Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86147
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Semiotic Analysis of Logos as a Marketing Promotion Tool for Blood Service Enterprises |
Authors |
Khomenko, Liliia Mykolaivna
![]() Saher, Liudmyla Yuriivna ![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-5690-1105 http://orcid.org/0000-0002-5628-5477 |
Keywords |
logo branding blood service corporate identity semiotics marketing promotion логотип брендинг служба крові корпоративна айдентика семіотика маркетингове просування служба крови корпоративная айдентика маркетинговое продвижение |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86147 |
Publisher | Хмельницький національний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Khomenko L. M., Saher L. Yu. Semiotic Analysis of Logos as a Marketing Promotion Tool for Blood Service Enterprises // Вісник Хмельницького національного університету. Серія Економічні науки. 2021. №5, Том 1. C. 111-117. DOI: 10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-19. |
Abstract |
У статті проведено порівняльний аналіз логотипів закладів служби крові, виявлено особливості їх складових елементів для подальшої розробки нового логотипу або для ребрендингу існуючого та запропоновано шляхи підвищення його ефективності.
Було знайдено 100 логотипів різних закладів служби крові в мережі Інтернет, зокрема на офіційних сайтах закладів та офіційних сторінках в соціальних мережах, з них 43 – Європа (з них 12 – Україна), 13 – Азія, 19 – Південна та Північна Америка, 15 – Африка, 10 – Австралія та Океанія. Було досліджено наступні аспекти: використання символьних та шрифтових елементів в логотипі, кольори, що використовуються та їх кількість, головні посили айдентики та регіональні відмінності. Під час проведення дослідження використовувались загальнонаукові аналітичні методи, а також методи аналогії та прототипів для отримання практичних результатів.
Результати даного дослідження свідчать про те, що для більшості закладів служби крові регіону характерні комбіновані композиції в логотипах - це поєднання шрифту з візуальною складовою, але з досить прямим підтекстом. Найпопулярніші кольори в службі крові - червоний і синій разом з чорно-білим шрифтом. У логотипах найчастіше використовується 2 кольори (крім білого), рідше 1 або 3. Найчастіше використовуються такі символи служби крові: крапля крові, серце, хрест, людина і руки. Також зустрічаються коло, півмісяць, пелікан, зірка і метелик. Вони стимулюють певний тип поведінки та впливають на почуття. Результати даного дослідження дозволяють створити гарне відокремлення від конкурентів і в кілька разів підвищити маркетингові показники нової створеної або існуючої організації. Результати даного дослідження можуть бути використані установами служби крові при ребрендингу організації, а також власниками організацій для розробки айдентики майбутнього бренду. В статье проведен сравнительный анализ логотипов учреждений службы крови, выявлены особенности их составных элементов для дальнейшей разработки нового логотипа или ребрендинга существующего и предложены пути повышения его эффективности. Были найдены 100 логотипов различных учреждений службы крови в сети Интернет, в том числе на официальных сайтах учреждений и официальных страницах в социальных сетях, из них 43 – Европа (из них 12 – Украина), 13 – Азия, 19 – Южная и Северная Америка, 15 – Африка, 10 – Австралия и Океания. Были исследованы следующие аспекты: использование символьных и шрифтовых элементов в логотипе, используемые цвета и их количество, главные призывы айдентики и региональные отличия. В ходе исследования использовались общенаучные аналитические методы, а также методы аналогии и прототипов для получения практических результатов. Результаты данного исследования свидетельствуют о том, что для большинства учреждений службы крови характерны комбинированные композиции в логотипах – это сочетание шрифта с визуальной составляющей, но с достаточно прямым подтекстом. Самые популярные цвета в службе крови – красный и синий вместе с черно-белым шрифтом. В логотипах чаще всего используется 2 цвета (кроме белого), реже 1 или 3. Чаще используются следующие символы службы крови: капля крови, сердце, крест, человек и руки. Также встречаются круг, полумесяц, пеликан, звезда и бабочка. Они стимулируют определенный тип поведения и влияют на чувства. Результаты данного исследования позволяют создать хорошее обособление от конкурентов и в несколько раз повысить маркетинговые показатели заново созданной или существующей организации. Результаты данного исследования могут использоваться учреждениями службы крови при ребрендинге организации, а также владельцами организаций для разработки айдентики будущего бренда. The article conducted a comparative analysis of the blood services' logos, identified the features of their constituent elements for the new logo's development or existing logo's rebranding, and suggested ways to increase their efficiency. It was found 100 logos of various blood service establishments on the Internet, in particular on the official websites of the establishments and official pages on social networks, 43 of them - Europe (12 of them - Ukraine), 13 - Asia, 19 - South and North America, 15 - Africa, 10 - Australia and Oceania. There were explored the following aspects: symbolic and font elements in the logo, the colors used and their quantity, the main messages of identity, and regional differences. There were used general scientific analytical methods and analogies and prototypes to obtain practical results during the study. This study indicates that most blood establishments in the region are characterized by combined compositions in logos - a combination of the font with a visual component but with a fairly direct connotation. The most popular colors in the blood service are red, blue, black, and white font. Logos most often use 2 colors (except white), less often 1 or 3. The following blood service symbols are most often used: a drop of blood, heart, cross, person, and hands. There is also a circle, a crescent moon, a pelican, a star, and a butterfly. They stimulate a certain type of behavior and affect feelings. The results of this research allow to create a good separation from competitors and several times increase the marketing performance of the newly formed organization or existing. Blood service institutions can use this study's results to rebrand the organization and organizations' owners to develop the future brand's identity. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views

90607

1

1

1

775718961

-2070158318

1

1

185809

1

1

391420873

1

55231

1

1045847

391420874

-1258981418

-1803413273

886229593

63567801

801010822

-1258981422

1

1

213616

1

67828

1

1

-2070158317

1

40840

827614343

1

1

-1803413270

775718973

-1451725163

391420872

-1258981421

1840072313

55233
Downloads

1

1

1

1

1

1045842

827614336

775718953

-1915512616

1

1

827614337

-1803413274

827614337

1

1095833651

1

210697848

1

1

1

1

1

927652212

-1258981422

1644606576

1

1

1

1

463864760

4964

-1216451990

51608

-2070158318

-1451725162

-1803413286

391420875

508291657

83236
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Khomenko_marketing_promotion.pdf | 522.56 kB | Adobe PDF | 1277426438 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.