Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87147
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Тенденції впровадження цифрової трансформації в діяльність суб’єктів господарювання |
Other Titles |
Trends of digital transformation implementation in the business entities’ activities |
Authors |
Humenna, Yuliia Hryhorivna
Гура, О.Ю. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-5309-6016 |
Keywords |
цифровізація цифрова трансформація електронна комерція механізм цифрової трансформації індекси цифровізації digitalization digital transformation e-commerce mechanism of digital transformation digitization indices |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87147 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Гуменна, Ю. Г., Гура, О. Ю. Тенденції впровадження цифрової трансформації в діяльність суб’єктів господарювання // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2021. № 2. С. 202−210. DOI: 10.21272/1817-9215.2021.2-24 |
Abstract |
Стаття присвячена аналізу тенденцій цифрової трансформації економічних суб’єктів при здійсненні ними
господарської діяльності. Метою статті є дослідження особливостей впровадження цифрової
трансформації в економічну діяльність суб’єктів господарювання в контексті зростання обсягів транзакцій з
електронної комерції. Більшість компаній світу почали займатись цифровою трансформацією бізнесу через
пандемію COVID-19, вплив якої змінив хід багатьох проектів компаній та став рушійною силою формування
змін цифрової трансформації. Головне завдання для вирішення проблем світового ринку - трансформація
бізнесу та його адаптація на основі використання цифрових технологій
В дослідженні формалізована періодизація процесу становлення та розвитку електронної комерції за
такими ознаками: етапи за рівнем розвитку; ключові події становлення електронної комерції; ознаки
становлення та розвиту електронної комерції. У статті проаналізовані індикатори визначення електронної
комерції за її видами за 2021 рік: приблизний ринок е-комерції, тобто валова вартість товарів, у світі;
провідний ринок на основі прогнозованого онлайн-трафіку; регіон-лідер за валовою вартістю товарів в межах
онлайн комерції. Запропоновано механізм реалізації цифрових трансформацій шляхом впровадження
електронної комерції в діяльність економічних суб’єктів, що включає об’єкти та вектори цифрової
трансформації, засоби та важелі цифрової трансформації, які інтегрально при взаємовпливі та врахування
впливають на вибір підприємствами видів електронної комерції.
Результатами впровадження механізму цифрової трансформації в діяльність підприємств стануть:
прискорене зростання приватних торгових марок, прямі продажі споживачам; пропозиція можливості
формалізації доповненої реальності в інтернет-магазинах; перехід традиційних фізичних компаній у формат
е-комерцію; значна роль великих даних у покращенні персоналізації; продовження інновацій на основі
інтерфейс програмування додатків; альтернативні методи оплати, зокрема послуга «купи зараз-плати
пізніше»; зростання обсягів онлайн-купівель; зосередження підприємства на оптимізації та просуванні бренду
серед клієнтів; розширене використання моделі комерції співпраці бізнесу з бізнесом. The article is devoted to the analysis of trends within digital transformation of economic entities while carrying out their economic activity. The aim of the article is study features of the digital transformation’ implementation in the economic activity of enterprises whiles the transactions in e-commerce’ sector are growing. The majority of the companies around the world have embarked on the digital transformation of business through the COVID-19 pandemic which has changed the tasks of many companies' projects and driven the transformation of digital transformation.. The main task for solving the problems of the world market is the transformation of business and its adaptation based on the use of digital technologies. The study formalizes the periodization of the process of formation and development of e-commerce according the issues: stages by level of development; key events in the formation of e-commerce; signs of the formation and development of e-commerce. The article analyses the indicators for determining e-commerce by its types for 2021: the approximate market for e-commerce in the world; leading market based on projected online traffic; region-leader in the gross merchandise value. The mechanism of digital transformations by introduction of e-commerce in activity of economic subjects is offered, including objects and vectors of digital transformation, means and levers of digital transformation which integrally influence a choice of e-commerce’ types. The results of the introduction of the mechanism of digital transformation in the activities of enterprises will be: accelerated growth of private labels, direct sales to consumers; providing the possibility of formalizing augmented reality in online stores; transition of traditional physical companies to e-commerce format; significant role of big data in improving personalization; continuation of innovations based on application programming interface; alternative payment methods, in particular the "buy now-pay later" service; growth of online purchases; the company's focus on optimization and brand promotion among customers; expanded use of the commerce model of business-to-business cooperation. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Bulgaria
1
Canada
-1320383830
China
55
Finland
3
France
1
Germany
13858634
Greece
1
Ireland
30650
Kenya
1
Lithuania
1
Mongolia
1
Poland
245750
Singapore
323534603
Spain
139
Turkey
1019762
Ukraine
2051026472
United Kingdom
27471520
United States
1487530707
Unknown Country
-1606913855
Vietnam
1
Downloads
Bulgaria
1
Canada
-1320383829
China
1
France
1
Ireland
1
Lithuania
1
Turkey
1
Ukraine
1762761808
United Kingdom
1
United States
-1606913855
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Humenna_digitalization.pdf | 381.69 kB | Adobe PDF | -1164535869 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.