Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84613
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Особливості комплексу неповноцінності та комплексу переваги в осіб з різними освітнім та професійним статусами |
Authors |
Калагурка, Б.О.
|
ORCID | |
Keywords |
комплекс неповноцінності комплекс неполноценности inferiority complex комплекс переваги комплекс превосходства superiority complex |
Type | Bachelous Paper |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84613 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Калагурка, Б.О. Особливості комплексу неповноцінності та комплексу переваги в осіб з різними освітнім та професійним статусами [Текст]: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра; спец.: 053 - психологія / Б.О. Калагурка; наук. керівник Л.О. Колісник. - Суми: СумДУ, 2021. - 80 с. |
Abstract |
Освітня та професійна самореалізація є провідною сферою самореалізації особистості. Задоволеність освітою та професією виступає найважливішим чинником особистісного благополуччя.
Проте існує проблема, яка заважає самовизначенню, самоактуалізації, самореалізації та виступає певним блокатором до саморозвитку. Почуття неповноцінності та переваги, які є у кожної людини, виступають як мотивуючий компонент до саморозвитку, проте існує патологічне почуття неповноцінності, яке викликає у людини переживання пов’язані з гальмування корисної активності, робить особистість депресивною і нездатною до розвитку.
У роботі розглянуто основні підходи зарубіжних і вітчизняних науковців до вивчення проблем самореалізації. Проаналізовані теоретичні розробки та дослідження присвячені самореалізації особистості. Розглянута психологічна сутність і структура поняття самореалізації, описані чинники освітньої та професійної самореалізації. Висвітлена роль комплексів неповноцінності та переваги у процесі самореалізації. Розкриті основні теоретичні положення самореалізації особистості з точки зору концепції А. Адлера та уточнені поняття комплексу неповноцінності та комплексу переваги. Образовательная и профессиональная самореализация является ведущей сферой самореализации личности. Удовлетворенность образованием и профессией выступает важнейшим фактором личностного благополучия. Однако существует проблема, которая мешает самоопределению, самоактуализации, самореализации и выступает определенным блокиратором к саморазвитию. Чувство неполноценности и преимущества, которые есть у каждого человека, выступают как мотивирующий компонент к саморазвитию, однако существует патологическое чувство неполноценности, которое вызывает у человека переживания связанные с торможение полезной активности, делает личность депрессивной и неспособной к развитию. Educational and professional self-realization is the leading area of personal self-realization. Satisfaction with education and profession is the most important factor in personal well-being. However, there is a problem that hinders self-determination, self-actualization, self-realization and acts as a blocker of self-development. Feelings of inferiority and superiority that each person has, act as a motivating component for self-development, but there is a pathological feeling of inferiority, which prowokes within a person an experiences associated with inhibition of useful activity, makes a person depressed and unable to develop. The main approaches of foreign and domestic scientists to studying the problems of self - realization have been considered in the work. Theoretical developments and researches devoted to self-realization of the person have been analysed. The psychological essence and structure of the concept of self-realization have been considered, the factors of educational and professional self-realization have been described. The role of inferiority and superiority complexes in the process of self-realization has been highlighted. The main theoretical thesis of self-realization of the individual from the point of view of A. Adler's concept have been revealed and the concepts of inferiority and superiority complex have been specified. |
Appears in Collections: |
Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК) |
Views
Armenia
1
Belgium
1
Bosnia & Herzegovina
1
China
1
Czechia
135888
Estonia
1
France
1
Germany
1049789903
Greece
1
Ireland
624721751
Lithuania
1
Netherlands
1
Poland
802005
Russia
1
Singapore
-273724458
Turkey
1
Ukraine
-94771339
United Kingdom
310985457
United States
624721754
Unknown Country
76
Downloads
Armenia
1
Austria
64776434
Canada
-273724459
Czechia
917179850
Denmark
1
Estonia
1
Finland
64776456
France
-1776967632
Germany
-935869485
Greece
92444
Ireland
1
Italy
3281
Lithuania
1
Netherlands
-935869485
Poland
223763217
Romania
-935869485
Russia
-1445895122
Serbia
1
Sweden
27137216
Switzerland
1
Ukraine
-2052306247
United Kingdom
5535
United States
624721755
Unknown Country
-1445895120
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kalagurka_bac_rob.pdf | 759.56 kB | Adobe PDF | 709993752 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.