Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85692
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Освітній туризм та освітня міграція: економічна сутність та відмінні ознаки |
Other Titles |
Educational tourism and educational migration: economic essence and distinctions |
Authors |
Petrushenko, Yurii Mykolaiovych
Vorontsova, Anna Serhiivna Yarova, Inessa Yevhenivna Білоцерківська, О.Д. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-9902-7577 http://orcid.org/0000-0003-0603-3869 http://orcid.org/0000-0001-9840-131X |
Keywords |
освітній туризм освітня міграція академічна мобільність академічна міграція сталий розвиток educational tourism educational migration academic mobility academic migration sustainable development |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85692 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Петрушенко, Ю. М., Воронцова, А. С., Ярова, І. Є., Білоцерківська, О. Д. Освітній туризм та освітня міграція: економічна сутність та відмінні ознаки // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2021. № 2. С. 157−164. DOI: 10.21272/1817-9215.2021.2-19 |
Abstract |
Мобільність людських ресурсів, що виникає під впливом різноманітних причин, характерна для будьяких етапів розвитку людства, що в сучасних умовах під впливом глобалізації набуває особливих масштабів.
Серед традиційних причин таких просторових переміщень є не лише пошук кращих умов життя та
заробітку, а й прагнення нових вражень та знань. Таким чином, одним із основних форм мобільності є
туризм та міграція. Зростаюча роль освіти як однієї із основних цілей сталого розвитку забезпечую
розвиток її на міжнародному просторі, що пов’язано з такими явищами як освітній туризм та освітня
міграція. Незважаючи на існуючі напрацювання в даній темі, їх економічна сутність та диференціація
залишається не до кінця зрозумілою, що зумовлює актуальність даного дослідження та його основну мету.
В результати цього на основі семантичного аналізу досліджено спочатку сутність туризму та міграції як
базових категорій, потім переходячи до освітньої міграції та освітнього туризму. Проведений
теоретичний аналіз економічної сутності виявив, що обидва терміни передбачають просторове
переміщення людських ресурсів з метою отримання освітніх послуг, які є формами більш ширшого поняття
«академічної мобільності». З метою їх розмежування виділено наступні ознаки: умовна тривалість,
запланованість, умова повернення в країну проживання, умова працевлаштування в країні поїздки,
отриманні підтверджуючого документа про проходження навчання, добровільний характер, правовий
статус особи та право на проживання. Основна відмінність виявлена за ознакою умовна тривалість, що є
короткостроковою для освітнього туризму та довгостроковою для освітньої міграції. Щодо решти ознак
вони є подібними з невеликими поправками: наприклад, умова працевлаштування в країні поїздки
виконується для освітньої міграції лише у вигляді підробітки в ході навчання, або умова отримання
підтверджуючого документа про проходження навчання варіюється для туризму залежно від форми
освітньої послуги (формального чи неформального характеру, що може як мати певний диплом,
сертифікат, так і ні); правовий статус особи проявляється як емігрант та турист з різним
документальним оформленням та правом на проживання . Отримані напрацювання є важливими для
подальшого дослідження даної проблематики та термінологічно-нормативного розмежування освітнього
туризму та освітньої міграції для правильної організації держаної політики в даних напрямах. The mobility of human resources, which arises under the influence of various reasons, is characteristic of any stage of human development, which in modern conditions under the influence of globalization acquires special proportions. Among the traditional reasons for such spatial movements is not only the search for better living conditions and earnings, but also the desire for new experiences and knowledge. Thus, one of the main forms of mobility is tourism and migration. The growing role of education as one of the main goals of sustainable development ensures its development in the international space, which is associated with such phenomena as educational tourism and educational migration. Despite the existing developments in this topic, their economic essence and differentiation is not fully understood, which determines the relevance of this study and its main purpose. As a result, on the basis of semantic analysis, the essence of tourism and migration as basic categories was studied first, then moving on to educational migration and educational tourism. The theoretical analysis of the economic essence revealed that both terms imply the spatial movement of human resources in order to obtain educational services, which are forms of a broader concept of "academic mobility". In order to distinguish them, the following features are identified: conditional duration, planning, condition of return to the country of residence, condition of employment in the country of travel, obtaining a supporting document of training, voluntary nature, legal status and right to residence. The main difference is identified by the conditional duration, which is short-term for educational tourism and long-term for educational migration. In other respects, they are similar with minor modifications: for example, the condition of employment in the country of travel is fulfilled for educational migration only in the form of part-time study, or the condition of obtaining a certificate confirming training varies for tourism depending on the form of educational service (formal or informal). , which may or may not have a certain diploma, certificate); the legal status of a person is manifested as an emigrant and a tourist with different documentation and the right to reside. The obtained developments are important for further study of this issue and terminological and normative delimitation of educational tourism and educational migration for the proper organization of public policy in these areas. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Belgium
1
China
1
Germany
3269908
Indonesia
1
Ireland
401610776
Lithuania
1
Netherlands
75
Russia
1
Slovenia
1
Ukraine
-1853263931
United Kingdom
20962602
United States
-1853263929
Unknown Country
66479985
Downloads
China
1
Germany
1
Lithuania
1
Singapore
1
Ukraine
-1853263930
United Kingdom
124402
United States
-1853263928
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Petrushenko_educational_tourism.pdf | 346.14 kB | Adobe PDF | 588563845 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.