Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86222
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Державне регулювання фінансування вищої освіти: світовий досвід |
Other Titles |
State regulation of higher education funding: world experience |
Authors |
Мельник, Ольга Володимирівна
Мельник, Ольга Владимировна Melnyk, Olha Volodymyrivna Myroshnychenko, Yuliia Oleksandrivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-0463-0347 |
Keywords |
вища освіта державне регулювання фінансування ЗВО кредити гранти higher education state regulation financing HEI credits grants |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86222 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Мельник, О. В., Мирошниченко, Ю. О. Державне регулювання фінансування вищої освіти: світовий досвід // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2021. № 3. С. 120−126. DOI: 10.21272/1817-9215.2021.3-13 |
Abstract |
Підвищення якості вищої освіти залежить від багатьох факторів, одним із головних є достатнє
фінансування вищої освіти. При цьому низький рівень якості вищої освіти веде до чисельних проблем на
ринку праці, низького рівня розвитку людського капіталу та економіки в цілому. А отже витрати на
фінансування вищої освіти (як і освіти загалом) є скоріше не витратами, а інвестиціями в розвиток
людського капіталу держави, що має прямий вплив і на її економічне зростання та сталий розвиток.
Стаття присвячена аналізу підходів до фінансування вищої освіти на основі вивчення досвіду зарубіжних
країн з метою визначення можливостей адаптації та впровадження в практику українських ЗВО. Для
дослідження авторами було обрано аналіз підходів до фінансування вищої освіти у Англії, Німеччині,
Скандинавських країнах та США. Розглянуті ключові моделі фінансування вищої освіти, а саме англійська
модель як приклад фінансування за формулою, соціальна модель Скандинавських країн, американська
модель із широкою системою фінансової підтримки для студентів та німецька модель із системою
дуальної освіти. Авторами зазначено, що країни мають різні підходи до організації фінансування системи
вищої освіти (наприклад, фінансування "за формулою" (що також відрізняється по різних моделях), "за
результатами", "гроші за студентом" та ін.). Спільним для країн є визнання вищої освіти та ЗВО як
важливих суб’єктів соціально-економічного простору, взаємодія з якими сприяє якісному розвитку
суспільства та економічному зростанню країни. Тому для розглянутих моделей характерною є
багатоканальна система фінансування закладів вищої освіти, до якої відноситься як фінансування із
державного бюджету, так і надходження з приватних джерел, а також платні послуги, що надаються
самими ЗВО. Відмічається також високий рівень фінансової підтримки студентів за допомогою надання
грантів, стипендій, кредитів, субсидій тощо. Зазначається, що такий принцип фінансування закладів вищої
освіти та, власне, здобувачів як суб’єктів освіти є перспективним для впровадження в системі
фінансування вищої освіти в Україні. Improvement of the quality of higher education depends on many factors, including adequate funding for higher education. At the same time, the low level of higher education quality leads to numerous problems in the labour market, low-level development of human capital and the economy. Thus, the expenditures on financing higher education are investments in the development of the state's human capital, which has a direct influence on its economic growth and sustainable development. The article gives the analysis of approaches to the higher education funding based on the foreign experience study in order to determine the possibilities of adaptation and implementation to Ukrainian education system. The authors chose to analyze the approaches to financing higher education in England, Germany, the Scandinavian countries and the United States. The key models of funding higher education are reviewed, namely the English model as an example of formula funding, the social model of the Scandinavian countries, the American model with a comprehensive financial support system for students and the German model with a dual education system. Countries have different approaches to the organization of financing higher education (for example, funding "by formula" (which also differs in various models), "by results", "money per student", etc.). The common for the countries is the recognition of higher education and HEIs as essential subjects of the socio-economic space, interaction with which contributes to the quality development of society and economic growth of the country. Therefore, the considered models are characterized by a multi-channel system of financing higher education institutions, which includes both funding from the state budget and revenues from private sources, as well as paid services provided by the very universities. There is also a high level of financial support of students through grants, loans, subsidies and more. It is noted that this principle of financing the Higher Education Institutions and, in fact, students as subjects of education is prospective for implementation into higher education funding system of Ukraine. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Australia
54044
China
-958735631
Germany
7702938
Greece
1343
Ireland
361378
Lithuania
1
Netherlands
1
Singapore
1
Ukraine
665622393
United Kingdom
33821352
United States
284615015
Unknown Country
109583783
Downloads
Australia
1
China
143026619
France
258934
Germany
7702937
Ireland
1
Lithuania
1
Ukraine
480276191
United Kingdom
30920
United States
143026619
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Melnyk_ higher_education.pdf | 304.95 kB | Adobe PDF | 774322223 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.