Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85429
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Student survey as a tool for quality assurance in higher education: the case of Ukrainian university |
Other Titles |
Опитування студентів як інструмент забезпечення якості вищої освіти: приклад українського університету |
Authors |
Liuta, Olha Vasylivna
Lieonov, Serhii Viacheslavovych Artiukhov, Artem Yevhenovych Sushko-Bezdenezhnykh, Mariia Hryhorivna Dluhopolskyi, O. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-3165-7991 http://orcid.org/0000-0001-5639-3008 http://orcid.org/0000-0003-1112-6891 http://orcid.org/0000-0002-8433-9989 |
Keywords |
quality of higher education quality of teaching disciplines HEIs student survey якість вищої освіти якість викладання дисциплін ЗВО опитування студентів |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85429 |
Publisher | Scientific bulletin of National Mining University |
License | In Copyright |
Citation | Liuta, O; Lieonov, S; Artyukhov, A; Sushko-Bezdenezhnykh, M; Dluhopolskyi, O. Student survey as a tool for quality assurance in higher education: the case of Ukrainian university. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2021, (4): 158 - 164. DOI:10.33271/nvngu/2021-4/158 |
Abstract |
Purpose. To determine the level of students’ interest in internal quality assurance, particularly in passing the survey and changing the teaching quality level and improving teachers’ pedagogical skills.
Methodology. For the data collection, a questionnaire was used which included closed-end questions on the quality of teaching and open questions in terms of comments and recommendations of higher education students on the quality of teaching and several questions concerning the share of classes in the discipline attended by the students, ECTS scores, received by students from the relevant disciplines and the average score for the entire period of study.
Findings. Sumy State University (SSU) introduced an online survey of students as the main consumers of educational services regarding the quality of teaching disciplines. Over the last 3 academic years, there has been an increase in the number of teachers whose activities are evaluated by students. There has been an increase in the number of teachers who, according to students, show excellence in teaching, which is a positive trend. If in the 2017–2018 academic year the number of such teachers in SSU was 57 people, then in the 2019–2020 academic year, it increased by 35 % to 77 people. Quality level “Above average” was determined
for 120 teachers in the 2017–2018 academic year, and in the 2019–2020 academic year, their number increased by 30 % and amounted to 156 people. It is noteworthy that in the 2019–2020 academic year compared to 2017–2018, there is a reduction in the number of teachers from 71 to 66 people (7 %), who demonstrated the level of teaching “Low”.
Originality. Survey of students on the quality of teaching educational components, on the one hand, allows monitoring students’ satisfaction with methods used by the teacher in training and communicating with students, and on the other hand, it is a method to control the institution’s authority over the educational service quality and the HEI’s mission implementation. It also indicates an increase in students’ interest in participating in higher education’s internal quality assurance. An important factor influencing the positive dynamics of the teaching quality level is that each semester teachers receive a detailed analysis of students’ answers with a visual display for each questionnaire, as well as their comments and suggestions for teaching the relevant discipline
through the information service “Personal teacher’s office” based on the results of the survey.
Practical value. According to the analysis results of the received information, managerial decisions can be developed and implemented to improve the content and practice of educational components’ implementation, improving the professional skills of research and teaching staff, advancement of best pedagogical practices. Мета. Встановлення рівня зацікавленості студентів у внутрішньому забезпеченні якості освіти, зокрема, у проходженні опитування та зміні рівня викладання, удосконаленні педагогічних навичок викладачів. Методика. Для збору даних була використана анкета, що включала закриті питання щодо якості викладання та відкриті питання з коментарями й рекомендаціями студентів ЗВО щодо якості викладання, кількості занять із дисциплін, що відвідували студенти, балів ECTS, отриманих студентами, і середнього балу за весь період навчання. Результати. Сумський державний університет (СумДУ) провів онлайн-опитування студентів як основних споживачів освітніх послуг щодо якості викладання навчальних дисциплін. За останні 3 роки спостерігається збільшення кількості викладачів, діяльність яких оцінюється студентами СумДУ. Зростає зацікавленість студентів в участі у внутрішньому забезпеченні якості вищої освіти. Зростає кількість викладачів, які, на думку студентів, мають високий рівень викладання, що є позитивною тенденцією. Якщо у 2017–2018 навчальному році кількість таких викладачів у СумДУ становила 57 осіб, то у 2019–2020 навчальному році вона зросла до 77 осіб (на 35 %). Рівень якості «Вище середнього» у 2017–2018 навчальному році було виставлено за опитуванням для 120 викладачів, а у 2019–2020 навчальному році їх кількість зросла до 156 осіб (на 30 %). У 2019–2020 навчальному році порівняно із 2017–2018 роками спостерігається зменшення кількості викладачів із 71 до 66 осіб (на 7 %), які продемонстрували рівень викладання «Низький». Наукова новизна. Опитування студентів за якістю викладання освітніх компонентів, з одного боку, дозволяє контролювати їх задоволеність методами, що використовуються викладачем при навчанні та спілкуванні зі студентами, а з іншого боку, є методом контролю повноважень університету за якістю освітніх послуг і реалізацією його місії. Важливим фактором, що впливає на позитивну динаміку рівня якості викладання, є те, що викладачі кожного семестру отримують детальний аналіз відповідей студентів із візуальним відображенням для кожної анкети, а також свої зауваження та пропозиції щодо викладання відповідної дисципліни через інформаційну службу «Особистий кабінет викладача» за результатами опитування. Практична значимість. За результатами аналізу отриманої інформації можуть бути розроблені й реалізовані управлінські рішення для поліпшення змісту та практики реалізації освітніх компонентів, підвищення кваліфікації наукових і педагогічних кадрів, поширення передових педагогічних практик. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Albania
1
Australia
-1323989127
Azerbaijan
1
Brazil
1333065906
Bulgaria
1
Chile
1
China
1554291875
Côte d’Ivoire
1
Egypt
1467895418
France
662457661
Georgia
1490966255
Germany
1419053564
Ghana
1
Greece
1660796259
Hong Kong SAR China
1825690111
Hungary
1760702438
India
1607781186
Indonesia
2031353986
Iran
131777
Iraq
1394179959
Ireland
159256
Israel
96002
Italy
1
Japan
1
Kazakhstan
-668787654
Latvia
1378270
Lithuania
1
Malaysia
1340806127
Mexico
820995951
Netherlands
1201056278
New Zealand
237432
Norway
868930590
Oman
1
Pakistan
1013110630
Palestinian Territories
1
Peru
77281631
Philippines
-1323989122
Romania
1
Saudi Arabia
-718971766
Serbia
1041249811
Singapore
1607781187
South Africa
868930588
Spain
1
Sweden
44803
Switzerland
1
Taiwan
1607781179
Tanzania
1
Thailand
-1437943532
Turkey
1511093653
Ukraine
1340806130
United Arab Emirates
1
United Kingdom
-351483845
United States
-557644666
Unknown Country
1014014684
Vietnam
1201056276
Yemen
-557644665
Downloads
Australia
-557644664
Bangladesh
1607781178
Belgium
1
Brazil
1
Cameroon
1
Canada
1
China
1607781172
Croatia
1
Egypt
1467895410
Ethiopia
-272694231
Georgia
1
Germany
1419053565
Ghana
1467895407
Hong Kong SAR China
102915
Hungary
187006488
India
-834899697
Indonesia
868930587
Iran
-272694231
Iraq
1
Italy
1
Japan
1
Jordan
1
Kazakhstan
1467895411
Kenya
-834899701
Kuwait
1
Latvia
1378268
Lithuania
1
Malaysia
1340806128
Mexico
1
Morocco
1
Myanmar (Burma)
1
Namibia
5275654
Netherlands
1013110631
Nigeria
-1323989123
Pakistan
1825690117
Philippines
1607781173
Poland
1
Romania
1
Saudi Arabia
-718971765
Serbia
185276
Singapore
1
Somalia
1467895430
South Africa
1333065910
South Korea
1394179958
Spain
820995947
Sri Lanka
1
Tanzania
1467895416
Thailand
127416
Trinidad & Tobago
1
Turkey
1
Uganda
1
Ukraine
1201056275
United Arab Emirates
1
United Kingdom
1624326083
United States
1607781184
Unknown Country
1041249803
Uzbekistan
1
Vietnam
-272694233
Yemen
1
Zambia
1
Zimbabwe
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Liuta_et.al_Student_Survey_2021.pdf | 440.25 kB | Adobe PDF | 1283818704 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.