Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85280
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Nanofluids in Cooling Systems and Their Efficiency
Other Titles Нанорідини в системах охолодження і їх ефективність
Authors Volchenko, D.A.
Kindrachuk, M.V.
Dolishniy, B.V.
Skrypnyk, V.S.
Zhuravlov, D.I.
Malyk, l.B.
Yurchuk, A.O.
Dukhota, А.О.
ORCID
Keywords двигун внутрішнього згоряння
пристрій гальмування
нанорідина
наночастинки в полімерній оболонці
потенціали: температурний, електричний та хімічний
internal combustion engine
braking device
nanofluid
nanoparticles in a polymer shell
potentials: thermal, electrical and chemical
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85280
Publisher Sumy State University
License In Copyright
Citation D.A. Volchenko, M.V. Kindrachuk, B.V. Dolishniy, et al., J. Nano- Electron. Phys. 13 No 4, 04013 (2021). DOI: https://doi.org/10.21272/jnep.13(4).04013
Abstract У матеріалах статті показано, що на підставі багатофакторного аналізу запропоновані моделі нанорідин враховані в базових рідинах; зіткнення між наночастинками і молекулами; наночастинки, які обумовлені броунівським рухом; теплова дифузія наночастинок і їх взаємодія з молекулами; формування траекторій перколяції з низьким теплоємностним опором в рідини; вплив міжфазного і прикордонного шарів при розділі твердої і рідкої фаз; ефект поверхневих оболонок; тонкі наношари; кластеризація частинок. Дослідження нанорідин зводиться до визначення їх коефіцієнта теплопровідності. Встановлено, що отримані величини коефіцієнтів теплопровідності більше в 10-ки разів звичайних і тому вони не вписуються в класичні розрахункові схеми при визначенні коефіцієнтів теплопередачі. Для порожнин систем охолодження нанорідинами виявляється, що термічні опори тепловіддачі і теплопровідності за величиною є фіктивними. Це викликано тим, що в порожнинах охолодження рушійною силою є скачки потеціалів між шарами нанорідин. Ми вибрали матеріали для створення нанорідин, які будуть використовуватися в гальмівній системі нової конструкції. Вона утворена частинками Al2O3, покритих полімерним матеріалом ФК-24А. Діаметр наночастинок становив 15, 35 і 80 мкм. Збільшення розміру частинок і їх концентрації призводить до збільшення теплопровідності рідини. Замість контакту нанорідин і металевих компонентів змінюється електричний потенціал і напруженість електричного поля нанорідин, що також описано тут. Коли температура нанорідини піднімається вище 100 °C, вона може стати електролітом. Використання нанорідин для змащення гальмівної системи лебідки знижує знос фрикційних вузлів на ~ 20 % і збільшує гальмівний момент приблизно на 13 %.
In the materials of the article, it is shown that based on multifactor analysis, the proposed models of nanofluids are taken into account in the base fluids; a collision between nanoparticles and molecules; nanoparticles that occur due to Brownian motion; thermal diffusion of nanoparticles and their interaction with molecules; formation of percolation trajectories with low heat capacity in a fluid; influence of interphase and boundary layers in the separation of the solid and fluid phases; the surface shell effect; thin nanolayers; particle clustering. The study of nanofluids comes down to determining their thermal conductivity coefficient. It is established that the obtained values of thermal conductivity coefficients, which are 10 times higher than usual, do not fit into the classical calculation schemes used to determine the heat transfer coefficients. For cavities of nanofluid cooling systems, the thermal resistances of heat transfer and thermal conductivity are fictitious in magnitude. This is due to the fact that in the cooling cavities, the driving force is the potential jumps between the layers of the nanofluid. We selected the materials for creating nanoliquids that will be used in the new design of the braking system. It is formed by Al2O3 particles enveloped by polymeric material FK-24A. The diameter of nanoparticles was 15, 35 and 80 µm. An increase in particle size and concentration results in an increase in the thermal conductivity of the liquid. In place of nanoliquid and metal components contact, the electrical potential and intensity of the electric field of nanoliquid change, that is also described here. When the temperature of the nanofluid rises above 100 °C it may become an electrolyte. The use of nanofluids in lubrication of drawworks braking system reduces the wear of friction couples by ~ 20 % and increases the braking moment by about 13 %.
Appears in Collections: Журнал нано- та електронної фізики (Journal of nano- and electronic physics)

Views

Algeria Algeria
281370
Australia Australia
1
Belgium Belgium
1
China China
1
Denmark Denmark
1
Egypt Egypt
1
France France
1
Germany Germany
1
Indonesia Indonesia
-1299378933
Ireland Ireland
694253
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Nigeria Nigeria
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
64
Ukraine Ukraine
1220794950
United Kingdom United Kingdom
2580530
United States United States
1696209430
Unknown Country Unknown Country
8727173
Vietnam Vietnam
719

Downloads

Brazil Brazil
1
Canada Canada
281366
China China
379779827
Egypt Egypt
1
France France
1
Germany Germany
2580531
Indonesia Indonesia
1762509289
Ireland Ireland
281366
Lithuania Lithuania
1
Romania Romania
1
Singapore Singapore
-1299378932
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
23591820
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1696209431
Unknown Country Unknown Country
-1299378936
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Volchenko_jnep_4_2021.pdf 630.85 kB Adobe PDF 1266475770

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.