Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85541
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Priorities of Marketing, Competitiveness, and Innovative Development of Transport Service Providers under Sustainable Urban Development |
Other Titles |
Пріоритети маркетингової політики, підвищення конкурентоспроможності та інноваційного розвитку постачальників транспортних послуг у контексті сталого розвитку міста |
Authors |
Borysova, T.
Monastyrskyi, G. Borysiak, O. Protsyshyn, Yu. |
ORCID | |
Keywords |
сталий розвиток маркетинг автономна служба таксі інновації конкурентоспроможність муніципальна екологістика спільна мобільність енергосервісні компанії електроенергетика відновлювальні джерела енергії кластерний аналіз autonomous taxi service cluster analysis electric cars marketing energy service companies competitiveness innovative development municipal ecology renewable energy sources shared mobility sustainable development |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85541 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Borysova, T., Monastyrskyi, G., Borysiak, O., & Protsyshyn, Yu. (2021). Priorities of Marketing, Competitiveness, and Innovative Development of Transport Service Providers under Sustainable Urban Development. Marketing and Management of Innovations, 3, 78-89. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.3-07 |
Abstract |
Відстеження зростання ролі впровадження цілей сталого розвитку, з одного боку, а з іншого – використання програм
Інтернету речей у різних сферах життя, зумовлюють трансформацію дизайну мислення людини щодо способу своєї
мобільності. Актуальність розв’язання даної наукової проблеми полягає в необхідності перегляду муніципальної політики
щодо підходів до використання відповідних видів громадського транспорту, удосконалення політики муніципальної
транспортної інфраструктури через врахування тенденцій розвитку "зеленої" енергетики. У статті обґрунтовано потребу
зосередження уваги на дослідженні зміни поведінки користувачів послуг таксі в Україні в умовах муніципальної екологістики,
розвитку "зеленої" енергетики, розробки відповідних програм узгодження запитів користувачів і надавачів послуг таксі на
засадах сталого розвитку міста та диджиталізації послуг таксі. Проаналізовано вплив сталого розвитку енергетики на
диверсифікацію транспорту, рівень використання екологічних видів транспорту, зокрема електромобілів як таксі у залежності
від кількості зарядних станцій, доступності до електроенергії. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали
методи кластерного аналізу, експертного опитування, особистого інтерв’ю, статистичний аналіз та метод нечіткомножинного оцінювання. Об’єктом дослідження обрано служби таксі та користувачів послуг таксі Тернопільської області.
Результати проведеного опитування засвідчили, що пріоритетними чинниками екологічної поведінки українських
користувачів таксі є рівень автоматизації бізнесу та величина автопарку служби таксі. За результатами валідного
експертного опитування, проведеного з метою дослідження рівня екологічності транспортних засобів та рівня автоматизації
бізнесу, встановлено, що більшість досліджуваних служб таксі характеризуються низьким рівнем екологічності. При цьому
орієнтація на цілі сталого розвитку та екологічність має фрагментарний характер, а найбільш проблемними питаннями
залишаються технічне забезпечення, наявність автоматизованої системи замовлень, велика частка зношення транспортних
засобів у невеликих містах. Для визначення підходів до управління процесом екологізації, об’єкти дослідження упорядковано
у порівняно однорідні групи. З цією метою здійснено кластерний аналіз, який дозволив згрупувати об’єкти дослідження у
порівняно однорідні групи та обгрунтувати доцільність розробки диференційованих стратегій, а також підтвердити думку про
доцільність розробки різних підходів до розвитку екологічної складової залежно від рівня розвитку екологічності
транспортних засобів, рівня автоматизації бізнесу та відносних часток автопарку. Результати проведеного дослідження
можуть бути корисними для науковців та практиків у сфері інфраструктури, менеджерів та власників служб таксі,
представників місцевої виконавчої влади. Monitoring the growing role of implementing sustainable development goals, on the one hand, and the use of the Internet of things in various spheres of life, on the other, is changing the way people think about their mobility. The urgency of this scientific problem is the need to review municipal policies on approaches to the use of appropriate methods of public transport to improve municipal transport infrastructure policies in the light of advances in "green" energy development. This article justifies the need to focus on the study of changes in the Ukrainian taxi drivers’ behavior in the urban environment on the development of «green» energy, development of appropriate programs to coordinate the requests of users and providers of taxi services through sustainable development and digitization of taxi services. In addition, the impact of sustainable energy development on transport diversification and the use of environmental modes of transport, in particular, electric cars as taxis, are analyzed, depending on the number of charging stations and access to electricity. The methodological tools used were cluster analysis, expert surveys, face-to-face interviews, statistical and fuzzy multiple estimation methods. The subject of the study was selected taxi services and taxi users in the Ternopil region. According to the survey results, the priority factors for the environmental behavior of Ukrainian taxi drivers were the level of business automation and the size of the taxi fleet. In a survey conducted by experts to examine the environmental safety of vehicles and the level of automation of enterprises, most taxi services were found to be environmentally unsound, focusing on sustainable development and environmental issues. The most problematic are technical support, automated ordering system, and significant vehicle wear in small cities. To determine the approaches to the management of greening, the objects of study were organized into relatively homogeneous groups. To this end, a cluster analysis was conducted. The study subjects were grouped into relatively homogeneous groups. The authors justified the feasibility of differentiated strategies and reaffirmed the idea of developing different approaches to environmental development depending on the level of environmental friendliness of vehicles, business automation, and relative shares of the fleet. The study results could be useful for infrastructure scientists and practitioners, taxi managers and owners, and local government officials. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Austria
1
Azerbaijan
2300420
Benin
1
Canada
1
China
1952340615
Colombia
1
Czechia
1
Ecuador
306956175
Egypt
1
France
1834731519
Germany
570085456
Ghana
1
Greece
1
India
306956172
Indonesia
1834731508
Iran
63143541
Iraq
1
Ireland
309041050
Japan
1
Lithuania
64285
Malaysia
13453474
Mexico
173975
Netherlands
1952340616
Norway
1
Pakistan
1
Peru
2137995579
Philippines
1
Poland
1
Singapore
1
South Africa
154488
South Korea
570085459
Sweden
1
Taiwan
1
Thailand
1
Ukraine
570085454
United Arab Emirates
1
United Kingdom
-1843269347
United States
-1843269344
Unknown Country
117145
Vietnam
13453475
Downloads
Afghanistan
1834731526
Albania
1
Algeria
1834731523
Australia
1
Austria
1
Benin
1
Botswana
1
Brazil
-1843269342
Canada
-208444832
China
-147767729
Croatia
1
Czechia
1
Finland
1
France
570085452
Germany
1834731512
Ghana
1
India
127797
Indonesia
570085461
Iran
208413193
Ireland
1476659127
Lithuania
1
Malaysia
2043346103
Netherlands
179998
Nigeria
1952340617
Pakistan
1
Peru
2137995580
Philippines
1
Poland
181462
Romania
-208444844
Singapore
-602491631
South Africa
1910606063
Sweden
1
Tunisia
1
Turkey
97308
Ukraine
-147767729
United Arab Emirates
-602491630
United Kingdom
2043346108
United States
-1843269343
Unknown Country
1
Vietnam
-1459687451
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Borysova_sustainable_development.pdf | 681.64 kB | Adobe PDF | -1530877574 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.