Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84619
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Готовність до ризику студентів із різними копінг-стратегіями
Authors Солдатенко, А.В.
ORCID
Keywords готовність до ризику
готовность к риску
risk-taking
копінг-стратегії
копинг-стратегии
coping strategies
Type Bachelous Paper
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84619
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Солдатенко, А.В. Готовність до ризику студентів із різними копінг-стратегіями [Текст]: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра; спец.: 053 - психологія / А.В. Солдатенко; наук. керівник Н.М. Теслик. - Суми: СумДУ, 2021. - 106 с.
Abstract Робота присвячена вивченню готовності до ризику та копінг-поведінки студентів закладів вищої освіти. Проведено теоретичний аналіз українських та зарубіжних досліджень, які стосуються ризику, копінг-поведінки та суміжних понять. Вивчені особливості прояву копінг-поведінки, її диференціація, засади формування схильності до ризику та особливості поведінки індивіда в ризикованих ситуаціях. Проаналізовані основні складові ризику, супутні стани та емоційні переживання, які у подальшому впливають на відношення особистості до ризикованої ситуації та обрані нею копінг-механізми. Застосовані методики для діагностики рівня особистісної готовності до ризику, самооцінки схильності до екстремально-ризикованої поведінки, копінг-стратегій, результати яких у подальшому оброблялися за допомогою методів математичної статистики. Досліджені взаємовпливи та взаємозв’язки між рівнем готовності до ризику, домінантними копінг-стратегіями студентів ЗВО, а також їхніми соціально-демографічними показниками. Обґрунтовано використання когнітивно-поведінкового підходу в контексті роботи із копінг-поведінкою в ситуаціях ризику. На основі дослідженої теоретичної бази була розроблена програма розвитку копінг-поведінки в ситуаціях ризику, в основу якої закладені методи когнітивно-поведінкової терапії. Проаналізовані шляхи виникнення ситуацій ризику, засоби подолання можливих супутніх тривожних реакцій та розвиток найбільш ефективних копінг-механізмів для їх подальшого застосування у ситуаціях ризику. Представлений опис реалізації програми, її часткова апробація на основі тестування учасників до та після формувального експерименту та висновки до програми розвитку.
Работа посвящена изучению готовности к риску и копинг-поведения студентов высших учебных заведений. Проведен теоретический анализ украинских и зарубежных исследований, касающихся риска, копинг-поведения и смежных понятий. Изучены особенности проявления копинг-поведения, ее дифференциация, принципы формирования склонности к риску и особенности поведения индивида в рискованных ситуациях. Проанализированы основные составляющие риска, сопутствующие состояния и эмоциональные переживания, которые в дальнейшем влияют на отношение личности к рискованной ситуации и выбраны ней копинг-механизмы.
The bachelor's thesis is devoted to the study of the relation between risk and coping behavior. A theoretical analysis of Ukrainian and foreign research on risk, coping behavior, coping mechanisms and related concepts was conducted. The features of the manifestation of coping behavior, its differentiation, the principles of risk appetite formation and the features of the human behavior in risky situations have been studied. The main components of risk, other concomitant states and emotional experiences, which further influence the attitude of a person to a risky situation and the chosen coping mechanisms, have been analyzed. Methods for diagnosing the level of personal readiness for risk, self-assessment of the propensity to extreme risk behavior, coping strategies were selected. Their results were processed using the methods of mathematical statistics. The influence and relation between risk readiness, preferred type of coping behavior, and socio-demographic indicators have been investigated. The use of the cognitive-behavioral approach in the context of working with coping behavior in risk situations has been substantiated. A program for the development of coping behavior in risk situations based on the analyzed theoretical basis was developed. It is founded on cognitive behavioral therapy. The ways of occurrence of risk situations, means of overcoming possible concomitant anxiety reactions and development of the most effective coping mechanisms for their further application in life situations with a risky basis are analyzed. A description of the program implementation, its partial approbation based on testing of participants before and after attending sessions and conclusions to the development program are presented.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК)

Views

Argentina Argentina
1
Belgium Belgium
-491018237
China China
1
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
157908023
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Russia Russia
1
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
1901974530
Spain Spain
4735
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
-1803575149
United Kingdom United Kingdom
17534077
United States United States
-491018236
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Australia Australia
1
Austria Austria
491262896
Azerbaijan Azerbaijan
1539328
Canada Canada
1
China China
1
Dominican Republic Dominican Republic
1
Egypt Egypt
1539317
Finland Finland
1202512
France France
-764864465
Germany Germany
1901974528
Indonesia Indonesia
491262897
Iran Iran
1202481
Ireland Ireland
9479
Lithuania Lithuania
9468
Netherlands Netherlands
491262896
Poland Poland
1901974533
Romania Romania
528881
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Spain Spain
4734
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1901974532
United Kingdom United Kingdom
264773
United States United States
863263838

Files

File Size Format Downloads
Soldatenko_bac_rob.pdf 696.06 kB Adobe PDF -1305521955

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.