Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86533
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The Impact of Innovation Strategies on Business Performance: Practices in High Technology Companies in Turkey |
Other Titles |
Інноваційні стратегії розвитку високотехнологічних компаній Туречиини |
Authors |
Koyluoglu, S.
Dogan, M. |
ORCID | |
Keywords |
інновація інноваційні стратегії ефективність бізнес-діяльності високі технології innovation innovation strategies business performance high technology |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86533 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Koyluoglu, S., & Dogan. M. (2021). The Impact of Innovation Strategies on Business Performance: Practices in High Technology Companies in Turkey. Marketing and Management of Innovations, 4, 168-183. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-13 |
Abstract |
Впровадження інновацій спрямовано на досягнення конкурентних переваг шляхом покращення критеріїв ефективності,
що сприяє формуванню міцних зв’язків між інноваціями та продуктивністю. Метою статті є визначення впливу інноваційних
стратегій на ефективність діяльності високотехнологічних підприємств. У роботі, запропоновано класифікаційні ознаки та
виділено шість типів інноваційних стратегій: 1) проактивна стратегія, 2) ризикоорієнтована стратегія, 3) оборонна стратегія,
4) стратегія на майбутнє, 5) стратегія наступу та 6) аналітична стратегія. Оцінювання ефективності ведення бізнес-діяльності
здійснено за пятьма напрямами: якість продукції, продуктивність праці, взаємодію зі споживачами, результати фінансової
діяльності та ефективність процесів, за шкалою Морган та Стронг (1998), Ченді та Теліс (1998), а також Ескічі (2020).
Підґрунтям дослідження стали результати опитування 346 менеджерів високотехнологічних компаній Туреччини. Аналіз
результатів опитування було здійснено за допомогою програмного забезпечення JAMOVI та SPSS 26.0. Емпіричне
дослідження проведено з використанням інструментарію експлораторного та конфірматорного факторних аналізів,
коефіцієнта кореляції Пірсона та регресійного аналізу. За результатами дослідження встановлено, що інноваційні стратегії
сприяють підвищенню ефективності діяльності високотехнологічних підприємств. Зокрема, стратегія на майбутнє сприяє
покращенню якості продукції, продуктивності праці, взаємодії зі споживачами, фінансовій результативності та ефективності
процесів. Однак, результати дослідження засвідчили, що стратегія на майбутнє та ризикоорієнтована стратегія є
неефективними для показників якості продукції, взаємодії зі споживачами, продуктивності праці, результатів фінансової
діяльності та ефективності процесів. Наступальні, аналітичні, оборонні, проактивні та ризикоорієнтовані стратегії не є
ефективними для підвищення продуктивності процесів. Аналітичні, оборонні, орієнтовані на майбутнє та проактивні стратегії
ефективні для якості продукції, взаємодії зі споживачами та фінансової результативності. На основі отриманих результатів
дослідження автори дійшли висновку, що інноваційні стратегії мають сильніший вплив на ефективність взаємодії зі
споживачами (R2=0,687) та фінансову результативність (R2=0,701) високотехнологічних компаній. Innovation efforts aim to attain important competitiveness by improving performance criteria. It has led to very strong ties between innovation and performance, which is also accepted by the recent business understanding. The purpose of the current study, which is designed in compliance with this understanding, is to examine the effect of innovation strategies on business performance in enterprises using high technology. Innovation strategies consist of 6 dimensions: proactive strategy, risk-oriented strategy, defensive strategy, future-oriented strategy, offensive strategy, and analytical strategy. Business performance was measured as product performance, employee-based performance, customer-based performance, financial performance, and process performance. The study involved the innovation strategies and business performance scale developed by Morgan and Strong (1998), Chandy and Tellis (1998), and Eskici (2020). The current study conducted a survey on 346 managers of companies operating in Turkey and using high technology. The obtained data were analyzed with the help of JAMOVI and SPSS 26.0 programs. Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, Pearson correlation, and regression analysis methods were used in empirical analysis. The result determined that innovation strategies are effective on business performance. In other words, future-oriented strategy is effective on the product, customer-based, employee-based, financial, and process performances of enterprises. On the other hand, it was determined that future-oriented strategy and riskoriented strategy are not effective on enterprises' product, customer-based, employee-based, financial, and process performances. In addition, offensive, analytical, defensive, proactive, and risk-oriented strategies are ineffective in process performance. Analytical, defensive, future-oriented, and proactive strategies are effective on product performance, customer-based performance, and financial performance of businesses. As a result, it was determined that innovation strategies affect customer-based performance (R2=0.687) and financial performance (R2=0.701) of companies more. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

100940279

1

1

1

1

182743

1

1

1

50265

145

2094858161

8760343

1

700393091

1

192494

441817083

127

1201359323

141

1101517095

1

-465336232

48470

-465336234

1

1

1

353290988

-996045439

1

177811

2094858153

2094858157

-1926575106

-465336233
Downloads

1

1

1

2094858158

1

1

-465336229

50470143

-465336235

1101517094

81883

1

33995411

50470144

1

1

883633364

33995418

1353553067

1

2094858156

2094858159

1

413713662

1

-465336231

1

1

1

1

-465336237

1201359327

413713667

1

2094858154

413713662

50268
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Koyluoglu_mmi_4_2021.pdf | 417.44 kB | Adobe PDF | -416547067 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.