Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83698
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Сценарне планування перспективного розвитку вітчизняного патерну менеджменту дуальної вищої освіти |
Other Titles |
Scenario planning of perspective development of the domestic pattern of dual studies managemen |
Authors |
Vasylieva, Tetiana Anatoliivna
Давліканова, О.Б. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-0635-7978 |
Keywords |
дуальна освіта менеджмент дуальної вищої освіти інновація модернізація змісту освіти dual education dual studies dual studies management innovation modernization of education |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83698 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Васильєва, Т. А., Давліканова, О. Б. Сценарне планування перспективного розвитку вітчизняного патерну менеджменту дуальної вищої освіти // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2020. № 2. С. 203−212. DOI: 10.21272/1817-9215.2020.2-25 |
Abstract |
Оскільки в умовах ринкової економіки заклад вищої освіти (ЗВО) розглядається як надавач освітніх
послуг в умовах конкуренції за фінансування, характер організації роботи ЗВО все більше нагадує бізнеспроцеси підприємства з надання послуг, зокрема й завдяки введенню показників ефективності у формулі
розподілу видатків державного бюджету на вищу освіту, та мотивує заклади освіти до впровадження
інновацій, зокрема дуальної форми здобуття освіти (ДФЗО). Приватні ЗВО тим більше мають бути
зацікавлені в підвищенні надходжень від продажу своїх послуг шляхом залучення більшої кількості як
здобувачів, так й інвестицій від суб’єктів господарбвання. Однак, маємо зауважити, що лише один
приватний заклад вищої освіти наразі бере участь в експерименті із запровадження дуальної форми
здобуття освіти в Україні (Наказ Міністерства освіти і науки України №1296 від 15.10.2019), на
противагу ситуації у Федеративній Республіці Німеччина, де значна частка дуальних ЗВО є приватними, а
їх створення розглядається як бізнес-проєкт, відповідь на попит на ринку. В даній статті представлено
оновлений прогноз поширення менеджменту дуальної вищої освіти (МДВО) в Україні на основі моделі
дифузії інновацій Френка Басса, що враховує кілька факторів впливу. За умови відсутності державних
фінансових чи податкових інструментів стимулювання соціально-орієнтованого партнерства в сфері
освіти в умовах ринкової економіки країни, що розвивається, суб’єкти економічної діяльності з
обережністю ставляться до інвестицій в освіту, що зменшує кількість партнерів закладів вищої освіти
для впровадження дуальної форми здобуття освіти. Крім того, самі заклади вищої освіти, на відміну від
здобувачів освіти, не готові масово впроваджувати таку інновацію, оскільки вона вимагає запровадження
нової системи менеджменту. Згідно розрахунків за формулою Басса, можна очікувати три можливих
сценарії, з яких найбільш ймовірним є песимістичний, котрий передбачає запровадження менеджменту
дуальної освіти у 55 закладах вищої освіти в наступні 15 років, що разом із 17 ЗВО-"новаторами", складе
25% ємності ринку послуг закладів вищої освіти. In a market economy a higher education estanlishments (HEEs) is viewed as a provider of educational services in the environment of tough competition for funding. Thus, the nature of HEE management processes to a great extent resembles business processes of an enterprise. Recent amendments to the Ukrainian legislation introduce KPI for assessing University efficiency, which has been included into the formula for state funding distribution. All that changes motivate educational institutions to introduce innovations, such as dual studies. Private higher education establishments should have been more interested in such innovations, which may help increase revenues by attracting more applicants, as well as investments from the private sector. However, it should be noted that only one private higher education institution is currently participating in an experiment (Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine №1296 as of 15.10.2019) aimed at an introduction of the dual form of education in Ukraine, in contrast to the situation in Germany, where a significant share of dual HEEs are private and their establishment is viewed as a business project and a response to a market demand. This article presents an updated forecast of the spread of dual studies management in Ukraine based on the Bass innovation diffusion model, which takes into account a range of variables (factors of influence). In the absence of public financial or tax instruments to stimulate partnerships of companies and HEEs in a market economy of a developing country, economic actors are very careful when it comes to investing in education. This reduces the number of partners of HEEs needed for dual studies introduction. In addition, HEEs and employers, unlike students, are not ready to introduce such an innovation on a large scale, as it requires the introduction of new management system. According to Bass's diffusion of innovation, there are three possible scenarios of dual studies spread as an innovation accepted by HEEs. The most likely scenario is a pessimistic one, which envisages the introduction of dual studies management in 55 higher education institutions over the next 15 years, which together with 17 HEEs-innovators makes 25% of the total market volume. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Austria
43874
China
1
Germany
142149
Greece
1
Ireland
8227365
Japan
1
Lithuania
1
Netherlands
241
Singapore
-925888173
Sweden
1
Ukraine
113140
United Kingdom
-1271722067
United States
255438338
Unknown Country
-1932314275
Downloads
Austria
32966
Canada
1
France
132
Germany
1
Ireland
1
Lithuania
1
Ukraine
130332
United Kingdom
1
United States
255438335
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Vasilieva_dual_education.pdf | 495.65 kB | Adobe PDF | 255601770 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.