Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86477
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Willingness to Use E-Commerce During Coronavirus Pandemic in Saudi Arabia
Other Titles Електронна комерція в період пандемії COVID-19: новітні тренди та перспективи для Саудівської Аравії
Authors Albliwi, S.
Alsolami, L.A.
ORCID
Keywords електронна комерція
COVID-19
споживачі
ринок
Саудівська Аравія
e-commerce
consumers
market
Saudi Arabia
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86477
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Albliwi, S., & Alsolami, L. A. (2021). Willingness to Use E-Commerce During Coronavirus Pandemic in Saudi Arabia. Marketing and Management of Innovations, 4, 68-78. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-06
Abstract Ця стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання поширення у світі електронної комерції завдяки наслідкам пандемії Covid-19. Основною метою проведеного дослідження є визначення факторів змін в розвитку електронної комерції Саудівської Аравії. Систематизація літературних джерел та підходів до розв'язання поставленої проблеми дозволила висунути гіпотезу, що пандемія COVID-19 стала каталізатором нової хвилі зростання темпів збільшення обсягів електронної торгівлі в Саудівській Аравії. Для перевірки висунутої гіпотези проведено анкетування 160 респондентів, які працюють у сфері приватної електронної комерції. До анкети включено питання щодо визначення демографічного профілю респондентів та розвитку електронної комерції. Оцінювання відповідей трьох блоків питань, щодо розвитку електронної комерції здійснювалося за пʼяти бальною шкалою Лейкарта. Більшість учасників анкетування є чоловіками – 66,2%. 56,2% учасників є віком від 30 до 40 років; 38,75% – мають 5-10 річний стаж роботи в приватному бізнесі, 40,6% – мають досвід роботи у компаніях з чисельністю понад 500 осіб, 43% – проживають у місті Ер-Ріяд. За результатами опрацювання відповідей першого блоку питань анкети щодо розвитку електронної комерції встановлено, що відсутність альтернатив має статистично не значущий вплив на наміри споживачів здійснювати купівлі на електронному ринку (середньозважене значення – 3.19 ± 0.75). Результати аналізу відповідей другого блоку питань свідчать про те, що доступність до засобів електронної комерції має позитивний вплив на готовність споживачів здійснювати онлайн-покупки (середньозважене значення – 3,43 ± 1,17). Аналіз відповідей третього блоку питань засвідчив, що дослідження головних причин збитків під час пандемії COVID-19 є статистично не значущими для електронної комерції (середньозважене значення – 3,29 ± 0,90). До того, більшість учасників анкетування (56,2%) зазначили, що їх компанії були не готовими до чергової хвилі карантинних обмежень. Результати дослідження мають практичне значення та можуть бути основою для подальшого аналізу впливу COVID-19 на різні сегменти електронного ринку. Отримані результати можуть бути використані для визначення рівня сприйняття населенням особливостей електронної комерції та бажання здійснювати купівлі в інтернетмагазинах.
The traditional retail market has been declining in recent years, while e-retailing has grown at an accelerated rate during the COVID-19 pandemic's lockdown era. The main purpose of the research is to look at the effect of the coronavirus outbreak on the shifting trends of electronic commerce (e-commerce) in Saudi Arabia. The authors investigate the impacts of factors derived by COVID-19 had on the e-commerce market. One hundred sixty individuals operating in e-commerce in the private sector in Saudi Arabia completed a self-administered questionnaire, including demographic information and three sections of five scale questions that meet the study's objectives. Most participants were males (66.2%), 56.2 % were aged between 30 and 40 years old, 38.75% had 5-10 years of experience in the private sector, 40.6% worked in companies with more than 500 employees, and 43.0% of them from lives in Riyadh. The weighted average of the 1st section is 3.19 ± 0.75, indicating that the trend of the establishment of whether lack of alternatives has a positive implication on the intent of using e-commerce during the COVID-19 pandemic is «Neutral». The weighted average of the 2nd section is 3.43 ± 1.17, which indicates the trend of determining whether the perceived ease of use has a positive implication on the adoption intent of consumers using e-commerce during a COVID-19 outbreak is "Agree". The weighted average of the 3rd section is 3.29 ± 0.90, which indicates the trend of exploring the underlying factors that leads to losses for many businesses during the crisis is «Neutral». Furthermore, the highest percentage of participants (56.2%) mentioned that their company was not prepared for another lockdown. The research results could be useful for further analysis of different domains of the ecommerce market that developed during the pandemic. They could be utilized for examining opinions about ecommerce and whether the public wanted to switch from offline to online mode of marketing.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
Bahrain Bahrain
660799794
Belgium Belgium
1620685560
Canada Canada
3367015
China China
-663003746
Egypt Egypt
153
Finland Finland
123
France France
873342413
Germany Germany
927532397
Greece Greece
6734031
Iran Iran
1
Ireland Ireland
873342412
Lithuania Lithuania
1
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malaysia Malaysia
1650955780
Nigeria Nigeria
1
Norway Norway
5944
Pakistan Pakistan
42682
Peru Peru
62108
Philippines Philippines
-1652057754
Poland Poland
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1650955779
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
80569
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
873342414
Taiwan Taiwan
695393
Turkey Turkey
1727
Ukraine Ukraine
1005606816
United Arab Emirates United Arab Emirates
30161
United Kingdom United Kingdom
43233
United States United States
1620685561
Unknown Country Unknown Country
390086884
Vietnam Vietnam
465567

Downloads

Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
990851786
China China
1
Egypt Egypt
154
France France
1
Germany Germany
182558
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
25545304
Indonesia Indonesia
695401
Iran Iran
990851789
Ireland Ireland
463766199
Jordan Jordan
27713
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Morocco Morocco
82868
Netherlands Netherlands
1
Pakistan Pakistan
695412
Peru Peru
1
Philippines Philippines
695388
Saudi Arabia Saudi Arabia
-1326702895
Singapore Singapore
-1326702897
South Africa South Africa
99065
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
873342415
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
1650955777
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
51090441
United States United States
1620685558
Unknown Country Unknown Country
-1326702894
Vietnam Vietnam
695385

Files

File Size Format Downloads
Albliwi_mmi_4_2021.pdf 403.67 kB Adobe PDF -1604812756

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.