Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84337
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The Perception of Using Social Media – A Comparison of Entrepreneurs Implementing CSR in Managerial Practice and other Entrepreneurs in Selected V4 Countries |
Other Titles |
Використання соціальних мереж підприємствами країн Вишеградської четвірки: оцінювання впливу корпоративної соціальної відповідальності |
Authors |
Metzker, Z.
Belas, J. Amoah, J. |
ORCID | |
Keywords |
корпоративна соціальна відповідальність соціальні мережі сприйняття соціальних медіа малий та середній бізнес бізнес-середовище corporate social responsibility social media social media perception small and medium-sized enterprises business environment |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84337 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Metzker, Z., Belas, J., & Amoah, J. (2021). The Perception of Using Social Media – A Comparison of Entrepreneurs Implementing CSR in Managerial Practice and other Entrepreneurs in Selected V4 Countries. Marketing and Management of Innovations, 2, 191-203. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-16 |
Abstract |
Статтю присвячено аналізу ефективності використання соціальних мереж малими та середніми підприємствами Чехії,
Угорщини та Польщі. Авторами здійснено порівняльний аналіз ефективності функціонування двох груп підприємств:
впроваджують та не впроваджують принципи корпоративної соціальної відповідальності. Крім цього проаналізовано
ефективність використання соціальних мереж різними групами підприємств (з та без корпоративної соціальної
відповідальності). Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 1217 респондентів.
Дослідження проведено з вересня 2019 року по січень 2020 року. Для перевірки висунутих гіпотез використано тести хіквадрат та z-критерій Фішера. Отримані результати засвідчили, що чеські підприємці є найменш зацікавленими у
використанні соціальних мереж у своїй бізнес-діяльності. Зокрема, у Чехії менше ніж 28% соціально-відповідальних
підприємців вважають, що соціальні медіа сприяють корпоративному розвитку та забезпеченню гнучкості на ринку. При
цьому у Польщі частка таких підприємців становить 49%, в Угорщині – 53%. У ході дослідження не виявлено статистично
значущих відмінностей між підприємцями, які не дотримуються та дотримуються концепції корпоративної соціальної
відповідальності. За результатами дослідження зроблено висновок, що соціально-відповідальні підприємці Чехії не
розглядають потенційні переваги соціальних мереж. Авторами систематизовано переваги використання соціальних мереж
у веденні соціально-відповідального бізнесу. У статті наголошено, що соціальні мережі є одним із прозорих інструментів для
комунікації зі стейкхолдерами. Авторами відмічено, що результати не можуть бути узагальненими, оскільки дослідження
обмежено трьома центральноєвропейськими країнами. Однак, отримані результати можуть бути корисними для підприємців,
які просувають компанію за допомогою соціальних мереж та позиціонують себе як соціально-відповідальні. The article aims to identify the perception of issues related to the use of social media in the business environment of small and medium-sized enterprises in the Czech Republic, Hungary, and Poland. The authors chose the concept of comparing entrepreneurs who implement corporate social responsibility with other interviewed entrepreneurs. An interesting comparison was made from the collected data. The article is based on a questionnaire survey of 1217 respondents. The study was conducted from September 2019 to January 2020. The chi-quadrat test and z-score were used to evaluate statistical hypotheses. The results showed that Czech entrepreneurs implementing corporate social responsibility have more negative answers than the surveyed entrepreneurs in other countries. Thus, less than 28% of Czech corporate social responsibility entrepreneurs agree that social media helps increase corporate growth, while in Poland – up to 49%. As many as 53% of corporate social responsibility entrepreneurs in Hungary and Poland agreed that social media could respond more flexibly to market developments. Czech entrepreneurs were lagging behind 35% of them. The results showed no statistically significant differences in all research questions regarding entrepreneurs without the implemented CSR concept. The article results suggested that Czech CSR entrepreneurs did not see the potential benefits of social media use. Although the study focuses only on 3 central European countries, the results are not generalizable. However, they are useful for those who promote positive impacts on companies through the social networks and organizations that promote corporate social responsibility. One of the tools for transparent communication with customers/suppliers could be by communication via social media. The study's findings could further help other entrepreneurs consider the benefits of social media in doing socially responsible business. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Argentina
1
China
624
France
1
Greece
1
Ireland
27992
Japan
1
Lithuania
1
Norway
1
Ukraine
225504
United Kingdom
97668
United States
1510440
Unknown Country
1863635
Vietnam
1399
Downloads
Australia
1
Austria
1
Belgium
1
Brazil
225503
Canada
1
China
1863635
Czechia
1863635
Egypt
1
France
450859
Germany
450859
Hong Kong SAR China
1
Hungary
1
India
4974
Ireland
18665
Lithuania
1
Mexico
1
Netherlands
18662
Portugal
1157245
Romania
1
Russia
1
Spain
1
Tunisia
1
Ukraine
450857
United Kingdom
616
United States
1510441
Unknown Country
1
Vietnam
18662
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Metzker_mmi_2_2021.pdf | 396.09 kB | Adobe PDF | 8034627 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.