Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87430
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Employee’s Innovative Personality and Self-Efficacy
Other Titles Взаємозв’язок рівні інноваційності та самоефективності працівників
Authors Nohut, F.
Balaban, O.
ORCID
Keywords загальна самоефективність
інновації
інноваційна поведінка
інноваційна особистість
відкритість інноваціям
general self-efficacy
innovation
innovative behaviour innovative personality
openness to innovation
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87430
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Nohut, F. & Balaban, O. (2022). Employee’s Innovative Personality and Self-Efficacy. Marketing and Management of Innovations, 1, 58-66. http://doi.org/10.21272/mmi.2022.1-04
Abstract Концепція інноваційності відіграє суттєву роль у стабільному розвитку організації. Динамічний розвиток світу характеризується не лише економічними, соціальними та політичними трансформаціями, але й змінами у потребах та очікуваннях клієнтів. Так, раніше дієві формули успішності компанії, вже не є актуальними. У мінливих та складних умовах, життєстійкість компанії залежить від її здатності адаптуватися до нових змін та встановлення власних напрямків розвитку. Глобальна трансформація вимагає від компаній перегляду принципів ведення бізнесу та підвищення якості трудових ресурсів, які є головним ініціатором та прибічником змін. Трудові ресурси, на рівні з економічними та технологічними, є стратегічно важливими для забезпечення ефективної діяльності організації. Навички інноваційного мислення та поведінки трудових ресурсів є основою для формування конкурентних переваг компанії. У статті наведено низку організаційних, індивідуальних та екологічних предикторів інноваційної поведінки працівників. Встановлено, що ініціаторами інновацій є достатньо сміливі та впевнені у своїх силах співробітники. Наголошено, що самоефективності працівника є базисом формування його інноваційного мислення. У рамках статті проаналізовано концепцію самоефективності, як предиктора інноваційної поведінки працівників. Авторами зазначено, що концепція самоефективності відображає прагнення працівника ставити перед собою нові цілі та досягати їх рішуче та невпинно. Сприйняття самоефективності займає суттєве місце при виборі роботи, кар’єрному та професійному зростанні. Таким чином, актуальність даного дослідження полягає у необхідності розуміння факторів, які впливають на сприйняття самоефективності працівниками. У ході дослідження розглянуто концепцію самоефективності в контексті особистих якостей. Гіпотезою дослідження є перевірки впливу рівня відкритості працівника до інновацій на рівень його самоефективності. Відповідно до мети дослідження проведено якісний аналіз. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 503 респондентів, працевлаштованих у приватних і державних закладах. За результатами систематизації наукових напрацювань визначено валідні шкали для виміру загальних рівнів самоефективності та відкритості до інновацій. Емпіричне дослідження проведено з використанням інструментарію кількісного аналізу (описова статистика, коефіцієнт надійності, факторний та кореляційний аналізи). На основі отриманих результатів дослідження, авторами сформовано рекомендації для подальшого дослідження означеної тематики.
Innovation, a concept that has been researched in the organizational behaviour literature for almost 30 years, is extremely important for the sustainable success of organizations. In today’s dynamic world along with economic, social and political changes, customer needs and expectations are also changing. The formulas that lead a company to success yesterday mean nothing today. Therefore, for companies to continue their existence in an increasingly changing and complex environment, they need to be able to adapt to the speed of this change and even give direction when necessary. Changes occurring in the world require the restructuring of organizations, the way they do business and the quality of the workforce they need to adapt to this change. Undoubtedly, it is the human resource of the organization that will initiate and maintain this change. At this point, human resources is a strategic power for organization that is as important as the economic and technological power. Having employees with high innovative thinking and behaving skills creates a competitive advantage for companies. There may be many organizational, individual and environmental predictors of innovative behaviours. On the other hand, employees who have enough belief and courage that they can succeed in a job are known to initiate innovations. In other words, the employee's perception of self-efficacy is necessary for innovative behaviours. In this study, the concept of self-efficacy, which is assumed to be a predictor of innovative behaviours, will be discussed. The concept of self-efficacy, which expresses the effort to set new goals for oneself and to reach these goals with courage, determination and relentlessly, is an extremely important determinant for innovative behaviours. Self-efficacy perception has a very important place in an individual's job selection, career success and professional progress. Therefore, it is extremely important to know the factors that affect the perception of self-efficacy. In this study, the following question was asked by considering the perception of self-efficacy in the context of personality traits: Is the concept of self-efficacy affected by the personality trait of openness to innovation? This study was carried out in order to answer this question. In this context, the sample of the research consists of 503 people working in various institutions in the public and private sectors. Qualitative research method was used for this study. Perception of general self-efficacy and openness to innovation have been measured with scales whose validity and reliability have been tested in many studies before. The obtained data were analysed by referring to the relevant quantitative analyses (descriptive statistics, reliability, factor and correlation). As a result of the analyses, significant findings were obtained. The findings were evaluated in the context of the relevant literature in the discussion section. Possible research suggestions for future studies are proposed in this section.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Belarus Belarus
1
China China
86586377
Finland Finland
253
Germany Germany
267473
Greece Greece
1
Ireland Ireland
35759
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Sweden Sweden
715
Ukraine Ukraine
3057367
United Kingdom United Kingdom
893611
United States United States
431144670
Unknown Country Unknown Country
3057366
Vietnam Vietnam
71516

Downloads

Canada Canada
431144669
China China
149233339
France France
1
Indonesia Indonesia
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
1
Singapore Singapore
1
Slovenia Slovenia
55262896
South Korea South Korea
16555348
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
71514
Ukraine Ukraine
9171282
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
431144668
Unknown Country Unknown Country
525115112
Vietnam Vietnam
71517

Files

File Size Format Downloads
Nohut_mmi_1_2022.pdf 305.5 kB Adobe PDF 1617770354

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.