Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84340
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Marketing, Management, and Financial Providing of Affordable Housing |
Other Titles |
Маркетинг, менеджмент і фінансове забезпечення доступного житла |
Authors |
Ianchuk, S.
Garafonova, O. Panimash, Yu. Pawliszczy, D. |
ORCID | |
Keywords |
доступні житлові забудови маркетинг оренда житла просування доступного житла ринок доступного житла сегментація ринку соціальне житло стратегічне планування фінансове забезпечення SWOT-аналіз affordable housing developments affordable housing market financial providing market segmentation marketing promoting affordable housing rental housing social housing strategic planning SWOT analysis |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84340 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Ianchuk, S., Garafonova, O., Panimash, Yu. & Pawliszczy, D. (2021). Marketing, Management, and Financial Providing of Affordable Housing. Marketing and Management of Innovations, 2, 213-230. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-18 |
Abstract |
У статті досліджено передумови розвитку доступного житла на міжнародному рівні. Автори відмітили, що забезпечення
доступним житлом має не лише соціально-етичне значення, але сприяє економічному зростанню, покращенню робочої сили,
інноваційності, розвитку сталої та інклюзивної економіки. При цьому систематизація наукових напрацювань з означеної проблематики засвідчила відсутність єдиного підходу до оцінки потреб у соціальному житлі. Таким чином, аналіз
маркетингової політики, менеджменту та фінансового забезпечення доступного житла є актуальною тематикою. Головною
метою статті є дослідження особливостей маркетингу, менеджменту та фінансового забезпечення доступного житла на
основі аналізу міжнародного досвіду. Для досягнення поставленої мети, у роботі проаналізовано головні тенденції
сегментації ринку житла з урахуванням цінових та демографічних факторів. Джерелами даних є статистичні бази
Європейського Союзу, Світового банку та Організації економічного співробітництва та розвитку. У роботі висвітлено основні
організаційні форми забезпечення доступного та соціального житла. Особливу увагу було приділено стратегічному
плануванню доступного та соціального житла, житловому бізнес-плану та розробці стратегії доступного житла як пріоритетів
маркетингу, управління та фінансового забезпечення доступного житла. Для визначення сильних та слабких сторін, а також
можливостей та загроз на ринку доступного житла було проведено SWOT-аналіз досліджуваного житлового будівництва.
Методологія даного дослідження заснована на кореляційному аналізі (розрахунок коефіцієнтів кореляції Пірсона або
Спірмена залежно від результатів тесту Шапіро-Вілка з урахуванням часових лагів) та побудови динамічної моделі лінійної
регресії оцінювання панелей даних Ареллано-Бонда з перевіркою тесту Саргана на валідність індикаторів та визначення
обмежень. Емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих для вибірки з 25 країн-членів ЄС за
2011-2019 роки. Для практичної реалізації дослідження було застосовано інструментарій програмного забезпечення Excel
2010 та STATA 14.2. За результатами дослідження виявлено вплив окремих показників фінансового забезпечення
доступного житла. Авторами побудовано динамічну модель, яка дозволила визначити яким чином власники доступного
житла з іпотекою чи позикою або орендарі попереднього періоду впливають на поточну ситуацію (через введення лагових
змінних і використання методу інструментальних змінних узагальненого методу моментів). Отримані результати дозволили
емпірично підтвердити гіпотезу про те, що збільшення на 1% частки власників доступного житла з іпотекою чи позикою
призводить до збільшення ВВП в ринкових цінах на душу населення в середньому на 0,4% (із дворічним часовим лагом).
Збільшення на 1% частки орендарів, що винаймають доступне житло за зниженою ціною або безплатно, призводить до
зменшення ВВП на душу населення в ринкових цінах в середньому на 0,5% (з дворічним часовим лагом). Результати
дослідження дають підстави стверджувати, що державним урядам необхідно вдосконалити фінансову політику для сприяння
розвитку соціального та доступного житла. Водночас необхідно віддавати перевагу програмам іпотечного кредитування за
доступними цінами порівняно до програм зниженої або безплатної оренди житла. Отримані результати підтвердили, що
маркетинг, управління та фінансове забезпечення є рушійними силами політичних та практичних ініціатив щодо доступного
та соціального житла. Представлені рекомендації можуть бути корисними для науковців, державних та місцевих органів
влади, приватних інвесторів та конкретних організацій на ринку соціального та доступного житла. Today’s rising housing prices in most countries worldwide have caused increasable attention to the problem of affordable housing. It is a social or ethical issue and an essential economic direction. Thus, affordable housing has great potential, influencing economic growth, labor forces, innovation, sustainable development, and an inclusive economy. Systematization of informational sources, theoretical and practical approaches for providing affordable housing, and assessing social housing needs indicated many views on this problem among scholars and policymakers. That is why marketing, management, and financial providing of affordable housing are significant mainstreams. The research aims to investigate marketing and management fundamentals of providing affordable housing in connection with funding aspects based on cross-country analysis. For achieving this target, key trends of housing market segmentation were analyzed, considering the distribution of the population by tenure status and analytical house price indicators using the data of the statistical office of the EU, the World Bank, and the OECD. The ways to promote more affordable housing by public and local authorities, private investors in affordable housing, and specific social and affordable housing market organizations were described. Main organizational forms of providing affordable and social housing were also characterized. Particular attention was paid to strategic planning for affordable and social housing, especially housing business plans or affordable housing strategy development as a priority step in marketing, management, and financial providing affordable housing. A SWOT analysis for affordable housing developments was used to show strengths, weaknesses, opportunities, and threats to the affordable housing market. To empirically confirm some relevant strengths, the impact of indicators of financial providing of affordable housing was formalized based on correlation analysis (calculating Pearson or Spearman correlation coefficients with time lags based on results of Shapiro-Wilk testing) and construction of Arellano–Bond linear dynamic panel-data regression model with checking the Sargan test of overidentifying restrictions (the sample from 25 EU countries for 2011–2019) using the Excel 2010 and STATA 14.2 software. The dynamic model made it possible to consider the share of affordable housing owners with mortgage or loan or the share of tenants, rent affordable housing at a reduced price or free. The value of GDP of the previous period affects the current situation (due to introducing lag variables and using instrumental variables or the generalized method of moments (GMM) to obtain adequate estimates). The hypothesis that an increase of 1% of the share of affordable housing owners with mortgage or loan causes the rise in GDP per capita of an average of 0.44% with a two-year time lag was empirically confirmed. An increase of 1% of the share of tenants, rent-free housing or affordable housing at the reduced price, causes the decrease of GDP per capita of an average of 0.5% with a two-year time lag. It was substantiated that governments should continue and improve their policies for financing social and affordable housing. At the same time, they should prefer affordable mortgage lending programs over programs of reduced or free rental housing. The results of this research confirm the significant drivers of policies and practices devoted to affordable and social housing, such as marketing, management, and financial providing. The presented recommendations are useful for scholars interested in this scientific field of research, public and local authorities, investors in affordable housing, and specific affordable and social housing organizations. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Belgium
1
China
49898144
France
144
Germany
741
Greece
1
Hong Kong SAR China
1
India
1
Indonesia
8495820
Ireland
-608250266
Japan
1
Lithuania
1
Malaysia
824814690
Mexico
1
Papua New Guinea
5462
Slovenia
1
Sweden
1
Ukraine
49898147
United Kingdom
3549303
United States
-1562217712
Unknown Country
-1216808413
Vietnam
5464
Downloads
Canada
49898150
China
49898143
Czechia
1
Georgia
1
Germany
2152082
Ghana
112518
India
16991641
Indonesia
1
Iraq
1
Ireland
56259
Lithuania
1
Malaysia
49898145
Mexico
1
Papua New Guinea
5460
Romania
1
Singapore
308203663
South Africa
112517
Taiwan
1
Ukraine
49898146
United Kingdom
49898143
United States
-1562217713
Unknown Country
-1216808412
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Ianchuk_mmi_2_2021.pdf | 688.22 kB | Adobe PDF | 2093066047 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.