Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85770
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Сутність, ознаки та концептуальна модель надання фінансових послуг |
Authors |
Semenoh, Andrii Yuriiovych
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-3222-9574 |
Keywords |
фінансові послуги финансовые услуги financial services ринок фінансових послуг рынок финансовых услуг financial services market фінансовий продукт финансовый продукт financial product фінансовий сектор финансовый сектор financial sector фінансовий ринок финансовый рынок financial market |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85770 |
Publisher | |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Семеног А. Ю. Сутність, ознаки та концептуальна модель надання фінансових послуг // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка» . 2021. № 22 (50). С. 66-74. |
Abstract |
У статті проведено аналіз основних наукових підходів до визначення сутності фінансових послуг. Спираючись на проведений контент-аналіз дефініції «фінансова послуга», доведено, що її сутність розкривається як в межах фінансових категорій, так і категорій зі сфери послуг. Здійснено аналіз сутності фінансових послуг в контексті їх взаємозв’язків з фінансовими установами, фінансовим ринком, фінансовим сектором. Представлено сутність ринку фінансових послуг та проаналізовано основні підходи до його визначення. З урахуванням сучасних особливостей та специфіки фінансових послуг запропоноване власне визначення цієї категорії, представлено ознаки фінансових послуг, а також наведено концептуальну модель їх надання. В статье проведен анализ основных научных подходов к определению сущности финансовых услуг. Опираясь на проведенный контент-анализ дефиниции «финансовая услуга», доказано, что ее сущность раскрывается как в пределах финансовых категорий, так и категорий из сферы услуг. Осуществлен анализ сущности финансовых услуг в контексте их взаимосвязей с финансовыми учреждениями, финансовым рынком, финансовым сектором. Представлены сущность рынка финансовых услуг и проанализированы основные подходы к его определению. С учетом современных особенностей и специфики финансовых услуг предложено собственное определение этой категории, представлены признаки финансовых услуг, а также приведена концептуальная модель их предоставления. The article analyses the main scientific approaches to defining financial services essence and reveals the lack of a unified approach among scientists. It is determined that researchers mainly characterize the essence of financial services as the result of economic interaction among providers and consumers of financial services; particular type of economic relations; specific (financial) goods; economic activity; benefits and satisfaction from selling money; transactions with financial assets; component of the financial market; the result of the subjects' interaction. Based on the content analysis of the definition of “financial service”, it is proved that its essence is revealed both within financial categories (“financial transactions”, “financial assets”, “financial resources”, financial intermediaries) and categories in the field of services (“customer needs”, “benefits and satisfaction”, “financial value”). It is proved that the purpose of financial services is to meet customers’ needs to perform specific actions with financial assets, which result in the client receiving financial value in the form of economic benefits or satisfaction, which is manifested in profit or preservation of the actual value of financial assets. The essence of the financial services market is presented, and the main approaches to its definition are analysed: institutional, resource, commodity, market. The set of primary and specific features of financial services available in the scientific literature is studied. Considering modern trends, it is proposed to expand the features of financial services with the following components: customer orientation, trust-centricity, product-centrism, servicing. Considering modern features and peculiarities of financial services, the definition of this category is offered, and the conceptual model of rendering of financial services is proposed. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
China
-1439081891
France
2780
Germany
1
Ireland
507743125
Lithuania
1
Netherlands
2776
Russia
2774
Singapore
423465421
Sweden
1
Switzerland
1
Ukraine
193216783
United Kingdom
-1751185444
United States
-1255978429
Unknown Country
386389823
Downloads
France
1
Germany
1684249791
India
1
Japan
1
Lithuania
1
Singapore
1
Ukraine
-1349933131
United Kingdom
1
United States
-1255978430
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Semenog_financial services.pdf | 337.11 kB | Adobe PDF | -921661764 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.