Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86533
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The Impact of Innovation Strategies on Business Performance: Practices in High Technology Companies in Turkey |
Other Titles |
Інноваційні стратегії розвитку високотехнологічних компаній Туречиини |
Authors |
Koyluoglu, S.
Dogan, M. |
ORCID | |
Keywords |
інновація інноваційні стратегії ефективність бізнес-діяльності високі технології innovation innovation strategies business performance high technology |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86533 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Koyluoglu, S., & Dogan. M. (2021). The Impact of Innovation Strategies on Business Performance: Practices in High Technology Companies in Turkey. Marketing and Management of Innovations, 4, 168-183. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-13 |
Abstract |
Впровадження інновацій спрямовано на досягнення конкурентних переваг шляхом покращення критеріїв ефективності,
що сприяє формуванню міцних зв’язків між інноваціями та продуктивністю. Метою статті є визначення впливу інноваційних
стратегій на ефективність діяльності високотехнологічних підприємств. У роботі, запропоновано класифікаційні ознаки та
виділено шість типів інноваційних стратегій: 1) проактивна стратегія, 2) ризикоорієнтована стратегія, 3) оборонна стратегія,
4) стратегія на майбутнє, 5) стратегія наступу та 6) аналітична стратегія. Оцінювання ефективності ведення бізнес-діяльності
здійснено за пятьма напрямами: якість продукції, продуктивність праці, взаємодію зі споживачами, результати фінансової
діяльності та ефективність процесів, за шкалою Морган та Стронг (1998), Ченді та Теліс (1998), а також Ескічі (2020).
Підґрунтям дослідження стали результати опитування 346 менеджерів високотехнологічних компаній Туреччини. Аналіз
результатів опитування було здійснено за допомогою програмного забезпечення JAMOVI та SPSS 26.0. Емпіричне
дослідження проведено з використанням інструментарію експлораторного та конфірматорного факторних аналізів,
коефіцієнта кореляції Пірсона та регресійного аналізу. За результатами дослідження встановлено, що інноваційні стратегії
сприяють підвищенню ефективності діяльності високотехнологічних підприємств. Зокрема, стратегія на майбутнє сприяє
покращенню якості продукції, продуктивності праці, взаємодії зі споживачами, фінансовій результативності та ефективності
процесів. Однак, результати дослідження засвідчили, що стратегія на майбутнє та ризикоорієнтована стратегія є
неефективними для показників якості продукції, взаємодії зі споживачами, продуктивності праці, результатів фінансової
діяльності та ефективності процесів. Наступальні, аналітичні, оборонні, проактивні та ризикоорієнтовані стратегії не є
ефективними для підвищення продуктивності процесів. Аналітичні, оборонні, орієнтовані на майбутнє та проактивні стратегії
ефективні для якості продукції, взаємодії зі споживачами та фінансової результативності. На основі отриманих результатів
дослідження автори дійшли висновку, що інноваційні стратегії мають сильніший вплив на ефективність взаємодії зі
споживачами (R2=0,687) та фінансову результативність (R2=0,701) високотехнологічних компаній. Innovation efforts aim to attain important competitiveness by improving performance criteria. It has led to very strong ties between innovation and performance, which is also accepted by the recent business understanding. The purpose of the current study, which is designed in compliance with this understanding, is to examine the effect of innovation strategies on business performance in enterprises using high technology. Innovation strategies consist of 6 dimensions: proactive strategy, risk-oriented strategy, defensive strategy, future-oriented strategy, offensive strategy, and analytical strategy. Business performance was measured as product performance, employee-based performance, customer-based performance, financial performance, and process performance. The study involved the innovation strategies and business performance scale developed by Morgan and Strong (1998), Chandy and Tellis (1998), and Eskici (2020). The current study conducted a survey on 346 managers of companies operating in Turkey and using high technology. The obtained data were analyzed with the help of JAMOVI and SPSS 26.0 programs. Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, Pearson correlation, and regression analysis methods were used in empirical analysis. The result determined that innovation strategies are effective on business performance. In other words, future-oriented strategy is effective on the product, customer-based, employee-based, financial, and process performances of enterprises. On the other hand, it was determined that future-oriented strategy and riskoriented strategy are not effective on enterprises' product, customer-based, employee-based, financial, and process performances. In addition, offensive, analytical, defensive, proactive, and risk-oriented strategies are ineffective in process performance. Analytical, defensive, future-oriented, and proactive strategies are effective on product performance, customer-based performance, and financial performance of businesses. As a result, it was determined that innovation strategies affect customer-based performance (R2=0.687) and financial performance (R2=0.701) of companies more. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
100940279
Canada
1
China
1
Ecuador
1
Egypt
1
Finland
182743
France
1
Germany
1
Ghana
1
Greece
50265
India
145
Indonesia
2094858161
Ireland
8760343
Japan
1
Kenya
700393091
Lithuania
1
Netherlands
192494
Pakistan
441817083
Peru
127
Philippines
1201359323
Saudi Arabia
141
Singapore
1101517095
Slovakia
1
South Africa
-465336232
Spain
48470
Sri Lanka
-465336234
Taiwan
1
Tanzania
1
Thailand
1
Turkey
353290988
Ukraine
-996045439
United Arab Emirates
1
United Kingdom
177811
United States
2094858153
Unknown Country
2094858157
Uzbekistan
-1926575106
Vietnam
-465336233
Downloads
Australia
1
Austria
1
Canada
1
China
2094858158
Colombia
1
Ecuador
1
Egypt
-465336229
France
50470143
Germany
-465336235
India
1101517094
Indonesia
81883
Iran
1
Ireland
33995411
Kenya
50470144
Lithuania
1
Malaysia
1
Netherlands
883633364
Nigeria
33995418
Oman
1353553067
Pakistan
1
Peru
2094858156
Philippines
2094858159
Puerto Rico
1
Singapore
413713662
Slovakia
1
South Africa
-465336231
Spain
1
Taiwan
1
Tanzania
1
Thailand
1
Turkey
-465336237
Ukraine
1201359327
United Arab Emirates
413713667
United Kingdom
1
United States
2094858154
Unknown Country
413713662
Vietnam
50268
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Koyluoglu_mmi_4_2021.pdf | 417.44 kB | Adobe PDF | -416547067 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.