Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87429
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Green Campus in the universities of the world |
Other Titles |
"Зелені кампуси" університетів світу |
Authors |
Marekha, Iryna Serhiivna
Kurbatova, Tetiana Oleksandrivna Kyrychenko, Kostiantyn Ivanovych Laznenko, Dmytro Oleksiiovych Chygryn, Olena Yuriivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-9905-7706 http://orcid.org/0000-0001-6891-443X http://orcid.org/0000-0002-7984-0293 http://orcid.org/0000-0002-4007-3728 |
Keywords |
"зелені кампуси" цілі сталого розвитку "зелена" освіта ресурсоефективність раціональне природокористування міжнародна рейтингова система провідні виші green campuses sustainable development goals green education resource efficiency rational use of nature international rating system leading universities |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87429 |
Publisher | Sumy State University |
License | In Copyright |
Citation | Marekha I. S., Kurbatova T. O., Kyrychenko K. I., Laznenko D. O., Chygryn O. Yu. Green Campus in the universities of the world // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2021. № 4. С. 257−263. DOI: 10.21272/1817-9215.2021.4-30 |
Abstract |
Метою статті є аналізсвітової практики реалізації програм "Green Campuses" у закладах вищої
освіти та оцінка можливостей практичної імплементації принципів сталого розвитку в університетах
України. При проведенні дослідження у статті було використано наступні методи: ретроспективного
аналізу – при розгляді основних етапів еволюції концепції "зелених кампусів", системно-структурного
аналізу – при обгрунтуванні та побудові п’ятиопорної структури еко-кампусу, порівняльного аналізу – під
час репрезентації прикладів ефективної організації "зелених кампусів" у глобальному масштабі. У статті
наголошується, що університети з усього світу просувають місію надання майбутнім фахівцям якісної
освіти, яка сприятиме адекватному розвитку студентських здібностей на користь громади та держави.
Тому цінності, які інкорпоруються тими чи іншими закладами вищої освіти, є істотним фактором, яким
керуються абітурієнти при виборі місця навчання. У цьому контексті все більша чисельність
університетів у глобальному масштабі почали звертати увагу на важливість включення чинника
екологічності та ресурсоощадливості як невід’ємної складової своєї корпоративної культури і навіть
архітектури. Метою цієї екологічної ініціативи є створити ідеологічне підґрунтя для студентів, які б
жили екологічно сталими діями як щоденною практикою. Поряд з екологічними перевагами для людини та
навколишнього середовища, "зелені кампуси" несуть економічні, соціальні та репутаційні переваги для
вишів-послідовників. У статті авторами було виведено п’ятиопорну структуру "зелених кампусів", яка
покладена в основу теоретико-концептуальних положень екологізації освітньої діяльності. Так, дана
структура передбачає такі системні компоненти. як "зелене" адміністрування ЗВО, екологізацію
освітньої та методичної діяльності, науково-інноваційну діяльність в області "зеленої економіки",
екологічне виховання студентів та партнерство заради цілей сталого розвитку. У статті наведено
світові приклади ефективної організації "зелених кампусів" з обгрунтуванням практичних результатів.
Деталізовано та коротко охарактеризовано рейтингову систему UI GreenMetric, учасником якої став і
Сумський державний університет, посівши друге місцезавдякипро-екологічній активності, яка носить
систематичний та стратегічний характер. The aim of the article is to analyze the world practice of implementing Green Campuses programs in higher education institutions and assess the possibilities of practical implementation of the principles of sustainable development in Ukrainian universities. The following methods were used in the study: retrospective analysis – in considering the main stages of thegreen campusesconcept evolution, system-structural analysis – in substantiating and building a five-support structure of eco-campus, comparative analysis – in presenting examples of effective organization Green campuses on a global scale. The article emphasizes that universities around the world support the mission of providing future professionals with quality education that will promote the adequate development of student skills for the benefit of the community and the state. Therefore, the values that are incorporated by certain institutions of higher education are an essential factor that guides entrants when choosing a place of study. In this context, more and more universities on a global scale have begun to pay attention to the importance of including environmental friendliness and resource efficiency as an integral part of their corporate culture and even architecture. The aim of this environmental initiative is to create an ideological basis for students who would live environmentally sustainable activities as a daily practice. Along with environmental benefits for humans and the environment, green campuses bring economic, social, and reputational benefits to following universities. The authors of the article derived a five-pronged structure of green campuses, which is the basis of theoretical and conceptual provisions for the greening of educational activities. Yes, this structure provides the following system components as green administration of free economic zone, greening of educational and methodical activity, scientific and innovative activity in the field of green economy, ecological education of students and partnership for the purposes of sustainable development. The article presents global examples of effective organization of “green campuses” with justification of practical results. The UI GreenMetric rating system, in which Sumy State University became a participant, was detailed and briefly described, taking second place due to its pro-environmental activity, which is systematic and strategic. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Australia
186553251
Belgium
-93453890
Brazil
1
China
1
Cyprus
41506
Egypt
1
Finland
155
France
24116
Germany
1563449501
Greece
169528
Indonesia
319983920
Ireland
-149141721
Israel
1
Japan
1
Lithuania
1
Malaysia
908409876
Netherlands
1
Nigeria
373106504
Pakistan
1780521494
Philippines
17607
Poland
1043249
Saudi Arabia
1
Singapore
373106508
South Africa
3746
Sweden
1
Turkey
-733924309
Ukraine
373106502
United Kingdom
1563449500
United States
-93453891
Unknown Country
1424581444
Vietnam
3752
Downloads
Brazil
1
Canada
43239852
China
1
Cyprus
178042602
Egypt
99063
France
373106507
Germany
169527
Hong Kong SAR China
1
Indonesia
789109563
Lithuania
1
Malaysia
20622298
Nepal
1
Nigeria
1
Singapore
1
South Africa
1
Turkey
345900092
Ukraine
-484836692
United Kingdom
1
United States
186553251
Unknown Country
1424581445
Vietnam
186553251
Yemen
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Marekha_green_campuses.pdf | 353.76 kB | Adobe PDF | -1231826527 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.