Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86461
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Factors Affecting Customer Buying Behavior in Online Shopping |
Other Titles |
Онлайн-шоппінг: фактори впливу на поведінку споживачів |
Authors |
Davidaviciene, V.
Raudeliuniene, J. Jonyte-Zemlickiene, A. Tvaronaviciene, M. |
ORCID | |
Keywords |
поведінка особливості Інтернет-магазину характеристики товару нтернет-магазин Литва customer buying behavior e-shop characteristics product features online shopping Lithuania |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86461 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Davidaviciene, V., Raudeliuniene, J., Jonyte-Zemlickiene, A., & Tvaronaviciene, M. (2021). Factors Affecting Customer Buying Behavior in Online Shopping. Marketing and Management of Innovations, 4, 11-19. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-01 |
Abstract |
Глобалізаційні процеси сприяють прискоренню розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, які обумовлюють
появу соціальних, економічних та культурних трансформацій, що своєю чергою впливає на потреби та поведінку споживачів
в Інтернет-середовищі. З огляду на це, організації, в умовах невизначеності та постійної зміни поведінки споживачів, повинні
впроваджувати ефективні інструменти створення та промоції унікальної торговельної пропозиції. Авторами наголошено про
відсутність загальновизнаного та уніфікованого підходу до визначення та оцінювання факторів, які впливають на поведінку
споживачів в Інтернет-середовищі. Таким чином, актуальним є визначення підходу, який найбільш повно враховує всі
аспекти поведінки споживачів в Інтернет-середовищі. У ході дослідження проаналізовано теоретичні та практичні підходи
щодо оцінювання факторів впливу на рішення споживачів здійснювати купівлю в інтернет-магазині. Метою дослідження є
оцінювання індикаторів якості функціонування Інтернет-магазину, як головних факторів впливу на поведінку споживачів в
Інтернет-середовищі. Аналіз наукових напрацювань з означеної тематики дослідження дозволив зробити висновок, що
дизайн, інформаційна цінність, зручність, безпека та популярність Інтернет-магазину є найбільш значущими факторами
впливу на поведінку споживачів. З іншого боку, науковці та практики приділяють значну увагу характеристикам наявного
товару в Інтернет-магазині, а саме: дизайн, упаковка, ціна, бренд, відгуки клієнтів та час виконання замовлення.
Інформаційну базу для емпіричного аналізу засновано на даних анкетування споживачів, які проживають у Литовській
Республіці. Для досягнення поставленої мети, у роботі застосовано такі методи дослідження як: аналіз наукових
напрацювань, опитування (структурована анкета), кореляційний та регресійний аналізи. За результатами опитування
встановлено, що литовські споживачі все ще надають перевагу традиційним, аніж Інтернет-магазинам. При цьому Інтернетринок у Литовській Республіці з кожним роком зростає. Результати кореляційного та регресійного аналізів засвідчили, що
найбільш значущими факторами впливу на поведінку литовських Інтернет-покупців є: дизайн та безпека інтернет-магазину,
упаковка та ціна товару, а також відгуки споживачів. Globalization processes rapidly advance information and communications technologies that influence social, economic, and cultural changes and transform consumers' needs and buying behavior in online shopping. Business sector organizations operating in a dynamic environment have to adjust to the environment's uncertainty, consider the changing needs of consumers and find effective and efficient ways to create a unique value for them. However, researchers and business practitioners have different interpretations and assessments of the factors influencing end-user purchasing behavior in the internet space. Therefore, the main problem area is how to assess which approach more comprehensively reflects and conveys the online market reality related to consumer buying behavior. This study examines these issues by combining various researchers' and business practitioners' positions to assess factors influencing consumers' decision-making in online shopping. This study aims to evaluate the critical factors related to e-shop characteristics and the product features that significantly impact consumer buying behavior in online shopping. Scientific literature review showed that the most crucial e-shop characteristics are e-shop design, e-shop informativeness, e-shop convenience, e-shop security, and e-shop popularity. From product features' perspectives, scientists and business practitioners mainly focus on product design and packaging, price, brand, customer reviews, and delivery time. The case study analysis of Lithuanian consumers was chosen for a comprehensive investigation because there is a lack of complex research in Lithuania to identify which factors are the most significant for consumer decision-making in the electronic space. Research methods such as scientific literature analysis, survey (structured questionnaire), correlation, and regression analysis were used to achieve the research goal. The survey results demonstrated that Lithuanian customers prefer traditional shopping compared to online purchases. As a result, the investigation results indicate that online purchases in Lithuania are still a growing market. Depending on survey results, the most crucial e-shop characteristics affecting Lithuanian customer buying behavior in online shopping were identified as e-shop design and e-shop security. Furthermore, the most influencing product features related to customer buying behavior in online shopping were product design and packaging, product price. Correlation and regression analysis proved that significant factors are e-shop design, e-shop security, product design and packaging, product price, and customer reviews for Lithuanian buyers in online shopping. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

-1917967623

15149309

1

11006

167

567794

1244262713

49318180

1

12745707

49318175

2008116572

38881

1

1188499837

49318169

49318186

1

1

116354

1

1

1664544

1

1

341603131

191209

1514698736

458890108

34928

49318182
Downloads

1

1244262720

1

1

1244262717

1

-2139814344

1119600701

-993433375

1

1

141170

1664512

1

-993433379

-2139814343

1514698725

49318160

1514698733

1514698718

-2139814347

1

1077671131

458890107

2551

-993433376

1

1077671127

97533231

1

-2139814341

1

131

320607430

-993433374

1

1244262718

97533229

28634090

-2139814347

-1917967622

1514698727

1

1

-2139814345

1077671126

97533229

458890106

820246980

-993433377
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Davidaviciene_mmi_4_2021.pdf | 256.9 kB | Adobe PDF | 1146138809 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.