Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86362
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Modern concepts: from a static to dynamic unit |
Other Titles |
Сучасні концепти: від статичної до динамічної одиниці |
Authors |
Stepanov, Vitalii Valeriiovych
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-8169-7908 |
Keywords |
концепт concept динаміка динамика dynamics підходи до визначення концепту подходы к определению концепта concept defining approaches східноєвропейська когнітивна лінгвістика восточноевропейская когнитивная лингвистика |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86362 |
Publisher | |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Stepanov V. Modern concepts: from a static to dynamic unit // Вісник Маріупольського державного університету. Серія Філологія. 2021. Вип. 25. С. 285-294. |
Abstract |
Стаття розкриває перехід трактувань терміну "концепт" від статичної до динамічно мінливої ментальної одиниці. Опис здійснюється в контексті східноєвропейських шкіл когнітивної лінгвістики. Водночас, праці східноєвропейських когнітивістів перекликаються з роботами фахівців у галузі психологічних, біологічних, філософських наук.
Автор оглядає підходи, якими керувалися дослідники у розумінні терміну «концепт». Зокрема, експлікуються психологічний, логіко-філософський, культурологічний, інтегративний підходи.
Резюмуючи, автор виокремлює головні риси сучасного концепту і формує власну дефініцію цього терміну: ментальне динамічне утворення-інформація, вербальне ім’я якого репрезентує колективну емпіричну єдність індивідуальних контактів із матеріальним світом, описує ставлення до нього та фіксує прогрес спільноти. Статья раскрывает переход трактовок термина "концепт" от статической к динамически переменной ментальной единице. Описание осуществляется в контексте восточноевропейских школ когнитивной лингвистики. В то же время, работы восточноевропейских когнитивистов сопоставляются с трудами в области психологических, биологических, философских наук. Автор анализирует подходы, которыми руководствовались исследователи в понимании термина «концепт». В частности, эксплицируются психологический, логико-философский, культурологический, интегративный подходы. Подводя итоги, автор выделяет главные черты современного концепта и формирует собственную дефиницию этого термина: ментальное динамическое образование-информация, вербальное имя которого представляет коллективное эмпирическое единство индивидуальных контактов с материальным миром, описывает отношение к нему и фиксирует прогресс общества. The article reveals the concept interpretation shift from a static to dynamic mental structure. The description is done within East European schools of cognitive linguistics correlating with works of psychologists, biologists and philosophers. The author analyses approaches that were widely used by researchers in treating the concept term – the psychological, logical-philosophical, culturological, integrative ones. Summarizing the approaches, the author singles out the main concept features within the modern stage of cognitive linguistics. Finally, author’s own concept definition is formed: a mental dynamic information unit whose verbal name represents a collective empirical unity of individual contacts with the material world, describes attitude to it and shows community development. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ІФСК) |
Views
Australia
1
China
1
Finland
376203702
France
1212979
Germany
1538521647
Greece
1016
Ireland
606494
Lithuania
1
Poland
1
Singapore
-1092441935
South Africa
1
Ukraine
-1092441938
United Kingdom
927172030
United States
118095571
Unknown Country
1328633078
Vietnam
1018
Downloads
China
1
Germany
1
Indonesia
1
Lithuania
1
Netherlands
1
Russia
1
Taiwan
1
Ukraine
2136106977
United Kingdom
155512
United States
-1092441937
Unknown Country
1328633079
Uzbekistan
1212981
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Stepanov_concepts.pdf | 589.4 kB | Adobe PDF | -1921300676 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.