Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84343
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Consumer Behavior in Digital Era: Impact of COVID-19 |
Other Titles |
Поведінка споживачів у цифрову еру: вплив COVID-19 |
Authors |
Rahmanov, F.
Mursalov, M. Rosokhata, Anna Serhiivna ![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-6944-1515 |
Keywords |
поведінка споживачів вплив COVID-19 цифрове середовище туризм в Азербайджані індивідуальні зміни споживачів consumer behavior COVID-19 impact digital environment tourism in Azerbaijan consumer individual changes |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84343 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Rahmanov. F., Mursalov. M., & Rosokhata, A. (2021). Consumer Behavior in Digital Era: Impact of COVID19. Marketing and Management of Innovations, 2, 243-251. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-20 |
Abstract |
Метою статті є дослідження впливу цифровізації, прискореною пандемією COVID-19, на зміну поведінки споживачів.
Головними методами боротьби з пандемією стали збільшення соціальної дистанції та низка карантинних заходів, які значно
вплинули не лише на економіку країн, а й поведінку кожного окремого індивіда. Так, споживачі задовольняють свої потреби
за допомогою цифрових інструментів та можливостей. У статті проаналізовано зміну поведінки споживачів в цифровому
просторі після настання пандемії. Методологічною основою дослідження є методи аналітичного та порівняльного аналізу. У
роботі проаналізовано тенденції у зміні споживчого попиту та уподобань на туристичні та рекреаційні послуги за допомогою
інструментарію Google Trends. Емпіричний аналіз базується на даних соціологічного опитування громадян Азербайджану
проведеного з 13 по 21 квітня 2020 колективом дослідників з Університету Нортгемптона (Великобританія), Національного
інституту геофізики, геодезії та географії – Болгарської академії наук, Університету національної та світової економіки
(Болгарія). За результатами проведеного дослідження визначено основні виклики цифровізації в маркетингу, а саме: стрімке
зростання популярності цифрових інструментів з моменту настання пандемії COVID-19 та збереження максимально високих
позицій після послаблення обмежувальних заходів, де підприємницький сектор продемонстрував свою неготовність до
цифрової трансформації; перша взаємодія споживача в цифровому середовищі формує стале уявлення, очікування та
досвід взаємодії з конкретними брендами. За результатами дослідження авторами изапропоновано рекомендації щодо
побудови взаємовідносин зі споживачами, маракетингові інтсрументи підвищення рівня їх лояльності в цифровому
середовищі. Результати даного дослідження можуть бути корисними представникам підприємницьких структур та органів
самоврядування різних рівнів. The main goal of this paper is to research differences that start to change consumer behavior in the digital era since the advent of COVID 19. The events associated with the pandemic that led to increased social distance and complete lockdown undoubtedly affect not only the economic situation territories and countries in general, but also on the behavior of each individual. The situation that has arisen has forced more and more consumers to meet their needs with the help of digital tools, and this process has some special characteristics. The article shows the results of analytical and comparative analysis of the changes in consumer behavior in the digital space since the onset of the pandemic. It was researched trends change consumer demand in the study categories via Google Trends. The practical study was conducted on the basis of the analysis of changes in consumer behavior and their preferences in the direction of recreation and tourism, where the data of a sociological survey of Azerbaijani citizens to study the potential impact of COVID-19 on the tourism industry was used. The survey was conducted on April 13-21, 2020 by a team of researchers from the University of Northampton (UK), the National Institute of Geophysics, Geodesy and Geography – Bulgarian Academy of Sciences, University of National and World Economy (Bulgaria). According to the results of the study, conclusions were drawn that give new challenges to the development of marketing in the digital environment, namely: digital tools have had rapid unpredictable development since the COVID-19 pandemic, and remain as high level in demand after easing restrictive measures; entrepreneurship was not ready for such quick transformation; after the first interactions in digital space, the consumer has a stable experience of interaction with specific brands, but they disappoint the expectations of consumers in a personalized contact. Based on the conclusions, an algorithm for building relationships with consumers and increasing their level of loyalty in the digital environment is proposed. The results of this study could be used in the implementation of marketing goals of representatives of different levels of business structures, governments. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

1

15717

2064115752

1145560571

154800

1

89392

50910990

1826793775

1538213130

1826793788

1432004568

1

1826793849

15759

1

1826793759

208866

1

1826793790

1

15833

1

108643

99755

1

152180437

138614

146118

1826793689

1432004631

447474494

1

1627236516

1826793852

44678

205943

1

1027917128

1

15595

1432004622

50910937

121092

1

1826793720

23531

1826793827

1826793661

1826793841

165975

132648

1432004574

1

214039

1145560512

217251

1826793816

1145560568

1

1432004596

1

1027917117

-2116070735

34082

1

216668

160741

21509

38783

104421

335034864

175489

1432004636

1

376266187

-2116070733

50910935

304261228

-2053585698

-1506476664

1

95657
Downloads

1

1

1826793769

447474513

50855

180121

1

2072878392

2121506154

169538023

1

1

1826793585

1826793739

1

1

50910949

1

1

101960

658958028

324519182

230417932

90096

1

43576

-1261739924

15801

198398

192475

64738

537275

1

15596

324519184

50910938

153543

1

335034873

1145560497

1

1826793828

1826793662

1826793607

1826793577

1432004575

1

89491

1826793609

324519183

1

1432004582

447474503

114868

50910989

-2116070734

447474492

1

1

67209

447474493

159076

1

82973

658958029

1432004638

1

118177

1275443614

2072878393

96943

-2053585697

-1933710257

183806

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Rahmanov_mmi_2_2021.pdf | 1.2 MB | Adobe PDF | -564627859 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.