Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85770
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Сутність, ознаки та концептуальна модель надання фінансових послуг
Authors Semenoh, Andrii Yuriiovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-3222-9574
Keywords фінансові послуги
финансовые услуги
financial services
ринок фінансових послуг
рынок финансовых услуг
financial services market
фінансовий продукт
финансовый продукт
financial product
фінансовий сектор
финансовый сектор
financial sector
фінансовий ринок
финансовый рынок
financial market
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85770
Publisher
License Copyright not evaluated
Citation Семеног А. Ю. Сутність, ознаки та концептуальна модель надання фінансових послуг // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка» . 2021. № 22 (50). С. 66-74.
Abstract У статті проведено аналіз основних наукових підходів до визначення сутності фінансових послуг. Спираючись на проведений контент-аналіз дефініції «фінансова послуга», доведено, що її сутність розкривається як в межах фінансових категорій, так і категорій зі сфери послуг. Здійснено аналіз сутності фінансових послуг в контексті їх взаємозв’язків з фінансовими установами, фінансовим ринком, фінансовим сектором. Представлено сутність ринку фінансових послуг та проаналізовано основні підходи до його визначення. З урахуванням сучасних особливостей та специфіки фінансових послуг запропоноване власне визначення цієї категорії, представлено ознаки фінансових послуг, а також наведено концептуальну модель їх надання.
В статье проведен анализ основных научных подходов к определению сущности финансовых услуг. Опираясь на проведенный контент-анализ дефиниции «финансовая услуга», доказано, что ее сущность раскрывается как в пределах финансовых категорий, так и категорий из сферы услуг. Осуществлен анализ сущности финансовых услуг в контексте их взаимосвязей с финансовыми учреждениями, финансовым рынком, финансовым сектором. Представлены сущность рынка финансовых услуг и проанализированы основные подходы к его определению. С учетом современных особенностей и специфики финансовых услуг предложено собственное определение этой категории, представлены признаки финансовых услуг, а также приведена концептуальная модель их предоставления.
The article analyses the main scientific approaches to defining financial services essence and reveals the lack of a unified approach among scientists. It is determined that researchers mainly characterize the essence of financial services as the result of economic interaction among providers and consumers of financial services; particular type of economic relations; specific (financial) goods; economic activity; benefits and satisfaction from selling money; transactions with financial assets; component of the financial market; the result of the subjects' interaction. Based on the content analysis of the definition of “financial service”, it is proved that its essence is revealed both within financial categories (“financial transactions”, “financial assets”, “financial resources”, financial intermediaries) and categories in the field of services (“customer needs”, “benefits and satisfaction”, “financial value”). It is proved that the purpose of financial services is to meet customers’ needs to perform specific actions with financial assets, which result in the client receiving financial value in the form of economic benefits or satisfaction, which is manifested in profit or preservation of the actual value of financial assets. The essence of the financial services market is presented, and the main approaches to its definition are analysed: institutional, resource, commodity, market. The set of primary and specific features of financial services available in the scientific literature is studied. Considering modern trends, it is proposed to expand the features of financial services with the following components: customer orientation, trust-centricity, product-centrism, servicing. Considering modern features and peculiarities of financial services, the definition of this category is offered, and the conceptual model of rendering of financial services is proposed.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

China China
-1439081891
France France
2780
Germany Germany
1
Ireland Ireland
507743125
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
2776
Russia Russia
2774
Singapore Singapore
423465421
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
193216783
United Kingdom United Kingdom
-1751185444
United States United States
-1255978429
Unknown Country Unknown Country
386389823

Downloads

France France
1
Germany Germany
1684249791
India India
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
-1349933131
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-1255978430

Files

File Size Format Downloads
Semenog_financial services.pdf 337.11 kB Adobe PDF -921661764

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.