Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85153
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Рекламні комунікації як чинник соціалізації у сучасному українському суспільстві
Other Titles Рекламные коммуникации как фактор социализации в современном украинском обществе
Advertising communications as a factor of socialization in modern Ukrainian society
Authors Yanenko, Yaroslav Vasylovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-2468-6636
Keywords бренд
brand
рекламні комунікації
рекламные коммуникации
advertising communications
рекламне повідомлення
рекламное сообщение
advertising message
соціалізація
социализация
socialization
людиноцентричні комунікаційні технології
человекоцентричные коммуникационные технологии
Type Synopsis
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85153
Publisher Київський національний університет імені Тараса Шевченка
License Copyright not evaluated
Citation Яненко, Я. В. Рекламні комунікації як чинник соціалізації у сучасному українському суспільстві : автореф. дис. ... д-ра наук із соціальних комунікацій : 27.00.06. Київ, 2021. 40 с.
Abstract На підставі аналізу зарубіжних і вітчизняних наукових праць, широкої джерельної бази, масиву емпіричних даних визначено комунікаційні засоби соціалізаційного впливу реклами на цільову аудиторію; запропоновано класифікацію основних образів героїв реклами на основі їх соціалізаційного впливу; простежено зв’язок споживацької задоволеності з соціальним схваленням як фактором соціалізаційного впливу та розроблено соціально-комунікаційну модель впливу рекламних комунікацій на процес соціалізації (AIDASSoc), що дозволило обґрунтувати соціально-комунікаційну сутність впливу рекламних комунікацій як чинника соціалізації. Теоретично осмислено та систематизовано множину інструментів та технологій сучасних рекламних комунікацій як чинників соціалізації, що дало змогу доповнити теорію рекламних комунікацій низкою нових концептуальних положень, класифікацій, моделей тощо, окреслити шляхи розвитку сучасної української реклами.
На основании анализа зарубежных и отечественных научных трудов, широкой базы источников, массива эмпирических данных определены коммуникационные средства социализационного воздействия рекламы на целевую аудиторию; предложена классификация основных образов героев рекламы на основе их социализационного воздействия; прослежена связь потребительской удовлетворенности с социальным одобрением как фактором социализационного влияния и разработана социально-коммуникационная модель влияния рекламных коммуникаций на процесс социализации (AIDASSoc), что позволило обосновать социально-коммуникационную сущность влияния рекламных коммуникаций как фактора социализации. Теоретически осмыслено и систематизировано множество инструментов и технологий современных рекламных коммуникаций как факторов социализации, что позволило дополнить теорию рекламных коммуникаций рядом новых концептуальных положений, классификаций, моделей и т.д., наметить пути развития современной украинской рекламы.
In the first chapter of the dissertation, the characteristics of the problem situation are determined, which is manifested through the need of each individual to obtain relevant knowledge, skills, norms, value orientations, behavior patterns and through the contradictions between the means of its satisfaction. In the second chapter of the dissertation, features of tools and technologies of modern advertising communications as a factor of socialization are determined. In the third chapter of the dissertation, the importance of human-centric communication technologies as a factor of modern socialization was noted. The author defined a number of human-centric communication technologies that are oriented to the needs and interests of the target audience of advertising, in particular, storytelling, infographic, teaser advertising, native advertising. In the fourth chapter of the dissertation, the characteristics of advertising heroes are determined through their influence on the process of socialization of the target audience. The author's classification of main characters of advertising heroes based on their socialization impact: the hero-rebel, the hero-conformist, the hero-innovator, the hero-professional. In the fifth chapter in the dissertation the importance of satisfaction of the target audience of advertising communications as a factor of socialization influence was noted, defines the features of the socializing influence of advertising communications, based on the satisfaction of the target audience, defines the relationship between consumer satisfaction and social approval. On the basis of advertising models AIDAS and AISDALSLove the author developed a social-communication model of the influence of advertising communications on the process of socialization – AIDASSoc.
Appears in Collections: Автореферати

Views

Belgium Belgium
1
Bolivia Bolivia
1
China China
255980715
Germany Germany
533916106
Honduras Honduras
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
3391933
Japan Japan
-1791045704
Lithuania Lithuania
1
Philippines Philippines
1
Russia Russia
-1254057004
Singapore Singapore
533916108
Spain Spain
255980716
Sweden Sweden
553060741
Ukraine Ukraine
-1791045703
United Kingdom United Kingdom
-506375425
United States United States
1622605892
Unknown Country Unknown Country
1127624062

Downloads

Austria Austria
7185
Belarus Belarus
148070
Bulgaria Bulgaria
1
Canada Canada
1
Czechia Czechia
1
Finland Finland
1
France France
29269
Germany Germany
-902328568
India India
1
Japan Japan
1622605896
Kazakhstan Kazakhstan
387633
Lithuania Lithuania
-506375425
Moldova Moldova
1
Netherlands Netherlands
2016
Norway Norway
-1294652319
Poland Poland
-1294652319
Romania Romania
45047
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
1622605893
United Kingdom United Kingdom
-1139293458
United States United States
1622605894

Files

File Size Format Downloads
avtoref_Yanenko.pdf 528.72 kB Adobe PDF -268865175

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.