Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84343
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Consumer Behavior in Digital Era: Impact of COVID-19 |
Other Titles |
Поведінка споживачів у цифрову еру: вплив COVID-19 |
Authors |
Rahmanov, F.
Mursalov, M. Rosokhata, Anna Serhiivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-6944-1515 |
Keywords |
поведінка споживачів вплив COVID-19 цифрове середовище туризм в Азербайджані індивідуальні зміни споживачів consumer behavior COVID-19 impact digital environment tourism in Azerbaijan consumer individual changes |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84343 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Rahmanov. F., Mursalov. M., & Rosokhata, A. (2021). Consumer Behavior in Digital Era: Impact of COVID19. Marketing and Management of Innovations, 2, 243-251. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-20 |
Abstract |
Метою статті є дослідження впливу цифровізації, прискореною пандемією COVID-19, на зміну поведінки споживачів.
Головними методами боротьби з пандемією стали збільшення соціальної дистанції та низка карантинних заходів, які значно
вплинули не лише на економіку країн, а й поведінку кожного окремого індивіда. Так, споживачі задовольняють свої потреби
за допомогою цифрових інструментів та можливостей. У статті проаналізовано зміну поведінки споживачів в цифровому
просторі після настання пандемії. Методологічною основою дослідження є методи аналітичного та порівняльного аналізу. У
роботі проаналізовано тенденції у зміні споживчого попиту та уподобань на туристичні та рекреаційні послуги за допомогою
інструментарію Google Trends. Емпіричний аналіз базується на даних соціологічного опитування громадян Азербайджану
проведеного з 13 по 21 квітня 2020 колективом дослідників з Університету Нортгемптона (Великобританія), Національного
інституту геофізики, геодезії та географії – Болгарської академії наук, Університету національної та світової економіки
(Болгарія). За результатами проведеного дослідження визначено основні виклики цифровізації в маркетингу, а саме: стрімке
зростання популярності цифрових інструментів з моменту настання пандемії COVID-19 та збереження максимально високих
позицій після послаблення обмежувальних заходів, де підприємницький сектор продемонстрував свою неготовність до
цифрової трансформації; перша взаємодія споживача в цифровому середовищі формує стале уявлення, очікування та
досвід взаємодії з конкретними брендами. За результатами дослідження авторами изапропоновано рекомендації щодо
побудови взаємовідносин зі споживачами, маракетингові інтсрументи підвищення рівня їх лояльності в цифровому
середовищі. Результати даного дослідження можуть бути корисними представникам підприємницьких структур та органів
самоврядування різних рівнів. The main goal of this paper is to research differences that start to change consumer behavior in the digital era since the advent of COVID 19. The events associated with the pandemic that led to increased social distance and complete lockdown undoubtedly affect not only the economic situation territories and countries in general, but also on the behavior of each individual. The situation that has arisen has forced more and more consumers to meet their needs with the help of digital tools, and this process has some special characteristics. The article shows the results of analytical and comparative analysis of the changes in consumer behavior in the digital space since the onset of the pandemic. It was researched trends change consumer demand in the study categories via Google Trends. The practical study was conducted on the basis of the analysis of changes in consumer behavior and their preferences in the direction of recreation and tourism, where the data of a sociological survey of Azerbaijani citizens to study the potential impact of COVID-19 on the tourism industry was used. The survey was conducted on April 13-21, 2020 by a team of researchers from the University of Northampton (UK), the National Institute of Geophysics, Geodesy and Geography – Bulgarian Academy of Sciences, University of National and World Economy (Bulgaria). According to the results of the study, conclusions were drawn that give new challenges to the development of marketing in the digital environment, namely: digital tools have had rapid unpredictable development since the COVID-19 pandemic, and remain as high level in demand after easing restrictive measures; entrepreneurship was not ready for such quick transformation; after the first interactions in digital space, the consumer has a stable experience of interaction with specific brands, but they disappoint the expectations of consumers in a personalized contact. Based on the conclusions, an algorithm for building relationships with consumers and increasing their level of loyalty in the digital environment is proposed. The results of this study could be used in the implementation of marketing goals of representatives of different levels of business structures, governments. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Afghanistan
1
Albania
1
Algeria
15717
Australia
2064115752
Austria
1145560571
Azerbaijan
154800
Bahrain
1
Bangladesh
89392
Belgium
50910990
Bosnia & Herzegovina
1826793775
Brazil
1538213130
Bulgaria
1826793788
Canada
1432004568
Chile
1
China
1826793849
Colombia
15759
Cyprus
1
Czechia
1826793759
Denmark
208866
Ecuador
1
Egypt
1826793790
El Salvador
1
Estonia
15833
Ethiopia
1
Finland
108643
France
99755
Georgia
1
Germany
152180437
Greece
138614
Hong Kong SAR China
146118
Hungary
1826793689
India
1432004631
Indonesia
447474494
Iran
1
Ireland
1627236516
Israel
1826793852
Italy
44678
Japan
205943
Jordan
1
Kazakhstan
1027917128
Kenya
1
Latvia
15595
Lithuania
1432004622
Macao SAR China
50910937
Malaysia
121092
Maldives
1
Mauritius
1826793720
Mexico
23531
Morocco
1826793827
Nepal
1826793661
Netherlands
1826793841
New Zealand
165975
Nigeria
132648
Norway
1432004574
Oman
1
Pakistan
214039
Peru
1145560512
Philippines
217251
Poland
1826793816
Portugal
1145560568
Qatar
1
Romania
1432004596
Russia
1
Saudi Arabia
1027917117
Singapore
-2116070735
Slovakia
34082
Slovenia
1
South Africa
216668
South Korea
160741
Spain
21509
Sri Lanka
38783
Sweden
104421
Switzerland
335034864
Taiwan
175489
Thailand
1432004636
Trinidad & Tobago
1
Turkey
376266187
Ukraine
-2116070733
United Arab Emirates
50910935
United Kingdom
304261228
United States
-2053585698
Unknown Country
427390187
Uzbekistan
1
Vietnam
95657
Downloads
Albania
1
Algeria
1
Australia
1826793769
Azerbaijan
447474513
Bahrain
50855
Bangladesh
180121
Belgium
1
Brazil
2072878392
Canada
2121506154
China
169538023
Colombia
1
Cyprus
1
Czechia
1826793585
Denmark
1826793739
Djibouti
1
Ecuador
1
Egypt
50910949
El Salvador
1
Ethiopia
1
Finland
101960
France
658958028
Germany
324519182
Greece
230417932
Hong Kong SAR China
90096
Hungary
1
India
43576
Indonesia
-1261739924
Iran
15801
Ireland
198398
Italy
192475
Japan
64738
Kenya
537275
Kuwait
1
Latvia
15596
Lithuania
324519184
Macao SAR China
50910938
Malaysia
153543
Mauritius
1
Mexico
335034873
Moldova
1145560497
Mongolia
1
Morocco
1826793828
Nepal
1826793662
Netherlands
1826793607
Nigeria
1826793577
Norway
1432004575
Oman
1
Pakistan
89491
Peru
1826793609
Philippines
324519183
Poland
1
Portugal
1432004582
Romania
447474503
Russia
114868
Saudi Arabia
50910989
Singapore
-2116070734
Slovakia
447474492
Slovenia
1
South Africa
1
South Korea
67209
Spain
447474493
Sri Lanka
159076
Sweden
1
Switzerland
82973
Taiwan
658958029
Thailand
1432004638
Tunisia
1
Turkey
118177
Ukraine
1275443614
United Arab Emirates
2072878393
United Kingdom
96943
United States
-2053585697
Unknown Country
-1933710257
Vietnam
183806
Zimbabwe
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Rahmanov_mmi_2_2021.pdf | 1.2 MB | Adobe PDF | -564627859 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.