Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87431
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Employee Satisfaction and Motivation of Retail Store Employees
Other Titles Задоволеність та мотивація співробітників: на прикладі роздрібної торгівлі
Authors Machova, R.
Zsigmond, T.
Zsigmondova, A.
Seben, Z.
ORCID
Keywords мотивація
задоволеність
магазин роздрібної торгівлі
співробітники магазину роздрібної торгівлі
людські ресурси
motivation
satisfaction
retail store
retail store employees
human resources
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87431
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Machova, R., Zsigmond, T., Zsigmondova, A., & Seben, Z. (2021). Employee Satisfaction and Motivation of Retail Store Employees. Marketing and Management of Innovations, 1, 67-83. http://doi.org/10.21272/mmi.2022.1-05
Abstract Попри стрімкий інноваційно-технологічний розвиток, людський капіталу є основним активом та рушійною силою розвитку бізнес-середовища Авторами наголошено, що ефективність використання людського капіталу впливає на результативність бізнесу. У статті відмічено, що головними функціями управління людськими ресурсами є мотивація, планування та організація. Головною метою дослідження є визначення головних детермінант мотивації кадрового капіталу в секторі роздрібної торгівлі залежно від типу поколінь (Х, У, Z). У роботі зазначено, що працівник з високим рівнем мотивації є основою для досягнення цілей компанії, оскільки мотивація співробітників сприяє підвищенню рівня задоволеності та лояльності клієнтів. За результатами дослідження встановлено, що найбільш поширеним інструментом мотивації є фінансові стимули у вигляді підвищення заробітної плати чи додаткових бонусів. Авторами не виявлено відмінностей у мірі задоволеності заробітною платою між поколіннями. У ході дослідження визначено, що співробітники є менш задоволеними спілкуванням на робочому місці та стилем керівництва. При цьому вони не мають права приймати рішення та не відчувають приналежності до робочого місця. У порівнянні зі старшими поколіннями, представники покоління Z є менш задоволеними гарантіями зайнятості. Більшість працівників сектору роздрібної торгівлі не вважає свою роботу цікавою чи різноманітною. У результаті дослідження авторами встановлено, що працівники вважають темп праці надто прискореним, хоча вони є достатньо підготовленими до виконуваної роботи. Результати проведеного опитування засвідчили, що більшість респондентів не погоджуються з наявним стилем зворотного зв'язку з менеджментом. Представники покоління Z вважають, що вони можуть адекватно використовувати свої знання та навички на робочому місці. При цьому у порівнянні зі старшими поколіннями, покоління Z, загалом, піддається переважно критиці, ніж похвалі.
In the 21st century, the rapid technological development in different innovations has not reduced the value of human capital. It is considered to be the most valuable capital of businesses and acts as a driving force of business activity. The perception of human capital should be essential since it has a real impact on the business's success. In human resources management, it is necessary to keep in mind one of the basic functions of management: motivation, planning, and organizing. The main goal of this article is to identify the critical determinants of motivation factors of the human resources capital in the retail sector. An adequately motivated employee is a key to achieving the company goals since employee motivation maintains customer satisfaction and loyalty. Based on the results, the most popular motivation tools proved to be the financial incentives in the form of salary increases or bonuses. In the case of generational differences, there is no difference in the degree of satisfaction with the salary. The employees expressed to be less satisfied with their workplace's communication and leadership style. They have no decisionmaking power at all. Besides, they do not really feel a sense of belonging somewhere. The members of Generation Z are less satisfied with job security than the representatives of older generations. Most of the retail employees do not find their work interesting or diverse. On the other hand, they think the pace of the work is too fast, but they are well prepared for the work they are doing. Based on the answers, most of the respondents disagree with the inappropriate style of feedback they receive from the managers. The members of Generation Z feel that they cannot adequately utilize their knowledge and skills at their workplaces. They get more criticism than praise than the representatives of older generations.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Antigua & Barbuda Antigua & Barbuda
76107
Argentina Argentina
1
Australia Australia
-1822115843
Austria Austria
23002
Bahrain Bahrain
1
Bangladesh Bangladesh
31708
Belgium Belgium
358330163
Canada Canada
123433
China China
686348608
Cyprus Cyprus
1
Czechia Czechia
140670
Denmark Denmark
1618215749
Ecuador Ecuador
1
Egypt Egypt
1
Estonia Estonia
1
Ethiopia Ethiopia
213064
Finland Finland
107354
France France
1
Georgia Georgia
94468
Germany Germany
30855
Greece Greece
182624
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
205928
Hungary Hungary
94432
India India
45835
Indonesia Indonesia
986246395
Iran Iran
204247
Ireland Ireland
192532
Israel Israel
1
Italy Italy
82671
Japan Japan
650630120
Kenya Kenya
41019
Latvia Latvia
165144
Lebanon Lebanon
1
Lesotho Lesotho
1
Lithuania Lithuania
44067
Macao SAR China Macao SAR China
38336
Malaysia Malaysia
170179
Maldives Maldives
102541
Malta Malta
1
Moldova Moldova
1
Nepal Nepal
50786
Netherlands Netherlands
171656
New Zealand New Zealand
84555
Nigeria Nigeria
23264
Pakistan Pakistan
50664
Panama Panama
1
Peru Peru
147870
Philippines Philippines
175962
Poland Poland
218995
Portugal Portugal
1
Romania Romania
192947
Saudi Arabia Saudi Arabia
84730
Singapore Singapore
476061809
Slovakia Slovakia
986246402
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
190195
South Korea South Korea
66276
Spain Spain
136503
Sri Lanka Sri Lanka
188214
Sweden Sweden
40960
Switzerland Switzerland
377872
Taiwan Taiwan
121460
Tanzania Tanzania
184807
Thailand Thailand
150827
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Turkey Turkey
27328
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
45165
United Arab Emirates United Arab Emirates
217570
United Kingdom United Kingdom
476061797
United States United States
1427962110
Unknown Country Unknown Country
1554663978
Vietnam Vietnam
170183
Zambia Zambia
1
Zimbabwe Zimbabwe
71484

Downloads

Australia Australia
896635411
Austria Austria
1
Bangladesh Bangladesh
139820
Belgium Belgium
429135662
Botswana Botswana
1
Brazil Brazil
1301260239
Canada Canada
476061806
Chile Chile
1
China China
476061797
Croatia Croatia
142673
Cyprus Cyprus
1
Czechia Czechia
-1822115845
Denmark Denmark
1618215750
Estonia Estonia
3586
Ethiopia Ethiopia
183300
Finland Finland
104194
France France
1916171873
Georgia Georgia
176210
Germany Germany
686348606
Greece Greece
23782
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1427962112
Hungary Hungary
650630119
India India
127801
Indonesia Indonesia
122750
Iraq Iraq
1618215755
Ireland Ireland
1
Italy Italy
1
Japan Japan
986246394
Jordan Jordan
1
Latvia Latvia
49642
Lithuania Lithuania
144407
Macao SAR China Macao SAR China
84552
Malaysia Malaysia
686348609
Maldives Maldives
1
Mauritius Mauritius
216028
Namibia Namibia
1
Nepal Nepal
1
Netherlands Netherlands
-1359258959
Nigeria Nigeria
25021
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
49855
Peru Peru
122668
Philippines Philippines
476061807
Poland Poland
79509
Portugal Portugal
49768
Romania Romania
75526
Saudi Arabia Saudi Arabia
476061798
Singapore Singapore
476061810
Slovakia Slovakia
-1822115842
Slovenia Slovenia
72576
South Africa South Africa
25650
South Korea South Korea
-679580624
Spain Spain
29999
Sri Lanka Sri Lanka
207129
Sweden Sweden
104074
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
95187
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
72306427
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
214747
Ukraine Ukraine
1997980330
United Arab Emirates United Arab Emirates
650630119
United Kingdom United Kingdom
176366
United States United States
1427962113
Unknown Country Unknown Country
986246405
Vietnam Vietnam
1916171871
Zambia Zambia
1
Zimbabwe Zimbabwe
30479

Files

File Size Format Downloads
Machova_mmi_1_2022.pdf 523.42 kB Adobe PDF -1211286327

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.