Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86587
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Евфемізація і дисфемізація в публіцистичному дискурсі: перекладацький аспект |
Authors |
Іконописцева, М.О.
|
ORCID | |
Keywords |
рекламне повідомлення рекламное сообщение advertisement message лінгвістичні особливості лингвистические особенности linguistic features екстралінгвістичні особливості экстралингвистические особенности extralinguistic features переклад перевод translation практичні рекомендації практические рекомендации practical recommendations |
Type | Masters thesis |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86587 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Іконописцева, М. О. Евфемізація і дисфемізація в публіцистичному дискурсі: перекладацький аспект : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 035 - філологія / наук. кер. І. К. Кобякова. Суми : СумДУ, 2021. 68 c. |
Abstract |
Мета: ретельне вивчення особливостей англомовних евфемізмів та дисфемізмів в контексті публіцистичних текстів та особливостей їх перекладу українською мовою.
Теоретичне значення: Дипломна робота розкриває питання дефініції рекламного тексту та способів реалізації впливу на споживача через рекламне повідомлення. Робота розкриває поняття рекламного слогану та його роль у рекламному повідомленні. Проаналізовано особливості англомовних рекламних текстів, описані їх лінгвістичні та екстралінгвістичні характеристики. Досліджено морфологічну наповнюваність рекламних слоганів, особливості їх синтаксичної структури, роль екстралінгвістичних засобів виразності. Встановлено ефективні перекладацькі стратегії та наведені практичні рекомендації для підготовки студентів до перекладацької діяльності в сфері реклами. Отримані в результаті виконання дипломної роботи фактичні матеріали, теоретичні узагальнення та наукові спостереження можуть бути використані науковцями або студентами для подальших наукових досліджень пов’язаних з темою рекламних слоганів у лінгвістичному аспекті. Цель: изучение особенностей англоязычных рекламных слоганов и специфики их перевода на украинский язык. Теоретическое значение: Дипломная работа раскрывает вопросы дефиниции рекламного текста и способов реализации воздействия на потребителя через рекламное сообщение. Работа раскрывает понятие рекламного слогана и его роль в рекламном сообщении. Проанализированы особенности англоязычных рекламных текстов, описаны их лингвистические и экстралингвистические характеристики. Исследована морфологическая наполняемость рекламных слоганов, особенности их синтаксической структуры, роль экстралингвистических средств выразительности. Установлены эффективные переводческие стратегии и приведены практические рекомендации для подготовки студентов к переводческой деятельности в сфере рекламы. Полученные в результате выполнения дипломной работы фактические материалы, теоретические обобщения и научные наблюдения могут быть использованы учёными или студентами для дальнейших научных исследований связанных с темой рекламных слоганов в лингвистическом аспекте. Purpose: to study the features of English advertisement slogans and the features of their translation into Ukrainian. Theoretical value: The thesis deals with the definition of the advertising text and ways to implement the consumer's impact through the advertising message. The work reveals the concept of an advertising slogan and its role in an advertising message. The features of English advertising texts are analyzed; their linguistic and extralinguistic characteristics are described. The morphological filling of advertising slogans, peculiarities of their syntactic structure, the role of extralinguistic means of expressiveness has been investigated. Effective translation strategies are established, and practical recommendations are provided for preparing students for translation activities in advertising. Scientists or students can use the factual materials, theoretical generalizations and scientific observations obtained from completing the thesis for further scientific research related to the topic of advertising slogans in the linguistic aspect. |
Appears in Collections: |
Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК) |
Views
Canada
5576
China
1
Czechia
1
Finland
156
Germany
172668031
Greece
2780
Ireland
72604
Italy
1
Japan
1
Lithuania
1
Netherlands
-1059414880
Poland
1
Singapore
-1059414869
Ukraine
1570972463
United Kingdom
12296199
United States
-1407719224
Unknown Country
-1770530999
Downloads
Armenia
1
Azerbaijan
345336060
Belarus
253377
Belgium
1
Canada
1570972463
China
1
Czechia
1706940
Finland
361571
France
70450146
Georgia
1
Germany
-1770530994
Ireland
-1407719227
Italy
89834793
Japan
1
Lithuania
-1059414871
Netherlands
-1059414879
Norway
1
Poland
-1407719227
Romania
172668034
Russia
31680843
Saudi Arabia
1
Singapore
1
South Korea
1
Spain
172668035
Turkey
988
Ukraine
-1770530992
United Kingdom
89834801
United States
-1770530993
Unknown Country
753905140
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Ikonopystseva_mag_rob.pdf | 936.17 kB | Adobe PDF | 1643746609 |
Ikonopystseva_presentation.pptx | 3.57 MB | Microsoft Powerpoint XML | 1643746609 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.