Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86620
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Measuring Business Process Innovations among Tourism Enterprises in the Czech Republic: a PLS-GLM Approach
Other Titles Оцінювання інноваційності бізнес-процесів туристичних підприємств Чеської Республіки: PLS-GLM моделювання
Authors Dey, S.K.
Vaculcikova, Z.
Tuckova, Z.
ORCID
Keywords бізнес-інновації
туристичний бізнес
динаміка організації
сталий розвиток
business innovation
tourism business
organizational dynamics
sustainable development
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86620
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Dey, S. K., Vaculcikova, Z., & Tuckova, Z. (2021). Measuring Business Process Innovations among Tourism Enterprises in the Czech Republic: a PLS-GLM Approach. Marketing and Management of Innovations, 4, 218-229. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-17
Abstract У статті авторами відмічено, що інновації провокують стрімкий розвиток туристичного сектору забезпечуючи дотримання основних принципів сталого розвитку. Узагальнення результатів теоретичного аналізу засвідчили, що наявні наукові напрацювання з означеної проблематики неповною мірою враховують вплив інновацій на сталий розвиток туристичного сектору. З огляд на це, метою статті є оцінювання впливу технічних та технологічних інновацій на діяльність туристичних компаній, на прикладі Чеської Республіки. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 96 туроператорів віком від 18 до 40 років, які працюють у малих, середніх та великих туристичних агенціях. У ході опитування визначено ставлення респондентів до впровадження інновацій у туристичному секторі. Емпіричне дослідження проведено з використанням двоетапної методики опрацювання статистичних даних, яка передбачає застосування інструментарію PLS-SEM та GLM-моделювання. Отримані результати засвідчили, що технічні інновації мають тісний та прямий зв'язок із прибутковістю компанії, а також є сірою зоною у туристичному бізнесі Чеської Республіки. З метою визначення перспективних напрямів підвищення конкурентоспроможності туристичних агенцій Чеської Республіки здійснено критичний аналіз систем впровадження технологічних інновацій на туристичних підприємствах Колумбії (PICTE). У ході дослідження встановлено, що туристичні підприємства, які не впроваджують технологічні інновації є більш чутливими до змін ринкового середовища. Авторами зазначено, що COVID-19 прискорив розвиток VUCA-середовища (нестабільність, невизначеність, складність та неоднозначність) у туристичному секторі Чеської Республіки. Низка туристичних компаній (переважно середні або малі) скоротили або зупинили свою діяльність. Перед туристичним сектором постає необхідність не лише інвестувати у сучасні технології, але й забезпечувати розвиток компетенцій персоналу компаній. У статті представлено стратегії картографування людських ресурсів та цифрових трансформацій для розвитку туристичного сектору. Враховуючи отримані результати, подальші дослідження мають бути спрямовані на аналіз схильності малих та середніх компаній до впровадження інновацій.
The Czech Republic has experienced momentous tourism expansion in recent years. Nevertheless, there is a lack of empirical investigation about this development. Innovations are an essential factor for the sustainable development of the tourism industry in the Czech Republic. The paper expounds on the effect of technical and process innovations among the tour and travel companies in the Czech Republic. The study surveyed 96 travel and tour operators aged 18-40 working in the various small, medium, and large travel agencies to determine their perceptions towards innovation in their respective travel businesses. A two-phased statistical process that combined PLS-SEM and GLM examined the responses of the individuals. It revealed that technical innovation had a robust and positive relationship with corporate profitability. Process innovation remains a grey area for Czech travel businesses. The study builds upon the Process Innovations in Colombia's Tourist Enterprises or PICTE framework to induct critical insights for travel agencies and tour operators to provide these businesses a way forward and make them more competitive and sustainable. It has been observed that tourism businesses that were not early adopters of disruptive technologies became vulnerable to market mechanisms. Therefore, the relevance of this study is further accentuated. COVID-19 has accelerated the climate of VUCA (volatility, uncertainty, complexity, and ambiguity) among Czech tour and travel operators, many of whom winded up or downsized operations. Many of these firms were in the medium and small segments. In light of the present situation, it becomes imperative that travel service providers invest in modern technologies and ensure the same diffusion among the staff. The paper gave the strategies towards human resource mapping and digital transformations for the best interest of the tourism industry. Future studies are recommended to focus on longitudinal measures towards understanding innovation propensities among small and medium-sized businesses. Mixed method studies are encouraged to comprehend the corporate dynamics of change management.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
Brazil Brazil
1
China China
1
Czechia Czechia
2509
Finland Finland
27
Germany Germany
1
Greece Greece
2510
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
485
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
152322
Lithuania Lithuania
1
New Zealand New Zealand
1
Pakistan Pakistan
1
Taiwan Taiwan
2515
Ukraine Ukraine
978527
United Kingdom United Kingdom
271868
United States United States
14894608
Unknown Country Unknown Country
978526
Vietnam Vietnam
2512

Downloads

Australia Australia
7719170
Brazil Brazil
7719169
Canada Canada
1
China China
12502795
Czechia Czechia
2935545
Ecuador Ecuador
7719168
Egypt Egypt
11577
France France
1
Germany Germany
12502792
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1
Ireland Ireland
65559
Italy Italy
7719168
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
22174
Netherlands Netherlands
7719169
Nigeria Nigeria
1
Portugal Portugal
32778
Singapore Singapore
7719169
South Korea South Korea
111
Spain Spain
32780
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
65560
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
12502794
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1
Zimbabwe Zimbabwe
1

Files

File Size Format Downloads
Sandeep_Kumar_Dey_mmi_4_2021.pdf 490.41 kB Adobe PDF 86989490

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.