Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86421
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Міжнародно-правові аспекти боротьби з корупцією в митних органах: досвід Сінгапуру. |
Authors |
Ilchenko, Oleksandr Vasylovych
Denysenko, Serhii Ivanovych |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-4885-2205 http://orcid.org/0000-0001-8453-8606 |
Keywords |
корупція корупция corruption митні органи таможенные органы customs authorities антикорупційне законодавство антикорупционное законодательство anti-corruption legislation міжнародні антикорупційні угоди международные антикорупционные договора international anti-corruption agreements антикорупційна стратегія антикорупционная стратегия anti-corruption strategy |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86421 |
Publisher | Юридичний науковий електронний журнал |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Ільченко О. В., Денисенко С. І., Міжнародно-правові аспекти боротьби з корупцією в митних органах: досвід Сінгапуру // Юридичний науковий електронний журнал. 2021. № 5. С. 68-72. |
Abstract |
В статті проаналізовано міжнародне законодавство у сфері боротьби з корупцією в митних органах. Приділено увагу розгляду типових видів корупції що виникають в митних органах, визначені їх чинники, негативні наслідки та стратегії протидії. Визначено, що ефективна протидія корупції в митних органах здійснюється на трьох основних рівнях: універсальному – співробітництво держав у межах міжнародних організацій; регіональному рівні – співробітництво у межах економічних інтеграційних об’єднань та міжнародних організацій певного географічного регіону та національному рівні. Встановлено, що базові принципи професійної етики та боротьби з корупцією у митній сфері регламентовано Декларацією про сумлінність митних службовців, відомої як Арушська декларація 1993 р.
Визначено, що Україна досить активно і широко залучена до процесу протидії корупції в митних органах, підписано низку важливих міжнародних угод у цій сфері. Досвід ефективної протидії корупції в Сінгапурі, як успішної держави Південно-східної Азії, може стати корисним для України. Наводяться ефективні елементи стратегії боротьби з корупцією в Сінгапурі, а саме: впроваджено досконале антикорупційне законодавство, сформовано єдиний спеціальний органів по боротьбі з корупцією, здійснюється особливий нагляд за тими видами діяльності, де владні повноваження можуть бути використані для вилучення особистої вигоди; спрощено проведення митних процедур, збільшена заробітна плата всім державним службовцям у тому числі і митникам, здійснюється якісне та неупереджене судочинство за корупційними справами. Необхідно зазначити, що вся антикорупційна стратегія в Сінгапурі є дуже продуманою, системною та послідовною.
Ретельне вивчення досвіду Сінгапуру у боротьбі з корупцією та впровадження заходів, які найкращим чином підходять для України, дає можливість стверджувати що у стимулюванні антикорупційної поведінки посадових осіб митних органів провідне місце повинно бути відведено переконанню, підкріпленому системою заохочувальних і стимулюючих заходів. В статье проанализировано международное законодательство в сфере борьбы с коррупцией в таможенных органах. Уделено внимание рассмотрению типовых видов коррупции, возникающих в таможенных органах, определены их факторы, негативные последствия и стратегии противодействия. Определено, что эффективное противодействие коррупции в таможенных органах осуществляется на трех основных уровнях: универсальном сотрудничестве государств в рамках международных организаций; региональном уровне – сотрудничество в рамках экономических интеграционных объединений и международных организаций определенного географического региона и национальном уровне. Установлено, что основополагающие принципы профессиональной этики и борьбы с коррупцией в таможенной сфере регламентированы Декларацией о добросовестности таможенных служащих, известной как Арушская декларация 1993 г. Установлено, что Украина достаточно активно и широко вовлечена в процесс противодействия коррупции в таможенных органах, подписан ряд важных международных соглашений в этой сфере. Опыт эффективного противодействия коррупции в Сингапуре как успешного государства Юго-Восточной Азии может стать полезным для Украины. Приводятся эффективные элементы стратегии борьбы с коррупцией в Сингапуре, а именно: внедрено совершенное антикоррупционное законодательство, сформирован единый специальный орган по борьбе с коррупцией, осуществляется особый надзор за теми видами деятельности, где властные полномочия могут быть использованы для извлечения личной выгоды; упрощено проведение таможенных процедур, увеличена заработная плата всем государственным служащим, в том числе и таможенникам, осуществляется качественное и беспристрастное судопроизводство по коррупционным делам. Необходимо отметить, что вся антикоррупционная стратегия в Сингапуре очень продумана, системна и последовательна. Тщательное изучение опыта Сингапура в борьбе с коррупцией и внедрение мер, наилучшим образом подходящих для Украины, позволяет утверждать, что в стимулировании антикоррупционного поведения должностных лиц таможенных органов ведущее место должно быть отведено убеждению, подкрепленному системой поощрительных и стимулирующих мер. The article analyzes international legislation in the field of combating corruption in customs authorities. Attention is paid to the consideration of typical types of corruption in customs authorities. Their factors, negative consequences, and strategies of counteraction are determined. It has been determined that effective anti-corruption activities in customs authorities are carried out at three main levels: universal – cooperation of states within the framework of international organizations; regional level – cooperation within the framework of economic integration associations and international organizations of a specific geographic region and national level. It has been established that the basic principles of professional ethics and the fight against corruption in the customs sphere are regulated by the Declaration of Integrity of Customs Officials, known as the 1993 Arusha Declaration. It was determined that Ukraine is quite actively and widely involved in combating corruption in the customs authorities. Several important international agreements in this area have been signed. The experience of effectively combating corruption in Singapore, as a successful state in Southeast Asia, can be useful for Ukraine. The effective elements of the anti-corruption strategy in Singapore are described. They are as follows: the perfect anti-corruption legislation has been introduced, a single special anti-corruption body has been formed, special supervision is exercised over those activities where power can be used for personal gain; simplified customs procedures, increased wages for all civil servants, including customs officers, high-quality and impartial court proceedings in corruption cases. It should be noted that the entire anti-corruption strategy in Singapore is very well thought out, systematic and consistent. A thorough study of Singapore's experience in the fight against corruption and the implementation of measures that are best suited for Ukraine makes it possible to argue that persuasion, supported by a system of incentives, should take the leading place in stimulating the anti-corruption behavior of customs officials. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІП) |
Views
China
2127454205
Finland
55
Germany
2150229
Greece
749
Ireland
41212
Lithuania
1
Netherlands
1
Sweden
1
Ukraine
-50997388
United Kingdom
33511864
United States
47375693
Unknown Country
102727855
Downloads
France
-25498694
Ireland
1
Latvia
1
Lithuania
1
Russia
1
Ukraine
2127454204
United Kingdom
1
United States
47375694
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Ilchenko_corruption.pdf | 387.01 kB | Adobe PDF | -2145636087 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.