Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84683
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | An integrated method for evaluating the quality of education and university performance |
Other Titles |
Інтегральна методика оцінки якості освіти та діяльності університету |
Authors |
Artiukhov, Artem Yevhenovych
Vasylieva, Tetiana Anatoliivna Lieonov, Serhii Viacheslavovych |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-1112-6891 http://orcid.org/0000-0003-0635-7978 http://orcid.org/0000-0001-5639-3008 |
Keywords |
quality of education technology transfer economic development evaluation methods external evaluation якість освіти трансфер технологій економічний розвиток методика оцінки зовнішня оцінка |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84683 |
Publisher | National TU Dnipro Polytechnic |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2021, (3): 148 - 154 |
Abstract |
Purpose. To create an integrated methodology for assessing educational and scientific activities of higher education institutions (HEI) following the recommendations of international ranking agencies and specific indicators that consider the institution’s position at the national level.
Methodology. The combined method of evaluation of the HEI activity is applied. Some evaluation indicators are inherent in the HEI (in whole or in part). Others have a specific numerical value. The calculation of the final ranking indicator is based on comparing universities according to the indicators from the methodology (ranking positions in the world educational and scientific space, education quality indicators, financial indicators, and quality of scientific activity) with the reference university, which has the best result for each indicator.
Findings. An integrated methodology algorithm for assessing the educational and scientific activities of the HEI is presented and recommendations are given for the use of each of the indicators depending on the peculiarities of the ranking (for example, general ranking or ranking by direction).
Originality. An integrated method of external evaluation of educational and scientific activities is proposed, considering both well-known indicators of world ranking agencies and specific (different from world ranking indicators) indicators for assessing universities’ activities at the national level.
Practical value. The method allows determining some economic indicators of the dynamics (positive or negative) of university development and finding “bottlenecks” in the implementation of specific activities in the institution’s educational and scientific activities. The methodology considers the actual educational activities (training of higher education institutions at all levels). It also allows us to assess the success of free economics in implementing scientific activities as a significant factor in creating new knowledge and improving educational services quality. Мета. Створення інтегральної методики оцінювання освітньо-наукової діяльності закладів вищої освіти (ЗВО) з дотриманням як рекомендацій міжнародних рейтингових агентств, так і специфічних показників, що враховують позиції закладу на національному рівні. Методика. Застосовано комбіновану методику оцінки діяльності ЗВО. Певні індикатори оцінки визначаються такими, що притаманні/непритаманні ЗВО (повністю або частково), інші мають конкретне числове значення. В основі розрахунку підсумкового показника рейтингової оцінки лежить порівняння ЗВО за запропонованими в методиці індикаторами (рейтингові позиції у світовому освітньо-науковому просторі, показники якості освіти, фінансові показники та якість наукової діяльності) з еталонним ЗВО, що має найкращий результат за кожним конкретним індикатором. Результати. Представлено алгоритм визначення кожного індикатора інтегральної методики оцінки освітньо-наукової діяльності ЗВО та надані рекомендації щодо застосування кожного з індикаторів залежно від особливостей рейтингування (наприклад, загальний рейтинг чи рейтинг за напрямом). Наукова новизна. Запропонована інтегральна методика зовнішньої оцінки освітньо-наукової діяльності з урахуванням як загальновідомих індикаторів світових рейтингових агентств, так і специфічних (відмінних від світових рейтингових показників) індикаторів оцінки активностей ЗВО на національному рівні. Практична значимість. Методика дозволяє визначити окремі економічні показники динаміки (позитивної чи негативної) розвитку ЗВО та знайти «вузькі» місця в реалізації певних активностей в освітньо-науковій діяльності закладу. Методика враховує не лише власне освітню діяльність (підготовку здобувачів вищої освіти всіх рівнів), але й дозволяє оцінити успішність ЗВО в реалізації наукової діяльності як основного фактору створення нових знань і підвищення якості надання освітніх послуг. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Australia
1
Brazil
1
Bulgaria
1
China
844506903
Cuba
1
Côte d’Ivoire
807484297
Egypt
-1938268492
Germany
206150
Greece
11333
Indonesia
209007559
Iran
23085273
Ireland
479989212
Japan
1
Kazakhstan
1
Lithuania
1
Mexico
1
Netherlands
23085271
Peru
4854271
Romania
1
Singapore
1
Sweden
3847
Ukraine
138814
United Kingdom
1400943389
United States
1341799107
Unknown Country
1214224
Vietnam
11331
Downloads
China
1341799108
Cuba
-514474291
Egypt
1
Estonia
1
Germany
1
Iran
23085269
Iraq
35608
Ireland
1
Lithuania
1
Netherlands
23085272
Peru
807484293
Sweden
1
Ukraine
194978
United Kingdom
139560
United States
-514474286
Unknown Country
147033461
Vietnam
385962
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Artyukhov_et.al_An_Integrated_method_03_2021.pdf | 983.8 kB | Adobe PDF | 1314294940 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.