Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84327
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Enhancing Online Business Sector: Digital Trust Formation Process |
Other Titles |
Розвиток онлайн-бізнесу: формування довіри у цифровому середовищі |
Authors |
Zhghenti, T.
Chkareuli, V. |
ORCID | |
Keywords |
цифрова економіка довіра цифрові технології цифровий бізнес неформальний інститут digital economy digital trust digital business informal institutions s, trust distribution |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84327 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Zhghenti, T., & Chkareuli, V. (2021). Enhancing Online Business Sector: Digital Trust Formation Process. Marketing and Management of Innovations, 2, 87-93. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-07 |
Abstract |
Впровадження широкомасштабного локдауну через пандемію COVID-19 у 2020-2021 роках сприяло стрімкій
цифровізації бізнес-процесів у всьому світі. Головною детермінантою нарощування обсягів онлайн-транзакцій стає довіра
споживачів. Авторами зазначено, що тривале перебування Грузії у складі Радянського Союзу сформувало стереотип
негативного ставлення до нововведень та недовіру до них серед суспільства, формальних та неформальних організацій.
Тому розвиток онлайн-бізнесу у Грузії вимагає подолання пострадянської свідомості та розвиток цифрових компетенцій
серед суспільства. Попри те, що трансформація економічної системи Грузії від централізовано-планової (пострадянська
спадщина) до ринкової сприяє поступовому зростанню довіри до інституцій, актуальною залишається проблема недовіри до
бізнес-сектору. У рамках даного дослідження проаналізовано процес формування цифрової довіри та виявлено основні
перешкоди цифровізації бізнесу в Грузії. Авторами зазначено, що довіра є залежною змінною, на яку впливають цифрові та
фізичні операції. Так, науково-технічний прогрес забезпечує низку інструментів для підвищення рівня задоволеності та
довіри клієнтів, що сприяє підвищенню рівня їх лояльності. Однак, проблема цифрової безграмотності та низького рівня
цифрової безпеки піддають сумніву надійність онлайн-бізнесу. Таким чином, дослідження питань довіри в цифровій
економіці є актуальним серед науковців та практиків. Основною метою дослідження є визначення головних проблем при
цифровізації бізнесу в Грузії на основі аналізу процесу формування цифрової довіри. Для досягнення поставленої мети
застосовано стекову модель довіри для аналізу трьох етапів формування довіри, а саме: довіра до ідеї, довіра до онлайнплатформи та особистості. Відповідно до результатів дослідження виявлено поточні проблеми у формуванні цифрової
довіри та завдання для їх подолання. Авторами наголошено, що результати дослідження можуть бути узагальнені для
більшості країн, де цифрова трансформація є на порядку денному та особливо країн, які розвиваються та пройшли етап
економіко-політичної трансформації. The paper reviews Georgia's digital trust formation process and underlines the most important challenges for the online business sector. This research can be generalized for most developing countries where the digital transition process is on the agenda, especially for countries that have recently emerged from economic-political transition. Georgia has completed the transition from a centrally planned economic system (the heritage of being part of the Soviet Union) to a free market economy. Although trust in institutions is improving gradually, mistrust in business processes is still a great challenge for local business sectors. A wide-reaching lockdown caused by the 2020-2021 COVID-19 pandemic pushed both firms and individuals further towards online activity worldwide. In this regard, trust has become the key determinant in facilitating electronic transactions. Technological advances are providing dozens of tools to improve customer satisfaction and trust, which should lead to customer loyalty. On the other hand, lack of digital skills and digital security problems raises digital untrust concerns. Therefore, trust research in the digital economy is becoming more actual for academic or business studies. Digital trust is a multidimensional factor that is under the influence of digital and physical operations. In Georgia, businesses have to overcome obstacles built-in people's minds as a heritage of the Soviet Union. Georgia was a part of the Soviet Union for 70 years, which critically degraded the trust of both formal and informal institutions. Therefore, building digital trust in business is getting more complex as it includes traditional trust problems and digital challenges too. The main research purpose in this paper is to present the digital trust forming process in Georgia to reveal the major problems. This study involved the trust stack model in analysing three different stages of trust formation in the Georgian digital economy (trust in the idea, trust in the platform, trust in the individual). The research identified challenges and steps which should be carried out soon. Research academic findings and methodological approaches can be used to analyze other developing countries whose economies are influenced by the digital transformation process. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
1447731946
Bahamas
1
Bahrain
1447731950
Bangladesh
1
Belgium
1
Canada
1
China
1447731952
Denmark
157122
Egypt
34720
France
1135241418
Georgia
239615680
Germany
271045143
Greece
1135241410
Hong Kong SAR China
1447731942
India
1447731944
Indonesia
1284069942
Iran
1314703417
Ireland
1135241404
Israel
139084
Italy
1284069944
Japan
1
Jordan
1
Kenya
1
Latvia
1
Lithuania
321739327
Malaysia
1135241420
Morocco
81011
Myanmar (Burma)
-1863538183
Nepal
310679
Netherlands
1
New Zealand
1
Nigeria
1284069939
Norway
33632157
Pakistan
1
Panama
1
Philippines
718641488
Poland
1586574822
Portugal
183388
Russia
-1666882786
Singapore
-1385640841
Slovakia
33632163
South Africa
33632171
South Korea
467554267
Spain
-1863538186
Sri Lanka
1135241382
Switzerland
1
Taiwan
1447731951
Thailand
159305
Tunisia
33632155
Turkey
1541432243
Uganda
219826
Ukraine
1215783698
United Arab Emirates
1
United Kingdom
1246121730
United States
1586574819
Unknown Country
-812491864
Uzbekistan
1
Vietnam
1135241415
Zambia
1
Downloads
Australia
1
Brazil
1
Canada
1
China
1586574818
Denmark
56231
Egypt
41946
France
-1913706515
Georgia
239615683
Germany
2139134441
Greece
1
Hong Kong SAR China
1
India
1357002055
Indonesia
1586574850
Iran
1
Ireland
1447731940
Israel
1
Italy
1
Japan
216115
Kenya
122106
Lithuania
3428719
Malaysia
164733
Morocco
1
Myanmar (Burma)
1
Netherlands
1284069921
Nigeria
75905
Peru
1
Philippines
1135241405
Poland
1
Portugal
-1829162099
Serbia
1
Singapore
1357002049
South Korea
1
Spain
1541432244
Sri Lanka
1
Switzerland
119615
Taiwan
1447731945
Tanzania
1
Thailand
172528
Turkey
3428720
Ukraine
1215783699
United Arab Emirates
1
United Kingdom
1586574812
United States
1447731943
Vietnam
1135241416
Zambia
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zhghenti_mmi_2_2021.pdf | 315.8 kB | Adobe PDF | -407467941 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.