Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85677
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Аналіз циклічності показників діяльності банківських установ в розрізі впровадження інноваційних технологій обслуговування клієнтів |
Other Titles |
Cyclicity analysis of the bank performance indicators in terms of the implementation of innovative customer service technologies |
Authors |
Kuzmenko, Olha Vitaliivna
Овчаренко, В.О. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-8575-5725 |
Keywords |
інновації циклічність прогнозування гармонічний аналіз банк innovations cyclicity forecasting harmonic analysis bank |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85677 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Кузьменко, О. В., Овчаренко, В. О. Аналіз циклічності показників діяльності банківських установ в розрізі впровадження інноваційних технологій обслуговування клієнтів // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2021. № 1. С. 179−187. DOI: 10.21272/1817-9215.2021.1-21 |
Abstract |
Технологічний розвиток, особливо в галузі інформаційно-комунікаційних технологій, змінює банківський
бізнес. Впровадження інноваційних ІКТ обслуговування клієнтів в банківський сфері дозволяє банківським
установам нарощувати свою клієнтську базу і зменшувати витрати. Відповідно, дослідження показників,
що характеризують зміну витрат і клієнтської бази, їх тенденцій і сезонних та/або циклічних змін,
дозволить прогнозувати розвиток банківської сфери та впровадження сучасних технологій в їх діяльність,
що, в свою чергу, дозволить зменшувати вплив неефективних управлінських і інвестиційних рішень при
впровадженні новітніх технологій у свою діяльність. Метою дослідження є виявлення тенденції і
циклічності зміни значень показників банківської діяльності та їх зв’язку з впровадженням інноваційних
технологій банківськими установами
У статті проведено аналіз показників загальних адміністративних витрат та комісійних доходів
банків України за період з січня 2009 р. по грудень 2020 р., оскільки зазначені показники опосередковано
характеризують впровадження і використання інноваційних технологій банківськими установами. В
результаті проведеного дослідження для обох показників були побудовані моделі, що включають трендові
і циклічні складові. Точність побудованих моделей знаходиться в межах 10%. Аналіз циклічності показників
здійснювався методами гармонічного аналізу з використанням пакету PTC Mathcad 6.0. Обидва показники
демонструють тенденцію до зростання. Виявлені періоди коливань складових показника загальних
адміністративних витрат складають 3, 4 і 72 місяці, показника комісійних доходів - 14.4, 28.8 і 72 місяці.
За побудованими моделями показників загальних адміністративних витрат і комісійних доходів,
побудовано прогноз змін значень показників на 2021 рік, що може бути враховано при плануванні і
прогнозуванні розвитку банківської системи України і вплив інноваційних технологій на цей розвиток. Technological development, especially in the field of information and communication technologies, are changing the banking business. The implementation of innovative information and communication technologies for customer service in the banking sector allows banks to increase the number of customers and reduce their costs. The study of indicators that characterize changes in bank costs and customer number, their trends and seasonal or cyclical changes, will predict the development of the banking sector and the introduction of modern technologies in their activities, which, in turn, reduce the impact of inefficient management and investment decisions when implementing the latest technologies in their activities. The purpose of the study is to identify the trend and cyclical changes in the values of banking indicators and their relationship with the implementation of innovative technologies by banks. This paper has analyzed the indicators of general administrative expenses and commission income of Ukrainian banks for the period from January 2009 to December 2020, as these indicators indirectly characterize the implementation and use of innovative technologies by banks. This paper constructs indicators change models of general administrative expenses and commission incomes which include trend and cyclical components. The models' accuracy is within 10%. The analysis of indicators' cyclicity was performed by methods of harmonic analysis using the package PTC Mathcad 6.0. Both indicators show an increasing trend. The identified periods of fluctuations in the components of the total administrative expenses are 3, 4 and 72 months. The identified periods of fluctuations in the components of the commission income are 14.4, 28.8 and 72 months. The paper has made the forecast of indicators of general administrative expenses and commission incomes for 2021. The results of this study can be considered at planning and forecasting of development of banking system of Ukraine and influence of innovative technologies on this development. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
China
1395967
Finland
1
France
1
Germany
1
Ireland
22713
Japan
1
Lithuania
1
Netherlands
137
Russia
1
Singapore
316064286
Ukraine
20423172
United Kingdom
92464
United States
223394326
Unknown Country
5373316
Downloads
Indonesia
1
Japan
1
Lithuania
1
Russia
1
South Africa
1
Ukraine
20423173
United Kingdom
1
United States
316064286
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kuzmenko_innovations.pdf | 537.27 kB | Adobe PDF | 336487465 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.