Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87350
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Оцінка ефективності діяльності центру зайнятості |
Other Titles |
Performance evaluation of the employment center |
Authors |
Martynets, Viktoriia Volodymyrivna
Антоненко, А.Г. Коломієць, Д.А. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-6932-9790 |
Keywords |
ефективність центр зайнятості оцінка якості безробіття працевлаштування efficiency employment center quality assessment unemployment employment |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87350 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Мартинець, В. В., Антоненко, А. Г., Коломієць, Д. А. Оцінка ефективності діяльності центру зайнятості // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2021. № 3. С. 263−269. DOI: 10.21272/1817-9215.2021.3-30 |
Abstract |
В сучасних умовах соціально-економічного розвитку України відбуваються кризові процеси. Ці кризові
процеси викликані економічною та політичною нестабільністю, демографічною ситуацією, пандемією
COVID-19, зовнішніми чинниками. Макроекономічні показники 2019-2020 років мають негативну
тенденцію розвитку, так зокрема спостерігається падіння ВВП та зростання рівня безробіття. З метою
оперативного пошуку гідного робочого місця безробітні звертаються до служби зайнятості. Тому, для
підвищення ефективності діяльності центру зайнятості необхідно застосовувати нові підходи до
організації роботи центру та інноваційні технології надання послуг.
В статті розглянуті основні функції служби зайнятості такі, як: оцінка та прогнозування динаміки
зайнятості населення; інформування про попит та пропозицію на ринку праці; розробка та реалізація
програм сприяння працевлаштуванню безробітних; допомога у пошуку робочого місця людині, що
втратила роботу; призначення соціальних виплат по безробіттю згідно законодавства України.
Проаналізовані наукові підходи до оцінки ефективності діяльності служби зайнятості. На основі
кількісного підходу до оцінки ефективності діяльності служби зайнятості розраховані показники
діяльності Сумського обласного центру зайнятості, а саме: чисельність безробітних, визначена за
методологією МОП, рівень працевлаштування, навантаження на 10 вільних робочих місць,середня
тривалість пошуку роботи, питома вага довготривалих безробітних у чисельності безробітних, які
перебували на обліку у центрі зайнятості. В статті приведені результати проведеного соціологічного
дослідження, метою якого є оцінка якості надання послуг центром зайнятості. За результатами оцінки
запропоновані шляхи підвищення ефективності Сумського обласного центру зайнятості, а саме:
створити базу вакансій, заробітна плата яких буде не нижче рівня прожиткового мінімуму;
організовувати ярмарок вакансій; підвищити поінформованість громадян про спектр послуг центру
зайнятості; залучати роботодавців до визначення напрямів та форм професійного навчання безробітних. There are crisis processes in the current conditions of socio-economic development of Ukraine. These crisis processes are caused by economic and political instability, demographic situation, the pandemic of COVID-19 and external factors. Macroeconomic indicators in 2019-2020 have a negative development trend, such as falling GDP and rising unemployment. Unemployed people turn to the employment service, in order to quickly find a decent job. Therefore, in order to increase the efficiency of the employment center, it is necessary to apply new approaches to the organization of the center and innovative technologies for providing services. The main functions of the employment service are examines in the article, such as: assessment and forecasting of the dynamics of employment; informing about supply and demand in the labor market; development and implementation of programs to promote employment of the unemployed; assistance in finding a job for a person who lost his job; assignment of social unemployment benefits according to the legislation of Ukraine. The scientific approaches are analyzed to the evaluation of the efficiency of the employment service. Based on a quantitative approach to assessing the effectiveness of the employment service calculated performance indicators of the Sumy Regional Employment Center, that is: the number of unemployed, determined by the ILO methodology, level of employment, workload for 10 vacancies, average duration of job search, the share of the long-term unemployed in the number of unemployed who were registered at the employment center. The article presents the results of a sociological survey aimed at assessing the quality of services provided by the employment center. According to the results of the assessment are proposed ways to increase the efficiency of the Sumy Regional Employment Center, that is: create a database of vacancies, the salary of which will not be below the subsistence level; organize a vacancy fair; to raise public awareness of the range of services of the employment center; to involve employers in determining the directions and forms of vocational training of the unemployed. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Bulgaria
1
China
1
Finland
147
France
1288205227
Germany
65946813
Greece
1
Indonesia
1
Ireland
514344750
Italy
33659
Japan
1
Lithuania
1
Mongolia
1
Netherlands
150
Poland
33663
Singapore
1
Ukraine
-1979925430
United Kingdom
171515757
United States
905351372
Unknown Country
585522847
Downloads
Bulgaria
1
China
1
Estonia
1
Finland
1
France
9787335
Germany
9787342
Indonesia
1
Ireland
1
Italy
1
Kazakhstan
1
Lithuania
1
Netherlands
1
Norway
1
Poland
9787325
Slovakia
22332
South Africa
1
Spain
1
Ukraine
-1979925429
United Kingdom
9787347
United States
905351373
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Martynets_unemployment.pdf | 322.78 kB | Adobe PDF | -1035402362 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.