Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85582
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Consumer Approach to the Food Waste in Selected EU Countries |
Other Titles |
Поводження споживачів із харчовими відходами: на прикладі окремих країн ЄС |
Authors |
Becarova, K.
Nagyova, L. Hazuchova, N. Stavkova, J. |
ORCID | |
Keywords |
поведінка споживачів причини утворення відходів фактори споживчої поведінки сегментація consumption behavior causes of waste consumer behavior factors segmentation |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85582 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Becarova, K., Nagyova, L., Hazuchova, N., & Stavkova, J. (2021). Consumer Approach to the Food Waste in Selected EU Countries. Marketing and Management of Innovations, 3, 264-275. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.3-22 |
Abstract |
У рамках даної статті висвітлено особливості впливу споживчої поведінки на утворення харчових відходів. Зважаючи на
відсутність загального підходу та методології до контролю кількості харчових відходів, у статті розглянуто фактори-впливу
на поведінку споживачів при купівлі харчових продуктів та поводження з ними після придбання. Емпіричний аналіз базується
на даних опитування респондентів, які проживають у Нідерландах та Словаччині. У статті наголошено, що природні,
культурні та соціально-економічні відмінності досліджуваних країн, попри їх належність до ЄС, впливають на споживачів та
їх поведінку із харчовими відходами. Емпіричне дослідження проведено з використанням інструментарію кластерного
аналізу. Отримані результати засвідчили, що частота здійснення невеликих покупок не відрізняється між споживачами
досліджуваних країн. До того, ціновий фактор не впливає на їх рішення щодо купівлі харчових продуктів. Встановлено, що у
Нідерландах 46% респондентів роблять покупки на суму понад 20 євро один-два рази на тиждень. При цьому у Словаччині
цей показник є нижчим, тоді як утворення харчових відходів – вищим. Обгрунтовано, що однією з головних причин утворення
харчових відходів є їх неправильне зберігання. За результатами аналізу, споживачів було розділено на п’ять кластерів
залежно від їх поводження із харчовими відходами. Таким чином, у Нідерландах це є домогосподарки зі свідомим
ставленням; молоді жінки, які марнують харчові продукти; сім’ї з дітьми, які нейтрально відносяться до харчових відходів;
студенти з великих міст та молоді неодружені працівники, які незацікавлені у питаннях поводження з харчовими відходами.
У Словаччині це є молоді жінки, що марнують харчові продукти; споживачі, частково самозабезпечені; незацікавлені
неодружені споживачі; свідомі та відповідальні у питаннях поводження з харчовими відходами. Результати дослідження
дають підстави стверджувати, що розуміння відмінностей у споживчій поведінці дозволяють сформувати ефективну політику
для скорочення харчових відходів та боротьби з негативними наслідками для навколишнього середовища. This paper deals with the issue of food waste as a part of consumer behavior. Due to the absence of conceptual definitions and methodology for monitoring the quantity of food waste, the attention is focused on monitoring the factors that affect consumers purchasing the food and post-buying behavior with food. A survey focused on the subjective attitudes of consumers was carried out in two EU countries – the Netherlands and Slovakia. These countries are members of the EU and differ in their natural, cultural, and socio-economic influences. Based on the similarity of consumer behavior resulting from cluster analysis, the segments are defined to address them more effectively to reduce the amount of wasted food with negative consequences for the environment. Dutch consumers make small purchases as often as consumers from Slovakia. However, they differ in the frequency of purchases for more than 20 €. In the Netherlands, up to 46 % of respondents indicated that they do larger purchases one to two times. There is a neutral attitude to the importance of the price in both countries. Although the Slovaks buy less, they waste more food compared to the Dutch. Besides, they also mention inappropriate storage as a reason. The respondents' attitudes to food waste were divided by similarities into 5 segments in Slovakia and 5 – in the Netherlands. In Slovakia, the above segments involved young women-wasters, consumers, partial self-suppliers, uninterested loner women, gentle and responsible people with an active approach in the area of waste. In the Netherlands, there are other segments of people such as food-friendly housewives, younger women-wasters, families with children with a neutral attitude to waste, students from big cities, young working uninterested loners. The findings showed factors affecting consumer wasting are country-specific. Thus, it is initial to understand the differences in consumer behavior to set appropriate policies to reduce food waste. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Argentina
1
Australia
1
Belgium
-1141580364
China
-1372379535
Ecuador
1
Finland
1
Germany
968819134
Greece
1
Hong Kong SAR China
26983067
Iran
1051128977
Ireland
2338888
Italy
1
Lithuania
214265705
Malaysia
1
Netherlands
2120366466
New Zealand
-842667933
Portugal
1
Romania
1
Singapore
1
Slovakia
-842667938
Sweden
1
Taiwan
787310
Turkey
1051128979
Ukraine
1659655416
United Kingdom
214265709
United States
968819136
Unknown Country
1
Uzbekistan
1
Vietnam
107144368
Downloads
China
107144366
Czechia
1
Germany
968819135
Hong Kong SAR China
1
India
1
Italy
1
Lithuania
214265706
Malaysia
1
Netherlands
830066203
Singapore
1
Taiwan
787311
Turkey
214265699
Ukraine
171615
United Kingdom
1
United States
1051128978
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Becarova_mmi_3_2021.pdf | 455.11 kB | Adobe PDF | -908318275 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.