Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86530
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Differences in the Perceived Financial Risk Factors between Digital Natives in the E-Commerce |
Other Titles |
Цифрове суспільство та ринок e-comercе: відмінності у сприйнятті фінансових ризиків |
Authors |
Fedorko, R.
Skerhakova, V. Markova, S. Bacik, R. Fejercak, L. |
ORCID | |
Keywords |
фінансовий ризик міжвіковй аналіз міленіали поведінка онлайн-споживачів платіжне шахрайство пост-міленіали financial risk intergenerational analysis Millennials online consumer behavior payment fraud Post-Millennials |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86530 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Fedorko, R., Skerhakova, V., Markova, S., Bacik, R., & Fejercak, L. (2021). Differences in the Perceived Financial Risk Factors between Digital Natives in the E-Commerce. Marketing and Management of Innovations, 4, 137-152. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-11 |
Abstract |
Фінансовим ризиком у сфері електронної комерції є ймовірність неправомірного використання платіжних та
персональних даних. При цьому на рівень фінансового ризик впливають такі фактори як: репутація інтернет-магазину, вибір
способу оплати та вартість, яку споживач готовий заплатити за одну покупку. Результати систематизації наукових
напрацювань засвідчили, що сприйняття фінансових ризиків має суттєве значення при формуванні довіри та лояльності
субʼєктів електронної комерції. Це сприяє готовності споживачів витрачати більше коштів на онлайн-покупки. Головною
метою статті є дослідження відмінностей у сприйнятті факторів фінансових ризиків в електронній комерції між інтернеткористувачами поколінь Z та Y. Підґрунтям дослідження стали результати анкетування 758 інтернет-користувачів поколінь
Z та Y. Практичну реалізацію всіх етапів дослідження здійснено з використанням непараметричних математико-статистичних
кількісних методів (критерій узгодженості Пірсона, критерій непарних знакових рангів Уілкоксона). За результатами
порівняльного аналізу встановлено, що представники покоління Y більш охоче надають свої персональні та платіжні дані.
Таким чином, старше покоління значно більше ідентифікує себе із середовищем електронної комерції та її атрибутами. У
ході дослідження підтверджено статистично значущі відмінності між поколіннями у побоюванні неправомірного використання
персональних та платіжних даних. Представники покоління Y є більш занепокоєнні можливістю неправомірного використання їх персональних та платіжних даних під час здійснення покупок в онлайн середовищі. До того, представники
покоління Y готові заплатити більшу суму за одну онлайн-покупку оскільки їх щомісячний бюджет на покупки є значно вищим
(за винятком витрат на харчування). У дослідженні підтверджено відсутність відмінностей між поколіннями у сприйнятті
репутації інтернет-магазину при прийнятті рішення про здійснення покупки та вибору способу оплати. Таким чином авторами
емпірично доведено та теоретично обгрунтовано суттєві відмінності у сприйнятті факторів фінансового ризику між інтернеткористувачами різних поколінь. Financial risk in the e-commerce environment includes the fear of the misusing of payment and personal data, which is based on the previous reputation of the e-shop, regarding the choice of payment method and the height of the amount willing to pay during a single online purchase. Systematization of literary sources and approaches for solving the problem of financial risk perception by online consumers indicates that the investigation of this issue is important for building the trustworthiness and loyalty of the e-commerce subjects. That activates the online consumers to spend more finances by shopping online. Based on intergenerational comparative analysis between the Digital Natives generations, the main purpose of this research is to examine differences in their perception of the financial risk factors in the e-commerce environment. The data were obtained by questionnaire survey and processed by selected nonparametric mathematical-statistical quantitative methods as Pearson X 2 test and Wilcoxon unpaired signed-rank test. The research sample consisted of 758 respondents of both examined generations. Five financial factors were selected to examine differences in their perception by generations belonging to the Digital Natives in the research. The paper presents the results of an empirical intergenerational comparative analysis between Generation Y and Generation Z in the field of selected problematics, which showed that the Generation Y representatives are statistically significantly more willing to provide their personal and payment data compared to the Digital natives belonging to the Generation Z. It means that the older generation is much more identified with the e-commerce environment and its special attributes. The research also confirmed the presence of the statistically significant differences between the examined generations on the level of perception of fear from the misusing personal and payment data, where the Generation Y representatives stated significantly more worries about the misusing of their personal and payment data when shopping online. The study revealed that Generation Y representatives are more willing to pay a statistically significant higher price than Generation Z members during one online purchase. Their female representatives stated the statistically significantly higher amount of the disposable monthly budget for purchases (excluding food expenditures) than the Generation Z females. The obtained results showed no differences in the level of perception in the importance of the previous reputation of the e-shop in the shopping decisions and the preferred payment method of the representatives of both examined generations, based on the same degree of consent with these factors. The research empirically confirms and theoretically proves significant differences in the perception of factors determining financial risk by Digital Natives in the e-commerce environment. The research results also have practical managerial and marketing implications, which could be useful for online sellers, e-merchants, and digital advertising agencies to evolve and adapt marketing strategies based on understanding the different needs and desires of examined generations. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Austria
1
China
1
Finland
139
Germany
1
Greece
21783
India
167
Indonesia
21774
Ireland
1130018
Israel
1
Italy
1
Lebanon
1
Lithuania
1
Malaysia
5637
Mexico
1
Netherlands
1
New Zealand
1
Pakistan
5643
Peru
103241
Philippines
2815
Singapore
443823416
Slovakia
151
Slovenia
1
Sri Lanka
1
Turkey
1406
Ukraine
21242085
United Kingdom
6204212
United States
1045174925
Unknown Country
128767227
Vietnam
21781
Downloads
Bangladesh
1
Belgium
1
Canada
443823413
China
128767231
Czechia
1
France
71245188
Germany
286295322
India
161
Indonesia
3574755
Ireland
3574755
Italy
4889484
Japan
1
Latvia
1
Lithuania
1
Malaysia
4889485
Mexico
1
Morocco
443823419
Peru
4889481
Philippines
2813
Portugal
1
Singapore
443823417
Slovakia
100006209
South Africa
1
South Korea
1
Spain
4889481
Switzerland
1
Taiwan
1
Thailand
1
Turkey
1
Ukraine
1
United Kingdom
443823413
United States
1045174924
Unknown Country
1646526433
Vietnam
21782
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Fedorko_mmi_4_2021.pdf | 362.17 kB | Adobe PDF | 785073885 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.