Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86498
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Креативна економіка як інструментарій підвищення потенціалу порцеляново-фаянсової промисловості України: проблеми та перспективи
Authors Taraniuk, Leonid Mykolaiovych  
Шахова, С.В.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-1842-7128
Keywords порцеляново-фаянсова промисловість
фарфорово-фаянсовая промышленность
porcelain and earthenware industry
креативна економіка
креативная экономика
creative economy
стратегічна промисловість
стратегическая промышленность
strategically industry
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86498
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Шахова С. В., Таранюк Л. М. Креативна економіка як інструментарій підвищення потенціалу порцеляново-фаянсової промисловості України: проблеми та перспективи // Вісник Сумського державного університету. 2020. №4. С. 85-95.
Abstract На IV міжнародному форумі «Креативна Україна», керівництвом країни проголошено креативну економіку пріоритетом стратегічного розвитку України, що спонукає до пошуків та дослідження галузей промисловості, що відповідають вимогам креативності та сприятимуть економічному розвитку держави. Метою даного дослідження є аналіз діяльності порцеляново-фаянсової промисловості України, підстави її ідентифікації як такої та її креативної складової – сфери виготовлення побутових та ужиткових предметів. У даному дослідженні при реалізації нормативного підходу при розгляді соціально-економічного розвитку галузі застосовано історичний метод, при дослідженні економічних показників використано метод крайніх величин, а також застосовані загальнонаукові методи узагальнення і синтезу. У статті зроблено ретроспективний аналіз соціально-економічних аспектів розвитку виробництв на території сучасної України за період з XVIII ст. до сьогодення. Досліджено показники обсягу виробництва продукції даної промисловості. Проведено дослідження відповідності характеристик порцеляново-фаянсової промисловості критеріям, що ставляться до галузей креативної економіки. Важливість дослідження полягає у визначенні подальшого кола питань, які необхідно досліджувати та розробляти з метою пошуку дієвих сучасних інструментів розвитку галузей національної економіки. Крім того, на даному етапі розвитку креативної індустрії, увага до вивчення галузей креативної економіки, зокрема порцеляновофаянсової промисловості, повинна викривати проблеми, що постають безпосередньо перед виробниками креативної продукції з метою розробки дієвого інструментарію їх розв’язання. Важливим наслідком для суспільства повинно стати усвідомлення значущості самого факту існування такої креативної галузі, як порцеляново-фаянсова. Саме її існування репрезентує автентичність цінного культурного явища, що протягом достатнього періоду часу відоме у світі, викликає повагу та вказує на значний культурний внесок, що може бути зроблено Україною як частиною Європейської спільноти. В межах даної статті розглянуто залежність розвитку галузі від державного управління. До напрямку подальших досліджень слід віднести дослідження організаційно-економічного забезпечення реінжинірингу порцеляново-фаянсової галузі з урахуванням інструментарію креативної економіки. Таким чином, наразі, при розбудові порцеляновофаянсової галузі як стратегічної, стаття може бути практично корисною та соціально цінною і для політиків, зокрема, профільному новоствореному Міністерству з питань стратегічних галузей промисловості.
На IV международном форуме «Креативная Украина», руководством страны провозглашена креативная экономику приоритетом стратегического развития Украины, что побуждает к поискам и исследованию отраслей промышленности, отвечающие требованиям креативности и способствовать экономическому развитию государства. Целью данного исследования является анализ деятельности фарфорово-фаянсовой промышленности Украины, основания ее идентификации как таковой и ее креативной составляющей – сферы изготовления бытовых и бытовых предметов. В данном исследовании при реализации нормативного подхода при рассмотрении социально-экономического развития отрасли применен исторический метод, при исследовании экономических показателей использован метод крайних величин, а также общенаучные методы обобщения и синтеза. В статье сделан ретроспективный анализ социально-экономических аспектов развития производств на территории современной Украины за период с XVIII ст. к настоящему. Исследованы показатели объема производства продукции данной промышленности. Проведены исследования соответствия характеристик фарфорово-фаянсовой промышленности критериям, относящимся к отраслям креативной экономики. Важность исследования состоит в определении дальнейшего круга вопросов, которые необходимо исследовать и разрабатывать с целью поиска действенных современных инструментов развития отраслей национальной экономики. Кроме того, на данном этапе развития креативной индустрии внимание к изучению отраслей креативной экономики, в частности фарфоровофаянсовой промышленности, должно обличать проблемы, которые встают непосредственно перед производителями креативной продукции с целью разработки действенного инструментария их решения. Важным следствием для общества должно стать осознание значимости самого факта существования такой креативной отрасли, как фарфорово-фаянсовая. Именно ее существование представляет подлинность ценного культурного явления, которое в течение достаточного периода времени известно в мире, вызывает уважение и указывает на значительный культурный вклад, который может быть сделан Украиной как частью Европейского сообщества. В рамках настоящей статьи рассмотрена зависимость развития отрасли от государственного управления. К направлению дальнейших исследований следует отнести исследование организационно-экономического обеспечения реинжиниринга фарфорово-фаянсовой отрасли с учетом инструментария креативной экономики. Таким образом, сейчас, при развитии фарфоровой отрасли как стратегической, статья может быть практически полезной и социально ценной и для политиков, в частности, профильному вновь Министерству по вопросам стратегических отраслей промышленности.
At the IV International Forum "Creative Ukraine", where the country's leadership declared the creative economy a priority of strategic development of Ukraine, it encourages the search and study of industries that meet the requirements of creativity and contribute to economic development. The purpose of this study is to analyze the activities of the porcelain and earthenware industry of Ukraine, the basis for its identification as such and its creative component - the field of manufacture of household and utility items. In this study in the implementation of the normative approach in considering the socio-economic development of the industry used the historical method, in the study of economic indicators used the method of extreme values, as well as applied general scientific methods of generalization and synthesis modern Ukraine for the period from the XVIII century to date. The indicators of the volume of production of this industry are investigated. The research of conformity of characteristics of the porcelain and faience industry to the criteria concerning branches of creative economy is carried out. The importance of thestudy is to identify a further range of issues that need to be researched and developed in order to find effective modern tools for the development of sectors of the national economy. In addition, at this stage in the development of the creative industry, attention to the study of the creative economy, in particular the porcelain and earthenware industry, should expose the problems facing manufacturers of creative products in order to develop effective tools to solve them. An important consequence for society should be the awareness of the significance of the very fact of the existence of such a creative industry as porcelain and earthenware. Its very existence represents the authenticity of a valuable cultural phenomenon that has been known in the world for a sufficient period of time, commands respect and indicates the significant cultural contribution that can be made to Ukraine as part of the European Community. Within the limits of the given article dependence of development of branch on public administration is considered. The direction of further research should include research on organizational and economic support for the reengineering of the porcelain and earthenware industry, taking into account the tools of the creative economy. Thus, at present, when developing the porcelain and earthenware industry as a strategic one, the article can be practically useful and socially valuable for politicians as well, in particular, in the profile newly created Ministry of Strategic Industries. Keywords: porcelain and faience industry, creative economy, strategic industry, enterprise
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

China China
1
Finland Finland
77
Germany Germany
1
Greece Greece
88
Ireland Ireland
699
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
83066
Ukraine Ukraine
44245
United Kingdom United Kingdom
2274
United States United States
30255
Unknown Country Unknown Country
166131

Downloads

Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
166131
Unknown Country Unknown Country
166132

Files

File Size Format Downloads
Taraniuk_strategically industry.pdf 402.21 kB Adobe PDF 332269

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.