Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85541
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Priorities of Marketing, Competitiveness, and Innovative Development of Transport Service Providers under Sustainable Urban Development
Other Titles Пріоритети маркетингової політики, підвищення конкурентоспроможності та інноваційного розвитку постачальників транспортних послуг у контексті сталого розвитку міста
Authors Borysova, T.
Monastyrskyi, G.
Borysiak, O.
Protsyshyn, Yu.
ORCID
Keywords сталий розвиток
маркетинг
автономна служба таксі
інновації
конкурентоспроможність
муніципальна екологістика
спільна мобільність
енергосервісні компанії
електроенергетика
відновлювальні джерела енергії
кластерний аналіз
autonomous taxi service
cluster analysis
electric cars
marketing
energy service companies
competitiveness
innovative development
municipal ecology
renewable energy sources
shared mobility
sustainable development
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85541
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Borysova, T., Monastyrskyi, G., Borysiak, O., & Protsyshyn, Yu. (2021). Priorities of Marketing, Competitiveness, and Innovative Development of Transport Service Providers under Sustainable Urban Development. Marketing and Management of Innovations, 3, 78-89. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.3-07
Abstract Відстеження зростання ролі впровадження цілей сталого розвитку, з одного боку, а з іншого – використання програм Інтернету речей у різних сферах життя, зумовлюють трансформацію дизайну мислення людини щодо способу своєї мобільності. Актуальність розв’язання даної наукової проблеми полягає в необхідності перегляду муніципальної політики щодо підходів до використання відповідних видів громадського транспорту, удосконалення політики муніципальної транспортної інфраструктури через врахування тенденцій розвитку "зеленої" енергетики. У статті обґрунтовано потребу зосередження уваги на дослідженні зміни поведінки користувачів послуг таксі в Україні в умовах муніципальної екологістики, розвитку "зеленої" енергетики, розробки відповідних програм узгодження запитів користувачів і надавачів послуг таксі на засадах сталого розвитку міста та диджиталізації послуг таксі. Проаналізовано вплив сталого розвитку енергетики на диверсифікацію транспорту, рівень використання екологічних видів транспорту, зокрема електромобілів як таксі у залежності від кількості зарядних станцій, доступності до електроенергії. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи кластерного аналізу, експертного опитування, особистого інтерв’ю, статистичний аналіз та метод нечіткомножинного оцінювання. Об’єктом дослідження обрано служби таксі та користувачів послуг таксі Тернопільської області. Результати проведеного опитування засвідчили, що пріоритетними чинниками екологічної поведінки українських користувачів таксі є рівень автоматизації бізнесу та величина автопарку служби таксі. За результатами валідного експертного опитування, проведеного з метою дослідження рівня екологічності транспортних засобів та рівня автоматизації бізнесу, встановлено, що більшість досліджуваних служб таксі характеризуються низьким рівнем екологічності. При цьому орієнтація на цілі сталого розвитку та екологічність має фрагментарний характер, а найбільш проблемними питаннями залишаються технічне забезпечення, наявність автоматизованої системи замовлень, велика частка зношення транспортних засобів у невеликих містах. Для визначення підходів до управління процесом екологізації, об’єкти дослідження упорядковано у порівняно однорідні групи. З цією метою здійснено кластерний аналіз, який дозволив згрупувати об’єкти дослідження у порівняно однорідні групи та обгрунтувати доцільність розробки диференційованих стратегій, а також підтвердити думку про доцільність розробки різних підходів до розвитку екологічної складової залежно від рівня розвитку екологічності транспортних засобів, рівня автоматизації бізнесу та відносних часток автопарку. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для науковців та практиків у сфері інфраструктури, менеджерів та власників служб таксі, представників місцевої виконавчої влади.
Monitoring the growing role of implementing sustainable development goals, on the one hand, and the use of the Internet of things in various spheres of life, on the other, is changing the way people think about their mobility. The urgency of this scientific problem is the need to review municipal policies on approaches to the use of appropriate methods of public transport to improve municipal transport infrastructure policies in the light of advances in "green" energy development. This article justifies the need to focus on the study of changes in the Ukrainian taxi drivers’ behavior in the urban environment on the development of «green» energy, development of appropriate programs to coordinate the requests of users and providers of taxi services through sustainable development and digitization of taxi services. In addition, the impact of sustainable energy development on transport diversification and the use of environmental modes of transport, in particular, electric cars as taxis, are analyzed, depending on the number of charging stations and access to electricity. The methodological tools used were cluster analysis, expert surveys, face-to-face interviews, statistical and fuzzy multiple estimation methods. The subject of the study was selected taxi services and taxi users in the Ternopil region. According to the survey results, the priority factors for the environmental behavior of Ukrainian taxi drivers were the level of business automation and the size of the taxi fleet. In a survey conducted by experts to examine the environmental safety of vehicles and the level of automation of enterprises, most taxi services were found to be environmentally unsound, focusing on sustainable development and environmental issues. The most problematic are technical support, automated ordering system, and significant vehicle wear in small cities. To determine the approaches to the management of greening, the objects of study were organized into relatively homogeneous groups. To this end, a cluster analysis was conducted. The study subjects were grouped into relatively homogeneous groups. The authors justified the feasibility of differentiated strategies and reaffirmed the idea of developing different approaches to environmental development depending on the level of environmental friendliness of vehicles, business automation, and relative shares of the fleet. The study results could be useful for infrastructure scientists and practitioners, taxi managers and owners, and local government officials.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Austria Austria
1
Azerbaijan Azerbaijan
2300420
Benin Benin
1
Canada Canada
1
China China
1952340615
Colombia Colombia
1
Czechia Czechia
1
Ecuador Ecuador
306956175
Egypt Egypt
1
France France
1834731519
Germany Germany
570085456
Ghana Ghana
1
Greece Greece
1
India India
306956172
Indonesia Indonesia
1834731508
Iran Iran
63143541
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
309041050
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
64285
Malaysia Malaysia
13453474
Mexico Mexico
173975
Netherlands Netherlands
1952340616
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
2137995579
Philippines Philippines
1
Poland Poland
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
154488
South Korea South Korea
570085459
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
570085454
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
-1843269347
United States United States
-1843269344
Unknown Country Unknown Country
117145
Vietnam Vietnam
13453475

Downloads

Afghanistan Afghanistan
1834731526
Albania Albania
1
Algeria Algeria
1834731523
Australia Australia
1
Austria Austria
1
Benin Benin
1
Botswana Botswana
1
Brazil Brazil
-1843269342
Canada Canada
-208444832
China China
-147767729
Croatia Croatia
1
Czechia Czechia
1
Finland Finland
1
France France
570085452
Germany Germany
1834731512
Ghana Ghana
1
India India
127797
Indonesia Indonesia
570085461
Iran Iran
208413193
Ireland Ireland
1476659127
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
2043346103
Netherlands Netherlands
179998
Nigeria Nigeria
1952340617
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
2137995580
Philippines Philippines
1
Poland Poland
181462
Romania Romania
-208444844
Singapore Singapore
-602491631
South Africa South Africa
1910606063
Sweden Sweden
1
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
97308
Ukraine Ukraine
-147767729
United Arab Emirates United Arab Emirates
-602491630
United Kingdom United Kingdom
2043346108
United States United States
-1843269343
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
-1459687451

Files

File Size Format Downloads
Borysova_sustainable_development.pdf 681.64 kB Adobe PDF -1530877574

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.