Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85524
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Development of Sharing Economy-Based Business Models in the Tourism Sector |
Other Titles |
Розвиток бізнес-моделей шеренгової економіки в туристичному секторі |
Authors |
Navickas, V.
Petroke, I. Baciuliene, V. Kljucnikov, A. |
ORCID | |
Keywords |
бізнес-моделі колаборативна економічна модель економіка розвитку економіка за попитом туристичний сектор business models collaborative economy model development economics on-demand economy tourism sector |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85524 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International |
Citation | Navickas, V., Petroke, I., Baciuliene, V., & Kljucnikov, A. (2021). Development of Sharing Economy-Based Business Models in the Tourism Sector. Marketing and Management of Innovations, 3, 43-52. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.3-04 |
Abstract |
В останні роки спостерігається стрімке поширення принципів шеренгової економіки у бізнес-діяльність, особливо в
туристичному секторі. Це обумовлює трансформацію функціонуючих бізнес-моделей, а також появу нових видів економічної
діяльності та можливостей для їх розвитку. У рамках дослідження авторами узагальнено аргументи наукової дискусії щодо
переваг та недоліків розвитку бізнес-моделей шеренгової економіки. Проаналізовано особливості розвитку шеренгової
економіки у туристичному секторі. Авторами відмічено, що наявні наукові напрацювання переважно присвячені дослідженню
загальних питань розвитку шеренгової економіки, тоді як актуальність даної роботи полягає в аналізі особливостей
шеренгової економіки в туристичному секторі, для якого характерними є значна кількість зацікавлених сторін та швидкий
розвиток. Методологічною основою даного дослідження є вторинний аналіз даних. Авторами зазначено, що основними
рушійними силами розвитку шеренгової економіки у туристичному секторі є Інтернет та інноваційні технології, циклічність
економіки, зміна суспільних цінностей та екологічність. Авторами здійснено порівняльний аналіз шеренгової платформи
«Airbnb» та найбільш популярними готелями. Крім того, визначено, що популярність оренди апартаментів через шеренгові
платформи з кожним роком зростає у порівнянні з традиційними готелями. У дослідженні емпірично підтверджено та
теоретично доведено, що шеренгова економіка сприяє стрімкому розвитку туристичного сектору, приваблює більше туристів
до країни та перевершує традиційні бізнес-моделі. Отримані результати можуть бути використані для подальшого
дослідження найбільш сприятливих умов для розроблення нових бізнес-моделей, аналізу реакції учасників ринку,
просування нових бізнес-ініціатив у туристичному секторі, дослідження шеренгової економіки за суб’єктами туристичної
діяльності (транспорт, розважальні та туристично-інформаційні платформи). The sharing economy is rapidly gaining popularity, especially in the tourism sector. The sharing economy transforms functioning business models, giving businesses new economic activities and development opportunities. However, while sharing economy-based models are spreading in the world, not only the advantages but also the disadvantages are seen. This paper summarizes the arguments within the scientific discussion on the economic characteristics of sharing economy. It identifies the actions determining the development of sharing economy in the tourism sector. Since it is known that the sharing economy is developing rapidly, the development of the sharing economy is usually analyzed as a whole, regardless of the different sectors. However, the development of the sharing economy in the tourism sector is found to be the fastest. Besides, there is the largest number of stakeholders. Systematization of scientific treatises and approaches concerning the investigated issue indicated that the main drivers for the sharing economy development in the tourism sector are the Internet and technology among tourists, the cyclical nature of the economy, the change of societal values, and environmental friendliness. The methodological base of this research was secondary data analysis. The research empirically confirmed and theoretically proved that the sharing economy in the tourism sector develops rapidly, attracts more and more consumers in the tourism sector, and outpaces traditional business models. The obtained results could be used for analyzing the most favorable conditions to develop new business models in the market, analyze the response of market participants (consumers and traditional business model), promote new business initiatives in the tourism sector, research the sharing economy phenomenon in narrower tourism (transport, entertainment, and tourist information platforms). |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Belgium
1
China
1
Egypt
1
France
1
Germany
4497
Hong Kong SAR China
1
Indonesia
73555469
Ireland
115725
Lithuania
1
Mongolia
1
Netherlands
392
Saudi Arabia
4493
Spain
1
Sweden
1565
Taiwan
1
Ukraine
20899283
United Kingdom
528578
United States
73555468
Unknown Country
1
Vietnam
17199
Downloads
Bulgaria
8840241
Canada
1
Chile
4499
China
8840240
Costa Rica
1
Czechia
380015
Finland
1
France
8840242
Germany
528576
Greece
1
India
1
Indonesia
73555470
Japan
1
Lithuania
1
Malaysia
1
Netherlands
1
New Zealand
50039
Peru
1
Portugal
1564
Romania
8840241
Saudi Arabia
4494
Singapore
1
South Korea
1
Spain
73555467
Ukraine
3747566
United Arab Emirates
1
United Kingdom
1557
United States
73555467
Vietnam
380014
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Navickas_business_models.pdf | 526.58 kB | Adobe PDF | 261125705 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.