Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85972
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Epoxy Nanocomposites with Increased Hydroabrasive Wear Resistance for Use in Vehicles |
Other Titles |
Епоксидні нанокомпозити з підвищеною гідроабразивною зносостійкістю для використання у транспортних засобах |
Authors |
Buketov, A.V.
Husiev, V.M. Kulinich, A.G. Yakushchenko, S.V. Smetankin, S.O Sotsenko, V.V. Yurenin, K.Yu. |
ORCID | |
Keywords |
нанокомпозитний матеріал інтенсивність зносу гідроабразив транспорт nanocomposite material wear intensity hydroabrasive transport |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85972 |
Publisher | Sumy State University |
License | In Copyright |
Citation | A.V. Buketov, V.M. Husiev, A.G. Kulinich, et al., J. Nano- Electron. Phys. 13 No 5, 05026 (2021). DOI: https://doi.org/10.21272/jnep.13(5).05026 |
Abstract |
У роботі обгрунтовано, що важливою експлуатаційною властивістю засобів транспорту, яка визначає їх довговічність і ресурс роботи, є зносостійкість (що визначається інтенсивністю спрацювання) в
умовах дії гідроабразиву. У цьому плані актуальним для відновлення деталей є використання полімерних, у тому числі і епоксидних, композитів та захисних покриттів на їх основі. Розроблено матеріал на
основі модифікованої 4-амінобензойною кислотою епоксидної матриці, наповненої активними дисперсними частками у вигляді синтезованої порошкової титано-алюмінієвої суміші (Ti (70 %) + Al3Ti (15 %) +
Ті3AlC2 (15 %)) (d = 15-18 нм) і порошкової суміші (TiH2 (65 %), FeSiMn (30 %), B4C (5 %)) (d = 63 мкм), а
також дискретних вуглецевих волокон FC-H (d = 9-11 мкм, l = 20-30 мкм) за оптимального вмісту, який
має кращі показники інтенсивності зношування в умовах дії гідроабразиву порівняно з відомими світовими аналогами. Це є свідченням необхідності використання розробленого матеріалу для підвищення
гідроабразивної зносостійкості деталей водного транспорту, які експлуатуються в умовах впливу механічних навантажень та підвищених температур. Впровадження розробленого захисного покриття на
транспорті дозволяє зменшити інтенсивність спрацювання до дії гідроабразиву деталей у 2,4-3,6 рази,
а періодичність відновлення дефектних ділянок деталей у 2,0-2,5 рази. Reinforced and filled polymeric composite materials (CMs) are gaining the interest of scientists, researchers and industrialists all over the world. Polymeric composites being lighter and cheaper than the metal-based composites are seen as a scope for advancement in the ever-evolving field of materials science. Moreover, polymeric CMs have widely spread in different branches of industry, especially water transport. Therefore, it was substantiated in the work that an important operational property of vehicles, which determines their durability and service life, is wear resistance (determined by wear intensity) under the action of hydroabrasive. In this regard, the use of polymeric composites, including epoxy and protective coatings, based on them, is relevant for the part restoration. It has been shown that the developed CM has high potential for improving vehicle parts. The epoxy composite matrix modified by 4-aminobenzoic acid was prepared with loading of active dispersed particles in the form of a synthesized titanium-aluminum powder mixture (Ti (70 %) + Al3Ti (15 %) + Ti3AlC2 (15 %)), powder mixture (TiH2 (65 %), FeSiMn (30 %), B4C (5 %)), and discrete carbon fibers FC-H. The optimum content of the fillers has been found (pts. wt.): 0.4-0.6 : 0.04-0.06 : 55-65. The CM is characterized by lower wear intensity under the conditions of hydroabrasive, compared to known world analogues. This indicates the feasibility of using the developed material to increase hydroabrasive wear resistance of water transport parts, which operate under the action of mechanical loads and elevated temperatures. The broad applicability of the developed material as a functional protective coating has been confirmed. The application of the developed protective coating to the transport allows to reduce the wear intensity from the action of hydroabrasive parts by 2.4-3.6 times, and the rate of restoring defective parts by 2.0-2.5 times. |
Appears in Collections: |
Журнал нано- та електронної фізики (Journal of nano- and electronic physics) |
Views
China
14416370
France
15871
Greece
1
Ireland
3565
Italy
1
Lithuania
1
Mongolia
1
Singapore
45829153
Sweden
1
Ukraine
2190985
United Kingdom
83286
United States
91658304
Unknown Country
285750
Vietnam
574
Downloads
Albania
1
China
45829155
France
45829150
Germany
841375
Hong Kong SAR China
1
India
1956
Ireland
7130
Lithuania
1
Singapore
45829154
South Africa
1
Ukraine
841375
United Kingdom
1
United States
91658302
Unknown Country
1
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Buketov_jnep_5_2021.pdf | 306.44 kB | Adobe PDF | 230837604 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.