Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85569
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Estimating the Efficiency of the Green Energy Services’ Marketing Management Based on Segmentation |
Other Titles |
Оцінювання ефективності управління маркетинговими послугами зеленої енергетики на основі сегментації |
Authors |
Brych, V.
Zatonatska, T. Dluhopolskyi, O. Borysiak, O. Vakun, O. |
ORCID | |
Keywords |
сегменти ринку сталий розвиток зміна клімату альтернативна енергетика кліматична політика відновлювані джерела енергії безпека енергії та навколишнього середовища управління енергією розумні мережі market segments sustainable development climate change alternative energy climate policy renewable energy sources energy and environmental safety energy management Smart Grids energy service companies.organizational scheme energy smart grids stakeholders maturity model |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85569 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Brych, V., Zatonatska, T., Dluhopolskyi, O., Borysiak, O., Vakun, O. (2021). Estimating the Efficiency of the Green Energy Services’ Marketing Management Based on Segmentation. Marketing and Management of Innovations, 3, 188-198. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.3-16 |
Abstract |
Енергетична безпека зазнає суттєвих ризиків як на етапах виробництва, розподілу, так і на етапах постачання й
споживання енергії. Сезонне зменшення або збільшення споживчого попиту на енергоресурси через зміни клімату негативно впливає на збалансування енергетичної системи. Стаття присвячена оцінці факторів маркетингового управління послугами
«зеленої енергетики» та розробці моделі оцінки зеленої енергії як інноваційного продукту на основі сегментації ринку енергії.
Cегментація енергетичного ринку дозволяє виокремити його базові складові як на основі використання та споживання енергії
з природних невідновлюваних джерел, так і виробництва та споживання альтернативної енергії (зелена енергія), а також
енергетичних послуг різного рівня. Проаналізовано стан інноваційного розвитку зеленої енергетики як продукту, екологічно
чистих енергетичних послуг та інтелектуальної енергомережі на основі використання енергії з природних відновлюваних
джерел. Відзначена позитивна тенденція зростання попиту на електромобілі та розширення географії зарядних станцій. Для
подальшого позиціонування зеленої енергії як інноваційного продукту на енергетичному ринку доцільним є проведення
освітніх кампаній з популяризації електромобілів, вивчення екологічної поведінки користувачів транспорту тощо. Aктивний
процес реформування енергетичного ринку України ґрунтується на конкуренції та враховує міжнародний досвід
реформування. Зокрема, вже функціонують ринок електроенергії, ринок газу, які забезпечують роботу систем розподілу
енергії, диверсифікацію енергоносіїв постачання та можливість незалежного вибору споживачами постачальника газу чи
електроенергії. Використано інтегрований сегментний підхід до моделювання оцінки екологічної енергії як інноваційного
продукту на енергетичному ринку, а також інтервальні моделі, описані дискретними рівняннями. Беручи це до уваги
вищенаведене, перспективним напрямком для подальших досліджень є розробка методологічного підходу до оцінки моделі
управління просуванням послуг із зеленої енергетики в контексті розвитку розумних енергомереж. Energy security undergoes risks at the level of production, storage, distribution, supply and consumption of energy. Seasonal decrease or increase in demand for energy resources at the consumers’ level due to climate change has a negative impact on the energy system balancing. The article is devoted to estimating the factors of the green energy services’ marketing management and developing a model for estimating of green energy as an innovative product based on the segmentation of the energy market. The energy market segmentation allows to single out its basic components based on the use and consumption of energy from natural non-renewable sources, and the production and consumption of alternative energy (green energy), as well as energy services of different levels. To determine the factors of the green energy services marketing management, the energy market was segmented. The innovative development of green energy as a product, green energy services and smart energy grid based on the use of energy from natural renewable sources was discovered. There is a positive trend of increasing demand for electric vehicles and expanding the geography of charging stations. For further positioning of green energy as an innovative product in the energy market, it is advisable to conduct educational campaigns to promote electric vehicles, study the environmental behavior of transport users et. The active process of the Ukrainian energy market reforming is based on competition and considers the international experience of reform. In particular, the electricity market, the gas market, which ensure the operation of energy distribution systems, the diversification of energy supply sources, and the possibility of independent choice of consumers of gas or electricity suppliers are already functioning. This led to the use of an integrated segment approach to modeling the estimating of green energy as an innovative product in the energy market. To determine the green energy estimating as an innovative product in the energy market used of the interval models described by the discrete difference equations. Taking into account the above, a promising area for further research is to develop a methodological approach to assessing the management model for the promotion of green energy services in the context of the development of smart grids. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
115629276
Canada
1
China
25434596
Germany
1
Greece
3571
India
1
Ireland
60888
Lithuania
1
Netherlands
152
Saudi Arabia
1
Singapore
1
Spain
1
Sweden
855
Ukraine
3455422
United Kingdom
1102257
United States
85564383
Unknown Country
231258552
Vietnam
7143
Downloads
Canada
6909994
China
55499490
Croatia
1
Czechia
1
France
6909991
Germany
1102255
Ireland
121774
Japan
1
Lithuania
1
Malaysia
1
Netherlands
1
Pakistan
76
Romania
1
Singapore
231258553
Spain
1
Sri Lanka
1
Sweden
1
Ukraine
11541142
United Arab Emirates
1
United Kingdom
11541143
United States
231258553
Unknown Country
231258552
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Brych_mmi_3_2021.pdf | 384.34 kB | Adobe PDF | 787401535 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.