Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86021
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | New Marketing Tools in the Blood Service to Optimize Quality Management |
Authors |
Liubchak, Vladyslav Viktorovych
Khomenko, Liliia Mykolaivna Kovalishyn, Mykhailo Petrovych Ilina, Viktoriia Valeriivna Babar, Tetiana Volodymyrivna Sikora, Volodymyr Vitaliiovych Сімонова, О.В. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-0352-4355 http://orcid.org/0000-0001-5690-1105 http://orcid.org/0000-0002-3972-4327 http://orcid.org/0000-0002-5689-2429 http://orcid.org/0000-0003-4021-2334 |
Keywords |
virtual reality marketing recruitment fears of donors blood service management віртуальна реальність маркетингове залучення страхи донорів управління службою крові виртуальная реальность маркетинговое привлечение страхи доноров управление службой крови |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86021 |
Publisher | Aluna Publishing |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Liubchak V.V., Khomenko L.M., Kovalishyn M.P., Ilyina V.V., Babar T.V., Sikora V.V., Simonova O.V. (2021). New Marketing Tools in the Blood Service to Optimize Quality Management. Wiadomości Lekarskie. 9(74). 2192-2196. |
Abstract |
Мета: Визначити основні страхи донорства серед молоді міста та шляхи усунення цих фобій за допомогою сучасних маркетингових інструментів.
Матеріали та методи: Було проведено анкетування студентів Сумського державного університету щодо страхів донорства. Анкета включала питання про досвід донорства, причини відмови та вік. Після цього була організована фокус-група серед студентів, які боялися донорства. Учасникам показали відео 360 градусів, записане в центрі крові, та обговорили, як здавати кров після перегляду відео.
Результати: Основними фобіями були страх зараження під час процедури (37,7%), страх самої процедури через незнання та нерозуміння того, чого очікувати (14,0%), страх перед голкою, кров’ю та можливість дискомфорту під час процедури (10,0%); 26,7% вказали, що не можуть бути донорами за станом здоров’я, і 11,6% через особисту лінь. Було розроблено відео 360 градусів, яке демонструє процес здачі крові, показуючи наступні кроки з відібраною кров'ю в установах. Воно триває 20 хвилин. Це відео було показано у фокус-групі для десяти не-донорів із певними страхами перед здачею крові. 60% з них повідомили про зміну відношення до здачі крові на позитивне, що може свідчити про ефективність цього інструменту.
Висновки: завдяки відео 360 градусів деякі недонори можуть впевнитися в безпеці, стерильності процесу, зменшити страх перед донорством і збільшити ймовірність стати постійними донорами. Цель: Определить основные страхи донорства среди молодежи и пути устранения этих фобий с помощью современных маркетинговых инструментов. Материалы и методы: Было проведено анкетирование студентов Сумского государственного университета по фобиям донорства. Анкета включала вопросы об опыте донорства, причинах отказа и возрасте. После этого была организована фокус-группа среди студентов, опасавшихся донорства. Участникам показали видео 360 градусов, записанное в центре крови, и обсудили, отношение к сдачи крови после просмотра видео. Результаты: Основными фобиями были страх заражения во время процедуры (37,7%), страх самой процедуры из-за незнания и непонимания того, чего ожидать (14,0%), страх перед иглой, кровью и возможность дискомфорта во время процедуры (10 ,0%); 26,7% указали, что не могут быть донорами по состоянию здоровья, и 11,6% из-за личной лени. Было разработано видео 360 градусов, демонстрирующее процесс сдачи крови, показывая следующие шаги с отобранной кровью в учреждениях. Оно длится 20 минут. Это видео было показано в фокус-группе для десяти недоноров с определенными страхами перед сдачей крови. 60% из них сообщили об изменении отношения к сдаче крови на положительное, что может свидетельствовать об эффективности этого инструмента. Выводы: благодаря видео 360 градусов некоторые недоноры могут убедиться в безопасности, стерильности процесса, снизить страх перед донорством и увеличить вероятность стать постоянными донорами. The aim: To identify the main fears of donation among young people in the city and ways to eliminate these phobias with the help of modern marketing tools. Materials and methods: It was conducted the questionnaire among Sumy State University students on donation fears. The questionnaire included questions about experience of donation, reason for non donation and age. After that a focus group among students who feared donation was organized. Participants were shown a 360 degree video recorded in the blood center and discussed how to donate blood after watching the video. Results: The main phobias were fear of becoming infected during the procedure (37.7%), fear of the procedure itself due to ignorance and misunderstanding of what to expect (14.0%), and fear of the needle, blood, and the discomfort possibility during the procedure (10.0%); 26.7% indicated that they could not be donors due to poor health, and 11.6% due to personal laziness. It was developed a 360o video, which demonstrates the blood donation process, showing the next steps with the selected blood in facilities. Its continues for 20 minutes. This video was shown in the focus group for ten non-donors with some donation fear. 60% of them reported a change from blood to a positive, which may indicate this tool’s effectiveness. Conclusions: Due a 360o video some non-donor people can ensure safety, sterility of the process, reduce the fear of donation and further increase the likelihood of becoming regular donors. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Australia
1699107706
Brazil
225989
Canada
17305
China
1
Colombia
1
Egypt
1
Germany
-1557126166
Ghana
1
Greece
451978
Hong Kong SAR China
1
India
1854449774
Indonesia
3346
Iran
32316
Iraq
1
Ireland
2134798
Italy
1
Jordan
1
Kenya
1699107701
Lithuania
17307
Malaysia
1183845612
Netherlands
62540
New Zealand
1900049279
Oman
34156746
Pakistan
12808780
Peru
-2066486191
Philippines
1900049276
Poland
1
Portugal
34156744
Russia
485984378
Singapore
-1021052570
Slovakia
1
Slovenia
1
South Africa
902753915
South Korea
161994915
Spain
1114240553
Sweden
1
Thailand
1900049280
Turkey
135333593
Uganda
1
Ukraine
409005339
United Arab Emirates
1
United Kingdom
-1557126168
United States
1699107703
Unknown Country
1041064382
Vietnam
161994917
Downloads
Australia
-1557126170
Brazil
1
Cameroon
1
Canada
1
China
87
Colombia
1
Czechia
1
Egypt
1
Ethiopia
730438683
Germany
-1557126165
India
6696
Indonesia
225990
Iran
103243111
Kenya
1
Lithuania
1
Netherlands
1
Pakistan
1
Peru
-2066486190
Philippines
730438682
Saudi Arabia
1
Singapore
1
South Africa
1
South Korea
1
Spain
1
Taiwan
518109181
Turkey
1
Ukraine
-1036439096
United Arab Emirates
1
United Kingdom
12808779
United States
-1557126164
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Liubchak_virtual reality.pdf | 139.75 kB | Adobe PDF | -1384065262 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.