Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86530
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Differences in the Perceived Financial Risk Factors between Digital Natives in the E-Commerce |
Other Titles |
Цифрове суспільство та ринок e-comercе: відмінності у сприйнятті фінансових ризиків |
Authors |
Fedorko, R.
Skerhakova, V. Markova, S. Bacik, R. Fejercak, L. |
ORCID | |
Keywords |
фінансовий ризик міжвіковй аналіз міленіали поведінка онлайн-споживачів платіжне шахрайство пост-міленіали financial risk intergenerational analysis Millennials online consumer behavior payment fraud Post-Millennials |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86530 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Fedorko, R., Skerhakova, V., Markova, S., Bacik, R., & Fejercak, L. (2021). Differences in the Perceived Financial Risk Factors between Digital Natives in the E-Commerce. Marketing and Management of Innovations, 4, 137-152. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-11 |
Abstract |
Фінансовим ризиком у сфері електронної комерції є ймовірність неправомірного використання платіжних та
персональних даних. При цьому на рівень фінансового ризик впливають такі фактори як: репутація інтернет-магазину, вибір
способу оплати та вартість, яку споживач готовий заплатити за одну покупку. Результати систематизації наукових
напрацювань засвідчили, що сприйняття фінансових ризиків має суттєве значення при формуванні довіри та лояльності
субʼєктів електронної комерції. Це сприяє готовності споживачів витрачати більше коштів на онлайн-покупки. Головною
метою статті є дослідження відмінностей у сприйнятті факторів фінансових ризиків в електронній комерції між інтернеткористувачами поколінь Z та Y. Підґрунтям дослідження стали результати анкетування 758 інтернет-користувачів поколінь
Z та Y. Практичну реалізацію всіх етапів дослідження здійснено з використанням непараметричних математико-статистичних
кількісних методів (критерій узгодженості Пірсона, критерій непарних знакових рангів Уілкоксона). За результатами
порівняльного аналізу встановлено, що представники покоління Y більш охоче надають свої персональні та платіжні дані.
Таким чином, старше покоління значно більше ідентифікує себе із середовищем електронної комерції та її атрибутами. У
ході дослідження підтверджено статистично значущі відмінності між поколіннями у побоюванні неправомірного використання
персональних та платіжних даних. Представники покоління Y є більш занепокоєнні можливістю неправомірного використання їх персональних та платіжних даних під час здійснення покупок в онлайн середовищі. До того, представники
покоління Y готові заплатити більшу суму за одну онлайн-покупку оскільки їх щомісячний бюджет на покупки є значно вищим
(за винятком витрат на харчування). У дослідженні підтверджено відсутність відмінностей між поколіннями у сприйнятті
репутації інтернет-магазину при прийнятті рішення про здійснення покупки та вибору способу оплати. Таким чином авторами
емпірично доведено та теоретично обгрунтовано суттєві відмінності у сприйнятті факторів фінансового ризику між інтернеткористувачами різних поколінь. Financial risk in the e-commerce environment includes the fear of the misusing of payment and personal data, which is based on the previous reputation of the e-shop, regarding the choice of payment method and the height of the amount willing to pay during a single online purchase. Systematization of literary sources and approaches for solving the problem of financial risk perception by online consumers indicates that the investigation of this issue is important for building the trustworthiness and loyalty of the e-commerce subjects. That activates the online consumers to spend more finances by shopping online. Based on intergenerational comparative analysis between the Digital Natives generations, the main purpose of this research is to examine differences in their perception of the financial risk factors in the e-commerce environment. The data were obtained by questionnaire survey and processed by selected nonparametric mathematical-statistical quantitative methods as Pearson X 2 test and Wilcoxon unpaired signed-rank test. The research sample consisted of 758 respondents of both examined generations. Five financial factors were selected to examine differences in their perception by generations belonging to the Digital Natives in the research. The paper presents the results of an empirical intergenerational comparative analysis between Generation Y and Generation Z in the field of selected problematics, which showed that the Generation Y representatives are statistically significantly more willing to provide their personal and payment data compared to the Digital natives belonging to the Generation Z. It means that the older generation is much more identified with the e-commerce environment and its special attributes. The research also confirmed the presence of the statistically significant differences between the examined generations on the level of perception of fear from the misusing personal and payment data, where the Generation Y representatives stated significantly more worries about the misusing of their personal and payment data when shopping online. The study revealed that Generation Y representatives are more willing to pay a statistically significant higher price than Generation Z members during one online purchase. Their female representatives stated the statistically significantly higher amount of the disposable monthly budget for purchases (excluding food expenditures) than the Generation Z females. The obtained results showed no differences in the level of perception in the importance of the previous reputation of the e-shop in the shopping decisions and the preferred payment method of the representatives of both examined generations, based on the same degree of consent with these factors. The research empirically confirms and theoretically proves significant differences in the perception of factors determining financial risk by Digital Natives in the e-commerce environment. The research results also have practical managerial and marketing implications, which could be useful for online sellers, e-merchants, and digital advertising agencies to evolve and adapt marketing strategies based on understanding the different needs and desires of examined generations. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

1

139

1

21783

167

21774

1130018

1

1

1

1

5637

1

1

1

5643

103241

2815

443823416

151

1

1

1406

21242085

6204212

1045174925

-1130681657

21781
Downloads

1

1

443823413

128767231

1

71245188

286295322

161

3574755

3574755

4889484

1

1

1

4889485

1

443823419

4889481

2813

1

443823417

100006209

1

1

4889481

1

1

1

1

1

443823413

1045174924

1646526433

21782
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Fedorko_mmi_4_2021.pdf | 362.17 kB | Adobe PDF | 785073885 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.