Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87431
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Employee Satisfaction and Motivation of Retail Store Employees |
Other Titles |
Задоволеність та мотивація співробітників: на прикладі роздрібної торгівлі |
Authors |
Machova, R.
Zsigmond, T. Zsigmondova, A. Seben, Z. |
ORCID | |
Keywords |
мотивація задоволеність магазин роздрібної торгівлі співробітники магазину роздрібної торгівлі людські ресурси motivation satisfaction retail store retail store employees human resources |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87431 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Machova, R., Zsigmond, T., Zsigmondova, A., & Seben, Z. (2021). Employee Satisfaction and Motivation of Retail Store Employees. Marketing and Management of Innovations, 1, 67-83. http://doi.org/10.21272/mmi.2022.1-05 |
Abstract |
Попри стрімкий інноваційно-технологічний розвиток, людський капіталу є основним активом та рушійною силою
розвитку бізнес-середовища Авторами наголошено, що ефективність використання людського капіталу впливає на
результативність бізнесу. У статті відмічено, що головними функціями управління людськими ресурсами є мотивація,
планування та організація. Головною метою дослідження є визначення головних детермінант мотивації кадрового капіталу
в секторі роздрібної торгівлі залежно від типу поколінь (Х, У, Z). У роботі зазначено, що працівник з високим рівнем мотивації
є основою для досягнення цілей компанії, оскільки мотивація співробітників сприяє підвищенню рівня задоволеності та
лояльності клієнтів. За результатами дослідження встановлено, що найбільш поширеним інструментом мотивації є
фінансові стимули у вигляді підвищення заробітної плати чи додаткових бонусів. Авторами не виявлено відмінностей у мірі
задоволеності заробітною платою між поколіннями. У ході дослідження визначено, що співробітники є менш задоволеними
спілкуванням на робочому місці та стилем керівництва. При цьому вони не мають права приймати рішення та не відчувають
приналежності до робочого місця. У порівнянні зі старшими поколіннями, представники покоління Z є менш задоволеними
гарантіями зайнятості. Більшість працівників сектору роздрібної торгівлі не вважає свою роботу цікавою чи різноманітною. У
результаті дослідження авторами встановлено, що працівники вважають темп праці надто прискореним, хоча вони є
достатньо підготовленими до виконуваної роботи. Результати проведеного опитування засвідчили, що більшість
респондентів не погоджуються з наявним стилем зворотного зв'язку з менеджментом. Представники покоління Z вважають,
що вони можуть адекватно використовувати свої знання та навички на робочому місці. При цьому у порівнянні зі старшими
поколіннями, покоління Z, загалом, піддається переважно критиці, ніж похвалі. In the 21st century, the rapid technological development in different innovations has not reduced the value of human capital. It is considered to be the most valuable capital of businesses and acts as a driving force of business activity. The perception of human capital should be essential since it has a real impact on the business's success. In human resources management, it is necessary to keep in mind one of the basic functions of management: motivation, planning, and organizing. The main goal of this article is to identify the critical determinants of motivation factors of the human resources capital in the retail sector. An adequately motivated employee is a key to achieving the company goals since employee motivation maintains customer satisfaction and loyalty. Based on the results, the most popular motivation tools proved to be the financial incentives in the form of salary increases or bonuses. In the case of generational differences, there is no difference in the degree of satisfaction with the salary. The employees expressed to be less satisfied with their workplace's communication and leadership style. They have no decisionmaking power at all. Besides, they do not really feel a sense of belonging somewhere. The members of Generation Z are less satisfied with job security than the representatives of older generations. Most of the retail employees do not find their work interesting or diverse. On the other hand, they think the pace of the work is too fast, but they are well prepared for the work they are doing. Based on the answers, most of the respondents disagree with the inappropriate style of feedback they receive from the managers. The members of Generation Z feel that they cannot adequately utilize their knowledge and skills at their workplaces. They get more criticism than praise than the representatives of older generations. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Antigua & Barbuda
76107
Argentina
1
Australia
-1822115843
Austria
23002
Bahrain
1
Bangladesh
31708
Belgium
358330163
Canada
123433
China
686348608
Cyprus
1
Czechia
140670
Denmark
1618215749
Ecuador
1
Egypt
1
Estonia
1
Ethiopia
213064
Finland
107354
France
1
Georgia
94468
Germany
30855
Greece
182624
Hong Kong SAR China
205928
Hungary
94432
India
45835
Indonesia
986246395
Iran
204247
Ireland
192532
Israel
1
Italy
82671
Japan
650630120
Kenya
41019
Latvia
165144
Lebanon
1
Lesotho
1
Lithuania
44067
Macao SAR China
38336
Malaysia
170179
Maldives
102541
Malta
1
Moldova
1
Nepal
50786
Netherlands
171656
New Zealand
84555
Nigeria
23264
Pakistan
50664
Panama
1
Peru
147870
Philippines
175962
Poland
218995
Portugal
1
Romania
192947
Saudi Arabia
84730
Singapore
476061809
Slovakia
986246402
Slovenia
1
South Africa
190195
South Korea
66276
Spain
136503
Sri Lanka
188214
Sweden
40960
Switzerland
377872
Taiwan
121460
Tanzania
184807
Thailand
150827
Trinidad & Tobago
1
Turkey
27328
Uganda
1
Ukraine
45165
United Arab Emirates
217570
United Kingdom
476061797
United States
1427962110
Unknown Country
1554663978
Vietnam
170183
Zambia
1
Zimbabwe
71484
Downloads
Australia
896635411
Austria
1
Bangladesh
139820
Belgium
429135662
Botswana
1
Brazil
1301260239
Canada
476061806
Chile
1
China
476061797
Croatia
142673
Cyprus
1
Czechia
-1822115845
Denmark
1618215750
Estonia
3586
Ethiopia
183300
Finland
104194
France
1916171873
Georgia
176210
Germany
686348606
Greece
23782
Hong Kong SAR China
1427962112
Hungary
650630119
India
127801
Indonesia
122750
Iraq
1618215755
Ireland
1
Italy
1
Japan
986246394
Jordan
1
Latvia
49642
Lithuania
144407
Macao SAR China
84552
Malaysia
686348609
Maldives
1
Mauritius
216028
Namibia
1
Nepal
1
Netherlands
-1359258959
Nigeria
25021
Norway
1
Pakistan
49855
Peru
122668
Philippines
476061807
Poland
79509
Portugal
49768
Romania
75526
Saudi Arabia
476061798
Singapore
476061810
Slovakia
-1822115842
Slovenia
72576
South Africa
25650
South Korea
-679580624
Spain
29999
Sri Lanka
207129
Sweden
104074
Switzerland
1
Taiwan
95187
Tanzania
1
Thailand
72306427
Tunisia
1
Turkey
214747
Ukraine
1997980330
United Arab Emirates
650630119
United Kingdom
176366
United States
1427962113
Unknown Country
986246405
Vietnam
1916171871
Zambia
1
Zimbabwe
30479
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Machova_mmi_1_2022.pdf | 523.42 kB | Adobe PDF | -1211286327 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.