Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86461
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Factors Affecting Customer Buying Behavior in Online Shopping |
Other Titles |
Онлайн-шоппінг: фактори впливу на поведінку споживачів |
Authors |
Davidaviciene, V.
Raudeliuniene, J. Jonyte-Zemlickiene, A. Tvaronaviciene, M. |
ORCID | |
Keywords |
поведінка особливості Інтернет-магазину характеристики товару нтернет-магазин Литва customer buying behavior e-shop characteristics product features online shopping Lithuania |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86461 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Davidaviciene, V., Raudeliuniene, J., Jonyte-Zemlickiene, A., & Tvaronaviciene, M. (2021). Factors Affecting Customer Buying Behavior in Online Shopping. Marketing and Management of Innovations, 4, 11-19. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-01 |
Abstract |
Глобалізаційні процеси сприяють прискоренню розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, які обумовлюють
появу соціальних, економічних та культурних трансформацій, що своєю чергою впливає на потреби та поведінку споживачів
в Інтернет-середовищі. З огляду на це, організації, в умовах невизначеності та постійної зміни поведінки споживачів, повинні
впроваджувати ефективні інструменти створення та промоції унікальної торговельної пропозиції. Авторами наголошено про
відсутність загальновизнаного та уніфікованого підходу до визначення та оцінювання факторів, які впливають на поведінку
споживачів в Інтернет-середовищі. Таким чином, актуальним є визначення підходу, який найбільш повно враховує всі
аспекти поведінки споживачів в Інтернет-середовищі. У ході дослідження проаналізовано теоретичні та практичні підходи
щодо оцінювання факторів впливу на рішення споживачів здійснювати купівлю в інтернет-магазині. Метою дослідження є
оцінювання індикаторів якості функціонування Інтернет-магазину, як головних факторів впливу на поведінку споживачів в
Інтернет-середовищі. Аналіз наукових напрацювань з означеної тематики дослідження дозволив зробити висновок, що
дизайн, інформаційна цінність, зручність, безпека та популярність Інтернет-магазину є найбільш значущими факторами
впливу на поведінку споживачів. З іншого боку, науковці та практики приділяють значну увагу характеристикам наявного
товару в Інтернет-магазині, а саме: дизайн, упаковка, ціна, бренд, відгуки клієнтів та час виконання замовлення.
Інформаційну базу для емпіричного аналізу засновано на даних анкетування споживачів, які проживають у Литовській
Республіці. Для досягнення поставленої мети, у роботі застосовано такі методи дослідження як: аналіз наукових
напрацювань, опитування (структурована анкета), кореляційний та регресійний аналізи. За результатами опитування
встановлено, що литовські споживачі все ще надають перевагу традиційним, аніж Інтернет-магазинам. При цьому Інтернетринок у Литовській Республіці з кожним роком зростає. Результати кореляційного та регресійного аналізів засвідчили, що
найбільш значущими факторами впливу на поведінку литовських Інтернет-покупців є: дизайн та безпека інтернет-магазину,
упаковка та ціна товару, а також відгуки споживачів. Globalization processes rapidly advance information and communications technologies that influence social, economic, and cultural changes and transform consumers' needs and buying behavior in online shopping. Business sector organizations operating in a dynamic environment have to adjust to the environment's uncertainty, consider the changing needs of consumers and find effective and efficient ways to create a unique value for them. However, researchers and business practitioners have different interpretations and assessments of the factors influencing end-user purchasing behavior in the internet space. Therefore, the main problem area is how to assess which approach more comprehensively reflects and conveys the online market reality related to consumer buying behavior. This study examines these issues by combining various researchers' and business practitioners' positions to assess factors influencing consumers' decision-making in online shopping. This study aims to evaluate the critical factors related to e-shop characteristics and the product features that significantly impact consumer buying behavior in online shopping. Scientific literature review showed that the most crucial e-shop characteristics are e-shop design, e-shop informativeness, e-shop convenience, e-shop security, and e-shop popularity. From product features' perspectives, scientists and business practitioners mainly focus on product design and packaging, price, brand, customer reviews, and delivery time. The case study analysis of Lithuanian consumers was chosen for a comprehensive investigation because there is a lack of complex research in Lithuania to identify which factors are the most significant for consumer decision-making in the electronic space. Research methods such as scientific literature analysis, survey (structured questionnaire), correlation, and regression analysis were used to achieve the research goal. The survey results demonstrated that Lithuanian customers prefer traditional shopping compared to online purchases. As a result, the investigation results indicate that online purchases in Lithuania are still a growing market. Depending on survey results, the most crucial e-shop characteristics affecting Lithuanian customer buying behavior in online shopping were identified as e-shop design and e-shop security. Furthermore, the most influencing product features related to customer buying behavior in online shopping were product design and packaging, product price. Correlation and regression analysis proved that significant factors are e-shop design, e-shop security, product design and packaging, product price, and customer reviews for Lithuanian buyers in online shopping. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Albania
1
Australia
-1917967623
China
15149309
Czechia
1
Egypt
11006
Finland
167
France
567794
Germany
1244262713
Greece
49318180
Hong Kong SAR China
1
India
12745707
Iran
49318175
Ireland
2008116572
Israel
38881
Jamaica
1
Japan
1188499837
Lithuania
49318169
Malaysia
49318186
Norway
1
Pakistan
1
Philippines
116354
Poland
1
Slovakia
1
South Africa
1664544
Sri Lanka
1
Thailand
1
Turkey
341603131
Ukraine
191209
United Kingdom
1514698736
United States
458890108
Unknown Country
34928
Vietnam
49318182
Downloads
Albania
1
Armenia
1244262720
Australia
1
Bangladesh
1
Belgium
1244262717
Benin
1
Brazil
-2139814344
Canada
1119600701
China
-993433375
Colombia
1
Czechia
1
Denmark
141170
Egypt
1664512
Finland
1
France
-993433379
Germany
-2139814343
Greece
1514698725
Hong Kong SAR China
49318160
India
1514698733
Indonesia
1514698718
Iran
-2139814347
Ireland
1
Israel
1077671131
Japan
458890107
Kyrgyzstan
2551
Lithuania
-993433376
Macao SAR China
1
Malaysia
1077671127
Mauritius
97533231
Mexico
1
Netherlands
-2139814341
Nigeria
1
Pakistan
131
Peru
320607430
Philippines
-993433374
Portugal
1
Romania
1244262718
Serbia
97533229
Singapore
28634090
Slovakia
-2139814347
Slovenia
-1917967622
Sri Lanka
1514698727
Sweden
1
Taiwan
1
Turkey
-2139814345
Ukraine
1077671126
United Kingdom
97533229
United States
458890106
Unknown Country
820246980
Vietnam
-993433377
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Davidaviciene_mmi_4_2021.pdf | 256.9 kB | Adobe PDF | 1146138809 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.