Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83753
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Formation of the Domestic Dual Studies Pattern and Superposition of Stakeholders – the Case of Ukraine |
Other Titles |
Формування вітчизняного патерну менеджменту дуальної вищої освіти та суперпозиція стейкхолдерів – кейс України Формирование отечественного паттерна менеджмента дуального высшего образования и суперпозиция стейкхолдеров – кейс Украины |
Authors |
Vasylieva, Tetiana Anatoliivna
Davlikanova, O.B. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-0635-7978 |
Keywords |
дуальна освіта менеджмент дуальної вищої освіти зацікавлені сторони стейкхолдери класифікація зацікавлених сторін аналіз зацікавлених сторін дуальное образование менеджмент дуального высшего образования заинтересованные стороны стейкхолдеры классификация заинтересованных сторон анализ заинтересованных сторон dual studies dual studies management stakeholders stakeholder classification analysis of stakeholders |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83753 |
Publisher | Sumy State University |
License | In Copyright |
Citation | Vasylieva, T. A., Davlikanova, O. B. Formation of the Domestic Dual Studies Pattern and Superposition of Stakeholders – the Case of Ukraine // Механізм регулювання економіки. 2020. № 4. С. 36-57. DOI: https://doi.org/10.21272/mer.2020.90.03 |
Abstract |
У статті досліджено результати аналізу стейкхолдерів, виконаного в ході розробки та
реалізації проекту із запровадження системи менеджменту дуальної вищої освіти (МДВО) в
Україні. Концепція дуальної освіти була представлена та популяризована в Україні завдяки
розпочатому у 2013 році проекту Представництва Фону ім. Фрідріха Еберта в Україні у співпраці
із Міністерством освіти і науки України, Українською асоціацією маркетингу, широким колом
закладів вищої освіти (ЗВО), роботодавців, їх асоціацій та інших зацікавлених сторін. Такий
комплексний проект вимагає продуманого підходу до аналізу та класифікації зацікавлених сторін
для розробки добре таргетованих стратегій роботи із стейкхолдерами. Авторками застосовано
матрицю класифікації зацікавлених сторін Менделоу; запропоновано класифікацію стейкхолдерів
відповідно до рівнів менеджменту дуальної вищої освіти (макро- або державний рівень; мезо- або
регіональний та галузевий рівень; і мікрорівень або рівень співпраці ЗВО та компаній); крім того,
у 2013 р. (запуск проекту) та 2019 р. (запуск національного експерименту із впровадження МДВО
в результаті проектної діяльності) проведено суперпозицію стейкхолдерів у системі координат
«вплив – участь». Це дозволило оцінити очікуваний та спричинений вплив зацікавлених сторін на
впровадження МДВО, а також їх очікувану/реальну участь у функціонуванні системи
менеджменту дуальної вищої освіти в Україні. Дослідження зміни диспозиції стейкхолдерів в
системі координат станом на 2013 та 2019 роки продемонструвало відмінності у переліку
стейкхолдерів та їхніх функціях у національній системи МДВО на початковому та поточному
етапах її розвитку. Це дозволило підтвердити гіпотезу щодо неможливості "імпорту" німецького
патерну системи МДВО без її адаптації до національного контексту. В статье исследованы результаты анализа стейкхолдеров, выполненного в ходе разработки и реализации проекта по внедрению системы менеджмента дуального высшего образования (МДВО) в Украине. Концепция дуального образования была представлена и популяризована в Украине благодаря начатому в 2013 году проекту Представительства Фона им. Фридриха Эберта в Украине в сотрудничестве с Министерством образования и науки Украины, Украинской ассоциацией маркетинга, широким кругом высшего учебного заведения (ВУЗ), работодателей, их ассоциаций и других заинтересованных сторон. Такой комплексный проект требует продуманного подхода к анализу и классификации заинтересованных сторон для разработки хорошо таргетированных стратегий работы со стейкхолдерами. Авторами применена матрица классификации заинтересованных сторон Менделоу; предложена классификация стейкхолдеров в соответствии с уровнями менеджмента дуального высшего образования (макро- или государственный уровень; мезо или региональный и отраслевой уровень, и микроуровень или уровень сотрудничества ВУЗов и компаний) кроме того, в 2013 (запуск проекта) и 2019 (запуск национального эксперимента по внедрению МДВО в результате проектной деятельности) проведено суперпозицию стейкхолдеров в системе координат "воздействие – участие". Это позволило оценить ожидаемое и реальное влияние заинтересованных сторон на внедрение МДВО, а также их ожидаемое/реальное участие в функционировании системы менеджмента дуального высшего образования в Украине. Исследование изменения диспозиции стейкхолдеров в системе координат по состоянию на 2013 и 2019 годы показало различия в перечне стейкхолдеров и их функциях в национальной системе МДВО на начальном и текущем этапах ее развития. Это позволило подтвердить гипотезу о невозможности "импорта" немецкого паттерна системы МДВО без его адаптации к национальному контексту. The article investigates the results of stakeholder analysis applied in the course of design and implementation of a national-level project aimed at Ukrainian dual studies management (DSM) system formation. The concept of dual studies (DS) was introduced and promoted in Ukraine thanks to a launched in 2013 project conducted by the Friedrich-Ebert-Stiftung Office in Ukraine (FES-Ukraine) in cooperation with the Ministry of Education and Science of Ukraine (MES), Ukrainian Marketing Association, a wide range of higher educational establishments (HEEs), employers, their associations and other interested parties. Being a complex project, it required deliberate approach to stakeholder analysis and classification that allowed shaping well-targeted strategies aimed at ensuring the required scope of stakeholders’ engagement. The authors applied the Mendelow’s Matrix of stakeholder classification; offered classification of stakeholders according to the DSM levels (macro or state level; meso or regional and sectoral level; and micro level or the level of HEE-company cooperation); and, in addition, in 2013 (launch of the project) and 2019 (launch of the national experiment of DSM introduction as a result of project activities) the authors conducted superposition of stakeholders in the “impact – engagement” system of coordinates. This approach demonstrated expected vs. caused impact of stakeholders on DSM introduction and their expected/real engagement into DSM system functioning in Ukraine. A superposition interference as of 2013 and 2019 demonstrated differences in the list and functions of stakeholders engaged into Ukrainian DSM system on the initial and current stages of its development. This allowed confirming the hypothesis concerning the impossibility of German DSM management system “import” without its adaptation to the national context. |
Appears in Collections: |
Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation) |
Views
Australia
21797
Belgium
54562
China
-1320907014
Denmark
1
Germany
79274
Greece
1
Hong Kong SAR China
1
India
1717262366
Ireland
622641432
Israel
1
Kenya
1
Lithuania
1
Malta
1
Netherlands
67004
Norway
182122858
Philippines
1
Russia
804
Rwanda
1
Singapore
1717262369
South Africa
622641433
Spain
1
Sri Lanka
1717262365
Sweden
1
Switzerland
1
Trinidad & Tobago
72095
Turkey
1
Ukraine
811428051
United Kingdom
1717262364
United States
1717262360
Unknown Country
925909887
Vietnam
67010
Downloads
Australia
189966
Cambodia
1
China
37904951
Ethiopia
-1385016099
Germany
1466540960
India
1717262367
Indonesia
1
Iran
1717262358
Ireland
83919
Jordan
1
Kenya
182122857
Lithuania
1
Mauritius
1
Netherlands
1
Norway
182122859
Philippines
1
Romania
1
Singapore
1
South Africa
925909887
South Korea
1
Sri Lanka
1
Sweden
1
Trinidad & Tobago
797874146
Ukraine
811428052
United Kingdom
-1385016102
United States
925909888
Unknown Country
1
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Vasylieva_mer_4_2020.pdf | 1.02 MB | Adobe PDF | 1699612727 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.