Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87351
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Особливості побудови метафоричного креолізованого тексту у кампаніях соціальної реклами проти расизму |
Other Titles |
Particularities of metaphorical creolized text building in public service announcement campaigns against racism |
Authors |
Антонова, О.
Соловйова, Ю. Фєдотова, Н. |
ORCID | |
Keywords |
расизм сучасна соціальна реклама креолізований текст семантика і семіотика реклами графічний дизайн візуальної метафори racism modern public service announcements creolized text semantics and semiotics of advertising graphic design of visual metaphor |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87351 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Антонова, О., Соловйова, Ю., Фєдотова, Н. Особливості побудови метафоричного креолізованого тексту у кампаніях соціальної реклами проти расизму // Образ. 2021. Вип. 3 (37). С. 88-95. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2021.3(37)-88-95 |
Abstract |
Мета статті – визначення особливостей побудови метафоричного креолізованого тексту у
кампаніях соціальної реклами проти расизму, виокремлення класифікаційних ознак рекламних
повідомлень за ступенем метафоризації складників. Актуальність дослідження полягає в тому,
що в умовах поширення негативної тенденції расової дискримінації соціальна реклама є дієвим
механізмом формування громадської думки, а отже, має послуговуватися якнайефективнішими
методами впливу. У статті здійснений аналіз вербально-візуальних метафоричних особливостей креолізованого тексту соціальної реклами, спрямованої проти проявів расизму і ксенофобії.
До аналізу залучено приклади зарубіжної та української реклами, у яких порушено проблеми расової дискримінації та ксенофобії. Приклади класифіковано за п’ятьма моделями поєднання вербального і зображального компоненту креолізованого тексту з різним ступенем метафоризації
компонентів. The article aims to determine the peculiarities of constructing a metaphorical creolized text in public service announcement campaigns against racism, to single out the classification features of such messages according to the degree of the components metaphorization. The relevance of the study is determined by the fact that in the context of the racial discrimination negative trend, public service announcement is an effective mechanism for shaping public opinion, and therefore it should use the most effective methods of influence. In the article, the verbal and visual metaphorical features of the creolized text in public service announcements against racism and xenophobia are analyzed. Examples of foreign and the Ukrainian public service announcements involving issues of racial discrimination and xenophobia become the object of the study. Examples are classified according to five models of combining verbal and pictorial components of creolized text with different degrees of components metaphorization. |
Appears in Collections: |
Образ |
Views
China
1
Finland
148
Germany
863736748
Greece
1
Ireland
80249
Lithuania
1
Singapore
1
Ukraine
1727473496
United Kingdom
8427161
United States
74578602
Unknown Country
42354596
Downloads
Canada
1
China
635087020
Czechia
1
Germany
863736749
Lithuania
1
Philippines
1
Poland
1
Ukraine
74578603
United Kingdom
1
United States
1727473498
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Antonova_creolized_text.pdf | 109.3 kB | Adobe PDF | -994091420 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.