Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86466
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Analysis of the Model of Consumer Behavior in the Healthy Products Segment as a Perspective for the Inclusive Marketing Development |
Other Titles |
Аналіз споживчої поведінки у сегменті здорового харчування як перспектива розвитку інклюзивного маркетингу |
Authors |
Letunovska, Nataliia Yevhenivna
![]() Yashkina, O. Saher, Liudmyla Yuriivna ![]() Alkhashrami, F.A. Nikitin, Yu. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-8207-9178 http://orcid.org/0000-0002-5628-5477 |
Keywords |
споживання продуктів здорового харчування ринок харчових продуктів поведінкові патерни маркетингові канали маркування на упаковці продуктів маркетингове дослідження інклюзивний розвиток health product consumption food market behavioral patterns marketing channels product labeling marketing research inclusive growth |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86466 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Letunovska, N., Yashkina, O., Saher, L., Alkhashrami, F. A., & Nikitin, Yu. (2021). Analysis of the Model of Consumer Behavior in the Healthy Products Segment as a Perspective for the Inclusive Marketing Development. Marketing and Management of Innovations, 4, 20-35. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-02 |
Abstract |
У статті проаналізовано споживчу поведінку на ринку здорового харчування України та визначено тренди розвитку
сегменту продуктів здорового харчування. Основною метою статті є визначення головних патернів поведінки населення
України щодо споживання продуктів здорового харчування. У ході дослідження з’ясовано ступінь зацікавленості споживачів
у продуктах здорового харчування. Змодельовано залежність між рівнем щастя населення та споживанням продуктів
сегменту здорового харчування. Авторами виокремлено фактори, які впливають на вибір продуктів аналізованого сегмента.
Визначено ступінь обізнаності споживачів щодо типового маркування продуктів сегменту здорового харчування. За
результатами дослідження встановлено доцільність використання окремих інформаційних каналів для взаємодії зі
споживачами на ринку продуктів здорового харчування у контексті формування стратегій інклюзивного маркетингу.
Методологічною базою дослідження є маркетингове дослідження громадян України, а саме методи онлайн-опитування в
формі анкетування та офлайн-опитування шляхом заповнення респондентами друкованих анкет. Запитання анкети було
поділено на блоки, що дозволило визначити а) зацікавленість респондентів у продуктах сегменту здорового харчування та
загальні поведінкові патерни при виборі продуктів цієї категорії; б) обізнаність споживачів щодо основних видів маркування
на упаковці товарів здорового харчування; в) поінформованість споживачів про наявні продукти здорового харчування та
особливості купівлі цих товарів окремою людиною; г) ступінь довіри до маркетингових каналів інформування про продукти
здорового харчування серед населення України. Результати дослідження можуть бути корисними виробникам продуктів
здорового харчування, представникам суміжних сфер діяльності, які прямо пов’язані з сегментом продуктів здорового
харчування, а також фахівцям, які займаються розробленням та реалізацією стратегій їх просування. The article is devoted to considering an issue in the Ukrainian market regarding healthy behavior, particularly in the field of consumption and research of trends in the development of the segment of healthy products. The article's main purpose is to determine the predominant behavioral patterns of the population of Ukraine regarding the consumption of healthy foods. The study found a degree of consumer interest in healthy foods. The relationship between the level of happiness of the population and its activity to the consumption of products of the healthy food segment is modeled. The authors have identified the factors influencing the choice of products in the analyzed segment. The degree of consumer awareness of typical labels on products of a healthy segment is determined. According to the study results, recommendations are given on the expediency of using different information channels of interaction with consumers in the healthy food products market for forming inclusive marketing strategies. The methodological basis was a marketing study of Ukrainian citizens. Methods included online surveys in the form of questionnaires and offline surveys by respondents filling out printed questionnaires. The questions of the questionnaire were divided into blocks, which provided an opportunity to find out the respondents' attitudes towards the following groups of questions: a) interest in products of the healthy segment and general behavioral patterns when choosing products in this category; b) consumer awareness of the main types of labeling on the packaging of healthy segment products; c) consumer awareness of existing healthy food products on the market and the peculiarities of the purchase of these goods by an individual; d) the degree of trust in marketing channels of informing about healthy food products among the population of Ukraine. The results of the study may be useful to manufacturers in the segments of healthy foods. The material presented in the article will be of interest to representatives of related fields of activity and specialists involved in developing and implementing promotion strategies in the segment of health products. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

-525518612

1

1

1997062445

1

1403

1

12029

-525518611

1997062447

2140768246

1997062443

1

110757

73469

4057

1

18249380

1

147

1

18249371

1

1

2140768248

-525518617

-525518616

161608096

2589436

-525518607

1

1

18249372

1

1

18249370

-1879228479

1710162122

-270411020

1274820982

-525518619
Downloads

18249374

-270411018

169674

-2055622652

1

-2055622656

1710162113

1

161608095

156

1533859567

1997062446

1

1170968897

1

1

2589405

1710162121

123

-2055622655

1

1

1

-2055622655

1

123220

-270411019

-1347743393

-525518618

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Letunovska_mmi_4_2021.pdf | 492.86 kB | Adobe PDF | 1963347831 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.