Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86363
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Why Heroes Fail: National Identity in Jin Yong's Martial Arts Novel “The Book and the Sword” |
Other Titles |
Чому герої зазнають поразки: національна ідентичність у романі бойових мистецтв Цзінь Юна "Книга і меч" |
Authors |
Fedosova, M.
|
ORCID | |
Keywords |
уся героїчний міф етнічна приналежність культурна спадщина wuxia hero myth ethnicity cultural heritage |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86363 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Fedosova, M. Why Heroes Fail: National Identity in Jin Yong's Martial Arts Novel “The Book and the Sword” // Philological Treatises. 2021. V. 13, № 1. P. 124-131. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2021.13(1)-12 |
Abstract |
Белетристика бойових мистецтв представляє низку знаків, що визначають китайську культурну окремість і відображають національні ідентичності китайських спільнот по всьому світу. В цій статті ми обрали роман "Книга і меч" Цзінь Юна, найвідомішого автора белетристики бойових мистецтв, щоб проаналізувати як конвенції уся можуть бути застосовані для репрезентації формування нової емігрантської ідентичності в умовах чужоземного правління і під впливом покинутого Континентального Китаю. Розміщення подій своїх романів в міфічному минулому дозволяє Цзінь Юну вільно обговорювати тогочасні культурні, соціальні і політичні обставини, які сприяли оформленню цієї нової національної ідентичності. Дослідивши порівняльні студії з белетристики бойових мистецтв, ми відзначаємо, що моральні кодекси китайських благородних мечників і західних мандрівних лицарів значно не відрізняються; крім того, ці героїчні образи залишаються подібні в різних культурах і належать до універсальної структури міфу. Ми стверджуємо, що видозміна героїчного міфу, виражена у творі національної художньої літератури, завжди представляє культурну ідентичність окремої нації, певний символ, через який нація сприймає себе і представляється іншим. Хоча національна ідентичність є уявна конструкція, яка повністю не відтворює реальність, кожен представник нації (корінний чи діаспорний мешканець) упізнає цінності та правди, які передаються через міфічну оповідь. Ми показуємо, що в аналізованому романі національна ідентичність не є стійким концептом й індивіди можуть змінювати свої політичні лояльності залежно від обставин чи особистих переваг, але безвідносно до їх етнічного походження. Ми робимо висновок, що роман розкриває поразку національно свідомої еліти у встановленні самоврядування в межах держави з метою захистити свою національну ідентичність від чужинської політично панівної групи. Martial arts fiction presents a number of signs that define Chinese cultural separateness and reflect national identities of Chinese communities around the world. In this paper, we select the novel The Book and the Sword of Jin Yong, the most celebrated martial arts author, to analyze how the wuxia conventions can be applied to represent the formation of a new emigrant identity under the foreign rule and under the influence of abandoned Mainland China. Setting his novels in the mythical past allows Jin Yong to freely discuss the cultural, social and political circumstances of his present that contribute to the configuration of this new national identity. Examining comparative studies on martial arts fiction, we note that moral codes of Chinese chivalrous swordsmen and Western knights-errant do not differ significantly; moreover, these heroic images remain similar in different cultures and pertain to the universal mythic structure. We argue that the modified hero myth expressed in a work of national fiction always represents a cultural identity of a particular nation, a certain symbol through which the nation perceives itself and introduces itself to others. Although national identity is an imaginary construction that does not comprehensively reflect reality, each member of the nation (a native or diasporic resident) recognizes values and truths communicated through mythic storytelling. We show that national identity in the analyzed novel is not a stable concept and individuals can change their political loyalties depending on the circumstances or their preferences, but regardless of their ethnical origin. We conclude that the novel relates the failure of the nationally aware elite to establish self-governing within the state in order to defend their national identity from the foreign politically dominant group. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Australia
4641
China
11987358
Czechia
1
Finland
36
Greece
558
Hong Kong SAR China
1
Ireland
24086
Lithuania
1
Netherlands
1
Singapore
1916816
Ukraine
314628
United Kingdom
142511
United States
26692624
Unknown Country
67775889
Downloads
Belgium
1
Brazil
1
China
26692620
Czechia
1
Hong Kong SAR China
26692623
Ireland
9269448
Lithuania
1
Netherlands
1
Romania
24088
Singapore
26692627
South Korea
1
Taiwan
1
Ukraine
1
United Kingdom
1
United States
26692622
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Fedosova_Ftrk_1_2021.pdf | 322.38 kB | Adobe PDF | 116064037 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.