Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83753
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Formation of the Domestic Dual Studies Pattern and Superposition of Stakeholders – the Case of Ukraine
Other Titles Формування вітчизняного патерну менеджменту дуальної вищої освіти та суперпозиція стейкхолдерів – кейс України
Формирование отечественного паттерна менеджмента дуального высшего образования и суперпозиция стейкхолдеров – кейс Украины
Authors Vasylieva, Tetiana Anatoliivna  
Davlikanova, O.B.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-0635-7978
Keywords дуальна освіта
менеджмент дуальної вищої освіти
зацікавлені сторони
стейкхолдери
класифікація зацікавлених сторін
аналіз зацікавлених сторін
дуальное образование
менеджмент дуального высшего образования
заинтересованные стороны
стейкхолдеры
классификация заинтересованных сторон
анализ заинтересованных сторон
dual studies
dual studies management
stakeholders
stakeholder classification
analysis of stakeholders
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83753
Publisher Sumy State University
License In Copyright
Citation Vasylieva, T. A., Davlikanova, O. B. Formation of the Domestic Dual Studies Pattern and Superposition of Stakeholders – the Case of Ukraine // Механізм регулювання економіки. 2020. № 4. С. 36-57. DOI: https://doi.org/10.21272/mer.2020.90.03
Abstract У статті досліджено результати аналізу стейкхолдерів, виконаного в ході розробки та реалізації проекту із запровадження системи менеджменту дуальної вищої освіти (МДВО) в Україні. Концепція дуальної освіти була представлена та популяризована в Україні завдяки розпочатому у 2013 році проекту Представництва Фону ім. Фрідріха Еберта в Україні у співпраці із Міністерством освіти і науки України, Українською асоціацією маркетингу, широким колом закладів вищої освіти (ЗВО), роботодавців, їх асоціацій та інших зацікавлених сторін. Такий комплексний проект вимагає продуманого підходу до аналізу та класифікації зацікавлених сторін для розробки добре таргетованих стратегій роботи із стейкхолдерами. Авторками застосовано матрицю класифікації зацікавлених сторін Менделоу; запропоновано класифікацію стейкхолдерів відповідно до рівнів менеджменту дуальної вищої освіти (макро- або державний рівень; мезо- або регіональний та галузевий рівень; і мікрорівень або рівень співпраці ЗВО та компаній); крім того, у 2013 р. (запуск проекту) та 2019 р. (запуск національного експерименту із впровадження МДВО в результаті проектної діяльності) проведено суперпозицію стейкхолдерів у системі координат «вплив – участь». Це дозволило оцінити очікуваний та спричинений вплив зацікавлених сторін на впровадження МДВО, а також їх очікувану/реальну участь у функціонуванні системи менеджменту дуальної вищої освіти в Україні. Дослідження зміни диспозиції стейкхолдерів в системі координат станом на 2013 та 2019 роки продемонструвало відмінності у переліку стейкхолдерів та їхніх функціях у національній системи МДВО на початковому та поточному етапах її розвитку. Це дозволило підтвердити гіпотезу щодо неможливості "імпорту" німецького патерну системи МДВО без її адаптації до національного контексту.
В статье исследованы результаты анализа стейкхолдеров, выполненного в ходе разработки и реализации проекта по внедрению системы менеджмента дуального высшего образования (МДВО) в Украине. Концепция дуального образования была представлена и популяризована в Украине благодаря начатому в 2013 году проекту Представительства Фона им. Фридриха Эберта в Украине в сотрудничестве с Министерством образования и науки Украины, Украинской ассоциацией маркетинга, широким кругом высшего учебного заведения (ВУЗ), работодателей, их ассоциаций и других заинтересованных сторон. Такой комплексный проект требует продуманного подхода к анализу и классификации заинтересованных сторон для разработки хорошо таргетированных стратегий работы со стейкхолдерами. Авторами применена матрица классификации заинтересованных сторон Менделоу; предложена классификация стейкхолдеров в соответствии с уровнями менеджмента дуального высшего образования (макро- или государственный уровень; мезо или региональный и отраслевой уровень, и микроуровень или уровень сотрудничества ВУЗов и компаний) кроме того, в 2013 (запуск проекта) и 2019 (запуск национального эксперимента по внедрению МДВО в результате проектной деятельности) проведено суперпозицию стейкхолдеров в системе координат "воздействие – участие". Это позволило оценить ожидаемое и реальное влияние заинтересованных сторон на внедрение МДВО, а также их ожидаемое/реальное участие в функционировании системы менеджмента дуального высшего образования в Украине. Исследование изменения диспозиции стейкхолдеров в системе координат по состоянию на 2013 и 2019 годы показало различия в перечне стейкхолдеров и их функциях в национальной системе МДВО на начальном и текущем этапах ее развития. Это позволило подтвердить гипотезу о невозможности "импорта" немецкого паттерна системы МДВО без его адаптации к национальному контексту.
The article investigates the results of stakeholder analysis applied in the course of design and implementation of a national-level project aimed at Ukrainian dual studies management (DSM) system formation. The concept of dual studies (DS) was introduced and promoted in Ukraine thanks to a launched in 2013 project conducted by the Friedrich-Ebert-Stiftung Office in Ukraine (FES-Ukraine) in cooperation with the Ministry of Education and Science of Ukraine (MES), Ukrainian Marketing Association, a wide range of higher educational establishments (HEEs), employers, their associations and other interested parties. Being a complex project, it required deliberate approach to stakeholder analysis and classification that allowed shaping well-targeted strategies aimed at ensuring the required scope of stakeholders’ engagement. The authors applied the Mendelow’s Matrix of stakeholder classification; offered classification of stakeholders according to the DSM levels (macro or state level; meso or regional and sectoral level; and micro level or the level of HEE-company cooperation); and, in addition, in 2013 (launch of the project) and 2019 (launch of the national experiment of DSM introduction as a result of project activities) the authors conducted superposition of stakeholders in the “impact – engagement” system of coordinates. This approach demonstrated expected vs. caused impact of stakeholders on DSM introduction and their expected/real engagement into DSM system functioning in Ukraine. A superposition interference as of 2013 and 2019 demonstrated differences in the list and functions of stakeholders engaged into Ukrainian DSM system on the initial and current stages of its development. This allowed confirming the hypothesis concerning the impossibility of German DSM management system “import” without its adaptation to the national context.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Australia Australia
21797
Belgium Belgium
54562
China China
-1320907014
Denmark Denmark
1
Germany Germany
79274
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1717262366
Ireland Ireland
622641432
Israel Israel
1
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
1
Malta Malta
1
Netherlands Netherlands
67004
Norway Norway
182122858
Philippines Philippines
1
Russia Russia
804
Rwanda Rwanda
1
Singapore Singapore
1717262369
South Africa South Africa
622641433
Spain Spain
1
Sri Lanka Sri Lanka
1717262365
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
72095
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
811428051
United Kingdom United Kingdom
1717262364
United States United States
1717262360
Unknown Country Unknown Country
1840576439
Vietnam Vietnam
67010

Downloads

Australia Australia
189966
Cambodia Cambodia
1
China China
37904951
Ethiopia Ethiopia
-1385016099
Germany Germany
1466540960
India India
1717262367
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1717262358
Ireland Ireland
83919
Jordan Jordan
1
Kenya Kenya
182122857
Lithuania Lithuania
1
Mauritius Mauritius
1
Netherlands Netherlands
1
Norway Norway
182122859
Philippines Philippines
1
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
925909887
South Korea South Korea
1
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
1
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
797874146
Ukraine Ukraine
811428052
United Kingdom United Kingdom
-1385016102
United States United States
925909888
Unknown Country Unknown Country
1840576440
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Vasylieva_mer_4_2020.pdf 1.02 MB Adobe PDF -754778130

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.