Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86847
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Переваги та особливості застосування аудіобрендингу в Україні |
Other Titles |
Audio branding benefits and its application in Ukraine |
Authors |
Назаренко, А.П.
Saher, Liudmyla Yuriivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-5628-5477 |
Keywords |
звукова айдентика візуальна ідентичність музичний фрагмент автентичне сприйняття точки дотику комерційна музика audio identity visual identity music fragment authentic perception touch points commercial music |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86847 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Назаренко, А. П., Сагер, Л. Ю. Переваги та особливості застосування аудіобрендингу в Україні // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2021. № 3. С. 234−240. DOI: 10.21272/1817-9215.2021.3-26 |
Abstract |
У статті висвітлено основні теоретичні аспекти аудіобрендингу як складової частини
аудіомаркетингу. Аналіз проводився за допомогою інструментарію ScopusTools та дослідженню
електронних ресурсів. Проаналізовані наукові дослідження стосувалися різних сфер застосування
інструменту, переважно: впливу на підвищення рентабельності інвестицій, впровадження у сучасну
практику брендів за допомогою аудіологотипів, вивчення перспектив розвитку обраного напрямку тощо.
У процесі роботи описано основні етапи досліджень, що передують формуванню звукової
ідентичності, зокрема збір маркетологами даних до початку формування аудіо-ДНК бренду. Також
виділено складові частини звукового бренду, які включаються до аудіо-брендбуку: звукова ідентичність,
аудіо-ДНК, аудіологотип, джинл, фонова музика, корпоративний гімн та аранжування, і вказано сфери їх
застосування. Важливою частиною є безпосереднє висвітлення переваг аудіобрендингу, враховуючи
приклади результатів його впровадження у діяльність різних кампаній та його ефективність з точки зору
проведених наукових досліджень. Необхідно враховувати правила ліцензування та постійно вимірювати
показники ефективності, визначати метрики для кожної окремої компанії, щоб не отримати зворотного
ефекту. Таким чином було додано основні способи вимірювання ефективності інструменту сенсорного
маркетингу та можливі шляхи ліцензування звукового продукту.
Незважаючи на обмежений бюджет на фінансування подібних маркетингових кампаній більшості
українських підприємств, у країни вже існує великий потенціал розвитку звукового брендингу. Саме тому в
Україні активно розвиваються авторитетні аудіоагенції, які ведуть успішну співпрацю як з вітчизняними,
так і іноземними замовниками. Більшість великих компаній усвідомлюють вигоди від додавання звукових
елементів до бренду. Успішні вітчизняні проекти у цій сфері підтверджують ефективність такої
діяльності. Тож, у результаті було проаналізовано успішний приклад впровадження аудіобрендингу до
бренду Mastercard в Україні і доведено перспективи застосування цієї діяльності для українських брендів. The article reflects the main theoretical aspects of audio branding as part of audio marketing. The analysis was carried out using ScopusTools and electronic resources research tools. The research analyzed related to different fields of application of the tool, mainly: influence on increase of profitability of investments, introduction of brands in modern practice with the help of audio logos, studying prospects of development of the chosen direction. The work describes the main stages of research prior to the formation of sound identity, in particular, the collection of data by marketers before the formation of the brand's audio DNA. The constituent parts of the sound brand, which are included in the audio brand book, are also highlighted: sound identity, audio DNA, audiologo, jingles, background music, corporate anthem and arrangement, and the areas of their application are indicated. An important part was to highlight the benefits of audio branding directly, taking into account examples of the results of implementation in the activities of various campaigns and its effectiveness in terms of the research conducted. It is necessary to take into account the licensing rules and constantly measure performance indicators, define metrics for each company in order not to get the opposite effect. Thus, the main ways of measuring the effectiveness of the sensor marketing tool and possible ways of licensing an audio product were added. Despite the limited budget for financing such marketing campaigns of most Ukrainian enterprises, the country already has huge potential to develop sound branding. That is why the authoritative audio agencies leading successful cooperation with both domestic and foreign customers are actively developing in Ukraine. Most large companies realize the benefits of adding sound elements to the brand. Successful domestic projects in this area confirm the effectiveness of such activities. As a result, the successful example of introduction of audio branding to the Mastercard brand in Ukraine was analyzed and prospects of application of this activity for Ukrainian brands were proved. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Argentina
1
China
1
Czechia
927
Finland
97
Germany
-608097424
Greece
410
Indonesia
1
Ireland
-1524458355
Italy
205910
Lithuania
1
Poland
8538
Singapore
1
Slovakia
-1603923163
Slovenia
1
Sweden
1
Ukraine
-608097426
United Kingdom
26033001
United States
1498510134
Unknown Country
93281929
Downloads
China
3527175
Finland
1
France
1629311
Germany
1
Lithuania
1
Poland
1
Singapore
1
South Korea
1
Sweden
1
Taiwan
1
Ukraine
-608097425
United Kingdom
1
United States
-608097427
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Nazarenko_audio_identity.pdf | 355.25 kB | Adobe PDF | -1211038356 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.