Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86037
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Теоретичний аналіз виявлення детермінант попиту та пропозиції на вищу освіту
Authors Barvinok, Veronika Yuriivna  
Barvinok, Veronika
Vorontsova, Anna Serhiivna  
Petrushenko, Yurii Mykolaiovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-2352-3272
http://orcid.org/0000-0003-0603-3869
http://orcid.org/0000-0001-9902-7577
Keywords попит на освітні послуги
спрос на образовательные услуги
demand for educational services
пропозиція освітніх послуг
предложение образовательных услуг
supply of educational services
освітні послуги
образовательные услуги
educational services
ринкові відносини
рыночные отношения
market relations
вища освіта
высшие образование
higher education
вищі навчальні заклади (ВНЗ)
высшие учебные заведения (ВУЗы)
higher educational institutions (HEIs)
ринок освітніх послуг
рынок образовательных услуг
the market of educational services
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86037
Publisher Сумський національний аграрний університет
License Copyright not evaluated
Citation Барвінок В.Ю., Воронцова А.С., Петрушенко Ю.М. Теоретичний аналіз виявлення детермінант попиту та пропозиції на вищу освіту. Вісник СНАУ. 2021. Випуск 1(87). С. 16-20.
Abstract У даній роботі досліджено сутність та основні ознаки поняття «ринок освітніх послуг», «освітня послуга» в розрізі його орієнтації на систему вищої освіти. За допомогою компаративного методу, досліджено основні детермінанти попиту та пропозиції освітніх послуг з точки зору економічної теорії. Дві головні групи факторів економічних категорій визначені як дві окремі таблиці, що наочно демонструють подібність сфери освіти та економіки. Серед ключових показників попиту даного ринку є кількість абітурієнтів (споживачів), що здійснюють свій вибір на основі матеріальних та нематеріальних уподобань. Основними компонентами для побудови моделі пропозиції слугують кількість вищих навчальних закладів (ВНЗ) та спеціальностей, що представлені на ринку. У роботі визначено, що головний вплив на кон'юнктуру ринку вищої освіти здійснюють державні органи влади. На основі даного підходу авторами роботи були розроблені рекомендації щодо управління системою вищої освіти в Україні, зокрема обумовлений як ефективний метод зменшення трудової еміграції в Україні.
В данной работе исследованы сущность и основные признаки понятия "рынок образовательных услуг", "образовательная услуга" в разрезе его ориентации на систему высшего образования. С помощью компаративного метода исследованы основные детерминанты спроса и предложения образовательных услуг с точки зрения экономической теории. Две основные группы факторов экономических категорий определены как две отдельные таблицы, наглядно демонстрирующие сходство сферы образования и экономики. Среди ключевых показателей спроса данного рынка количество абитуриентов (потребителей), осуществляющих свой выбор на основе материальных и нематериальных предпочтений. Основными компонентами для построения модели предложения являются количество высших учебных заведений (вузов) и специальностей, представленных на рынке. В работе определено, что основное влияние на конъюнктуру рынка высшего образования оказывают государственные органы власти. На основе данного подхода авторами работы были разработаны рекомендации по управлению системой высшего образования в Украине, в частности, обусловлен как эффективный метод уменьшения трудовой эмиграции в Украине.
The paper considers the term «market of educational services» in the system of higher education. Using a comparative method, the determinants of demand and supply of educational services from the point of view of a market economy are investigated. The two main groups of factors of economic categories are defined as two separate tables that clearly demonstrate the similarity of education and economics. Among the key indicators of demand in this market is the number of entrants (consumers) who make their choice based on tangible and intangible preferences. The article also identifies the main factors influencing demand: the number of applicants, the place of universities in national and international rankings (reputation), university infrastructure, the prestige of the speciality, prices for educational services, related training costs, increasing demand specialists in the labor market, changes in final testing during the quarantine period and others. The main components for building the supply model are the number of higher education institutions (HEIs) and specialities on the market. Additionally, the supply models` components are the number of universities, other educational institutions, number of specialities and state orders in universities, costs of educational services, level of government funding and of scientific and technological progress, education policy (higher education standards), transition to distance learning in the period of quarantine, during the pandemic, the amount of funding for universities, deficit expectations (the birth rate, the dynamics of international emigration of families), etc. The paper recognizes that government and its policy affect the market situation in higher education significantly. Based on these results, the authors of this work developed recommendations for improving the higher education management in Ukraine, in particular, as an effective method of reducing labor emigration in Ukraine. The first recommendation is to increase the autonomy of universities and encourage them to cooperate with employers through reducing the percentage of curricula, as it will be updated with the help of labor market participants. The next guidance in the higher education system is an improvement of training areas for professional areas at a place of work and lifelong learning. Because consumers are not only graduates of schools and institutes, but also solvent elder individuals. The last piece of advice is an introduction of dual education with the support of employers.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Canada Canada
133387
China China
114352
Finland Finland
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
2360
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
21042182
Ukraine Ukraine
5792913
United Kingdom United Kingdom
266774
United States United States
14732389
Unknown Country Unknown Country
42084364

Downloads

Canada Canada
133388
China China
2112801
Germany Germany
1
Honduras Honduras
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
14732389
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
14732389
Unknown Country Unknown Country
42084363

Files

File Size Format Downloads
Barvinok_Teoretichniy_analis.pdf 558.05 kB Adobe PDF 73795337

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.