Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86299
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Sociolinguistic perspective on varieties of English: implications for teaching |
Other Titles |
Социолингвистический подход к вопросу разновидностей английского языка в контексте преподавания Соціолінгвістичний погляд на різновиди англійської мови в контексті її викладання |
Authors |
Andreiko, Larysa Volodymyrivna
Medvedovska, Dar`ia Oleksandrivna Skarlupina, Yuliia Anatoliivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-6532-4108 http://orcid.org/0000-0002-9710-3844 |
Keywords |
різновиди англійської мови разновидности английского языка varieties of English мовна стандартизація языкавая стандартизация language standardisation мовна ідеологія языковая идеалогия language ideology викладання англійської мови преподавание английского языка teach english мовний статус языковой статус language status соціолінгвістика социолингвистика sociolinguistics |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86299 |
Publisher | Луганський національний університет імені Тараса Шевчанка |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Andreiko L. V., Medvedovska D. O., Skarloupina Yu. A. Sociolinguistic perspective on varieties of English: implications for teaching // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2021. №7 (345). С. 161–169. |
Abstract |
У поданій статті досліджується проблема мовної стандартизації та соціолінгвістичні передумови різновидів англійської мови. Робота відповідає на питання, чому одні різновиди англійської мови визнаються «стандартними», в той час як інші вважаються менш престижними або нижчими за статусом, підкреслюється важливість соціолінгвістичної компетентності для вчителів. Детально обговорюються дві моделі стандартизації мови («популярна» і «експертна»), що дають докладне пояснення процесу стандартизації та формування мовної ідеології. Описується історія виникнення найпопулярнішого різновиду англійської мови у Великій Британії «Received pronunciation", вказуються причини, завдяки яким він став визнаним як «стандартний» різновид. У статті обговорюється потужня стандартна ідеологія щодо World Englishes і поточний стан регіональних варіацій англійської мови як його «недосконалих» або «скам'янілих» версій. Питання високого або низького статусу різних різновидів розглядається в контексті понять «система мови» і «використання мови». Показано, що соціальний компонент має вирішальне значення для розуміння того, чому певні різновиди вважаються менш престижними, незважаючи на те, що вони мають однаково багаті і складні мовні системи. На їх статус також впливають такі фактори, як стереотипи і належність до певного кола мовців. Стаття переходить до обговорення значення цих соціолінгвістичних аспектів для викладання. Підкреслюється важливість критичного усвідомлення викладачами соціолінгвістичних реалій. Представлені такі переваги підвищення обізнаності учнів про різновиди англійської мови як уникнення або зменшення непорозуміння й невірних тлумачень при спілкуванні іноземною мовою, формування уявлення про різноманітність акцентів та діалектів, розширення світогляду щодо інших культур, релевантність до реальних життєвих ситуацій. Наведено конкретні приклади роботи з різновидами англійської мови у викладацькій практиці. В данной статье исследуется проблема языковой стандартизации и социолингвистические корни разновидностей английского языка. Работа отвечает на вопрос, почему одни разновидности английского языка признаются «стандартными», в то время как другие считаются менее престижными или более низкими по статусу, подчеркивается важность социолингвистической компетентности для учителей. Подробно обсуждаются две модели стандартизации языка («популярная» и «экспертная»), дающие подробное объяснение процесса стандартизации и формирования языковой идеологии. Описывается наиболее популярная разновидность английского языка в Великобритании, «Received pronunciation», указываются причины, благодаря которым она стала признанной «стандартной» разновидностью. В статье обсуждается сильная стандартная языковая идеология по отношению к World Englishes и текущее положение региональных вариаций английского языка как его «несовершенных» или «окаменелых» версий. Вопрос статусности различных разновидностей рассматривается в контексте понятий «система языка» и «использования языка». Показано, что социальный компонент имеет решающее значение для понимания того, почему определенные разновидности считаются менее престижными или низкими несмотря на то, что они имеют одинаково богатые и сложные языковые системы. На статус разновидностей также влияют такие факторы, как стереотипы и принадлежность к определенному кругу носителей. Статья переходит к обсуждению значения этих социолингвистических аспектов для преподавания. Подчеркивается важность критического осознания учителями социолингвистических реалий. Представлены такие преимущества повышения осведомленности учащихся о разновидностях английского языка как предотвращение или уменьшение недопонимания и неверных толкований при общении на иностранном языке, принятие языкового и культурного разнообразия, релевантность к реальным жизненным ситуациям. Приведены конкретные примеры работы с языковыми разновидностями в преподавании. The article explores the issue of language standardisation and sociolinguistic roots of varieties of English. It answers the question why some varieties of the English language become recognised as 'standard' whereas other varieties are regarded as less prestigious or inferior and advocates the importance of sociolinguistic competence for teachers. Two models of language standardisation (the "popular" and the "expert" model) are critically discussed, providing a detailed explanation of the process of language standardisation and the formation of standard language ideology. The most frequently described variety of English in the UK, the Received Pronunciation, is described in greater detail, tracking down the reason why it has become recognised as the "standard" variety. A strong standard ideology with World Englishes and the current position of regional variations of English as its "deficient" or "fossilised" versions is discussed. The notions of language system and language use are considered in relation to the superiority or inferiority of different varieties. It has been shown that the social component is pivotal in understanding why certain varieties are regarded as less prestigious or inferior despite having equally rich and complex language systems. Such factors as stereotypes and ownership have an impact on their status too. The article proceeds to the discussion of implications of these sociolinguistic aspects for teaching. The importance of teachers' critical awareness of sociolinguistic realities is emphasised. Such benefits of raising students' awareness of varieties of English are presented: avoiding or reducing misunderstandings and misinterpretations in foreign language communication, recognising linguistic and cultural diversity, demonstrating relevance to real-life situations. Specific examples of practising language varieties are given. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ІФСК) |
Views
Argentina
1
Australia
1
Austria
1
Brazil
1
China
16635
Finland
219
France
1
Germany
1687785366
Greece
147374
Hong Kong SAR China
1
Hungary
1
Indonesia
132641
Iran
49910
Ireland
73461
Japan
1
Lithuania
1
Malaysia
16557151
Peru
1
Philippines
1202667775
South Korea
1
Spain
1
Sweden
1
Ukraine
1136167273
United Kingdom
837634698
United States
-1919474329
Unknown Country
1
Vietnam
147376
Downloads
Brazil
1
Germany
-1926302985
Indonesia
41463
Lithuania
1
Malaysia
1
Philippines
1202667776
South Korea
1
Spain
1
Ukraine
1985906910
United Kingdom
730835619
United States
-1333061731
Unknown Country
-1333061729
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Andreiko_sociolinguistic_perspective.pdf | 627.41 kB | Adobe PDF | -672974671 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.