Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86255
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Цифрова трансформація сфери громадського здоров’я в Україні |
Authors |
Demikhov, Oleksii Ihorovych
Demikhov, Oleksii Igorovych |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-9715-9557 |
Keywords |
інституційне забезпечення институционное обеспечение institutional support цифрова трансформація цифровая трансформация digital transformation публічна політика публичная политика publiuc policy громадське здоров'я общественное здоровье public health |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86255 |
Publisher | Хмельницький університет управління та права імені Леоніда Юзькова |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Деміхов О. І. Цифрова трансформація сфери громадського здоров’я в Україні // Університетські наукові записки. 2021. №1. С.26-32. DOI: 10.37491/UNZ.79.21 |
Abstract |
Зараз коронавірусна інфекція поширюється по всьому світу. Фахівцям охорони здоров’я необхідно розробити нові інструменти для забезпечення епідеміологічної безпеки громадян. Перш за все, це стосується реалізації політики охорони здоров’я та культури здоров’я на міжгалузевому рівні. Допомагають у цьому аналітика великих даних, розумні рішення для вакцинації від COVID-19 та моніторингу захворюваності, мобільні додатки для моніторингу пересування та контактів людей, персональні розумні пристрої, кіберфізичні технології та інфраструктура розумного міста. Наукові праці дослідників присвячені впливу цифрової економіки на розвиток суспільства, застосуванню цифрових комунікацій у діяльності органів державної влади, особливостям формування цифрової культури, кібербезпеці та електронній демократії. Експерти НУО пропонують свої проекти цифрової трансформації в країні, в тому числі в сфері охорони здоров’я. Питання електронних інструментів у сфері охорони здоров’я та пов’язаної з нею державної політики поки що не розглядається в останніх наукових публікаціях. Мета статті – з’ясувати сучасний стан цифрової трансформації в державному управлінні та політиці України та світу, визначити подальші ефективні сфери застосування ІТ-інструментів у сфері політики громадського здоров’я. У статті досліджуються вітчизняні закони та нормативні акти у сфері електронного урядування. Проаналізовано запропоновані громадськими організаціями альтернативні проекти цифрової трансформації України. Встановлено, що на національному рівні сформовано основи цифрової трансформації у сфері охорони здоров’я та здоров’я населення зокрема. Автор статті фіксує приватну ініціативу професійних об’єднань ІКТ-фахівців, бажання та зусилля третього сектору у напрямку динамічного розвитку цифровізації охорони здоров’я. Регіони та місцеві громади на рівні об’єднаних територіальних громад недостатньо охоплені цифровим розвитком. Запропоновано напрями цифровізації державного управління та державної політики. Таким чином, використання цифрових та мобільних робочих місць у державному секторі та в органах місцевого самоврядування наблизить працівників до суспільства; дозволить їм якісно виконувати функції обслуговування, у тому числі охорони здоров’я. Інструменти електронного урядування займають одну з провідних позицій у формуванні державної політики. Сьогодні Україна заклала основи для цифрової трансформації державного управління та державної політики. Розроблено необхідну законодавчу та нормативно-правову базу для розвитку електронного урядування, у тому числі щодо профілактики захворюваності, моніторингу та оцінки стану здоров’я населення, пропаганди здорового способу життя, протиепідеміологічних заходів, формування культури здоров’я та розвитку здоров’я. збереження регіонального та місцевого бачення. Проте залишається проблема подальшого розвитку на регіональному рівні охорони здоров’я. Не вистачає коштів у місцевих бюджетах та досвідчених кадрів. Подальші дослідження мають зосередитися на аспектах гуманістичної політики охорони здоров’я, орієнтованої на людину, особливо в умовах карантину. В настоящее время коронавирусная инфекция распространяется по миру. Специалистам общественного здравоохранения необходимо разработать новые инструменты для обеспечения эпидемиологической безопасности граждан. В первую очередь, это касается реализации политики общественного здравоохранения и культуры здоровья на межотраслевом уровне. В этом отношении помогают аналитика больших данных, интеллектуальные решения для мониторинга вакцинации и заболеваемости COVID-19, мобильные приложения для мониторинга передвижения и контактов людей, персональные интеллектуальные устройства, киберфизические технологии и инфраструктура умного города. Научные работы исследователей посвящены влиянию цифровой экономики на развитие общества, применению цифровых коммуникаций в деятельности органов государственной власти, особенностям формирования цифровой культуры, кибербезопасности и электронной демократии. Эксперты НПО предлагают свои проекты цифровой трансформации в стране, в том числе в сфере здравоохранения. Вопрос об электронных инструментах в области общественного здравоохранения и связанной с ним государственной политики еще не рассматривался в последних научных публикациях. Цель статьи - выяснить текущее состояние цифровой трансформации в государственном управлении и политике Украины и мира, определить дальнейшие эффективные области применения ИТ-инструментов в сфере политики общественного здравоохранения. В статье исследуются внутренние законы и правила в области электронного правительства. Анализируются альтернативные проекты цифровой трансформации Украины, предлагаемые общественными организациями. Установлено, что на национальном уровне заложены основы цифровой трансформации в сфере здравоохранения и общественного здравоохранения в частности. Автор статьи фиксирует частную инициативу профессиональных объединений специалистов в области ИКТ, стремление и усилия третьего сектора в направлении динамичного развития цифровизации здравоохранения. Регионы и местные сообщества на уровне объединенных территориальных сообществ недостаточно охвачены цифровым развитием. Предложены направления цифровизации государственного управления и государственной политики. Таким образом, использование цифровых и мобильных рабочих мест в государственном секторе и в органах местного самоуправления приблизит сотрудников к обществу; позволит им выполнять качественные сервисные функции, включая здравоохранение. Инструменты электронного правительства занимают одно из ведущих мест в формировании государственной политики. Сегодня Украина заложила основы цифровой трансформации государственного управления и государственной политики. Разработана необходимая законодательная и нормативная база для развития электронного правительства, в том числе с точки зрения профилактики заболеваемости, мониторинга и оценки общественного здоровья, пропаганды здорового образа жизни, противоэпидемиологических мер, формирования культуры здоровья и развития здорового образа жизни. сохранение регионального и местного видения. Однако проблема дальнейшего развития на региональном уровне здравоохранения остается. Не хватает средств в местных бюджетах и опытных кадров. Дальнейшие исследования должны быть сосредоточены на аспектах гуманистической политики общественного здравоохранения, ориентированной на человека, особенно в области карантина. Currently, coronavirus infection is spreading around the world. Public health professionals need to develop new tools to ensure the epidemiological safety of citizens. First of all, it concerns the implementation of public health policy and health culture at the intersectoral level. Big data analytics, smart solutions for COVID-19 vaccination and morbidity monitoring, mobile applications to monitor the movement and contact of in-dividuals, personal smart devices, cyberphysical technologies, and smart city infrastruc-ture help in this regard. Scientific works of researchers are devoted to the impact of the digital economy on the development of society, the application digital communications in the activities of public authorities, the peculiarities of the formation of digital culture, cybersecurity and e-democracy. NGO’s experts offer their projects of digital transfor-mation in the country, including in the field of health care. The issue of electronic tools in the field of public health and related public policy has not yet been addressed in recent scientific publications. The purpose of the article is to find out the current state of digital transformation in public administration and politics of Ukraine and the world, to deter-mine further effective areas of application of IT tools in the field of public health policy. The article examines domestic laws and regulations in the field of e-government. Alter-native projects of digital transformation of Ukraine proposed by public organizations are analyzed. It is established that at the national level, the foundations of digital transfor-mation in the field of health care and public health in particular have been formed. The author of the article records a private initiative of professional associations of ICT spe-cialists, the desire and efforts of the third sector in the direction of dynamic development of digitalization of health care. Regions and local communities at the united territorial communities’ level are not sufficiently covered by digital development. The directions of digitalization of public administration and public policy are proposed. Thus, the use of digital and mobile jobs in the public sector and in local governments will bring employees closer to society; will enable them to perform quality service functions, includ-ing health care. E-government tools are one of the leading positions in public policy-making. Today, Ukraine has laid the foundations for the digital transformation of public administration and public policy. The necessary legislative and regulatory framework for the development of e-government has been developed, including in terms of morbidity prevention, monitoring and assessment of public health, promotion of healthy lifestyles, anti-epidemiological measures, formation of health culture and development of health-preserving regional and local visions. However, the problem of further development at the regional level of public health remains. There are not enough funds in local budgets and experienced staff. Further research should focus on aspects of human-centred, hu-manistic public health policy, especially in quarantine. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Austria
200559174
Belgium
1
China
1
Finland
198
France
57994
Germany
696825240
Greece
9034
Ireland
1901998
Kazakhstan
1
Lithuania
1
Mongolia
1
Poland
696825246
Slovenia
1
South Korea
1
Sweden
1
Turkey
1
Ukraine
654176838
United Kingdom
115163
United States
-1812589094
Unknown Country
-422269525
Downloads
Brazil
1
France
6980145
Germany
696825241
Ghana
1
Kazakhstan
1
Lithuania
1
Norway
1
Philippines
1
Poland
1
Romania
1
Slovenia
1
Sweden
1
Ukraine
654176839
United Arab Emirates
1
United Kingdom
9033
United States
654176837
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Demikhov_institutional support.pdf | 257.23 kB | Adobe PDF | 2012168106 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.