Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87473
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Forming Trust in the Medical System Through Marketing Activities of Medical Institutions of Certain Territories |
Other Titles |
Формування довіри до медичної системи через маркетингову діяльність медичних закладів окремих територій |
Authors |
Rosokhata, Anna Serhiivna
![]() Jasnikowski, A. Vorontsova, Anna Serhiivna ![]() Koroshchenko, V. Savchenko, I. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-6944-1515 http://orcid.org/0000-0003-0603-3869 |
Keywords |
медична система маркетингова діяльність медичні установи маркетинг територій інформаційна діяльність медичних закладів medical system marketing activities medical institutions territories marketing information activities of medical institutions |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87473 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Rosokhata, A., Jasnikowski, A., Vorontsova, A., Koroshchenko, V., & Savchenko, I. (2021). Forming Trust in the Medical System Through Marketing Activities of Medical Institutions of Certain Territories. Health Economics and Management Review, 4, 8-20. http://doi.org/10.21272/hem.2021.4-01 |
Abstract |
Особливістю суспільного розвитку в сучасному житті є розвиток ролі знань та інформації в суспільстві, в
інтенсивному просуванні інформаційних технологій, у формуванні нових якісних форм інформаційної взаємодії людей.
Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення досліджуваної проблеми засвідчила, що соціальні
відносини між лікарем і пацієнтом будуються на основі практичної взаємної довіри. Чим краще спілкування між ними, тим
кращий результат. Це позитивно впливає на задоволеність пацієнта якістю наданої медичної допомоги і, в свою чергу,
підвищує репутацію та лояльність до медичного закладу.
Об’єктом дослідження є причини недовіри пацієнтів лікарям державних органів та медичній системі України в цілому.
Предметом є інформаційно-маркетингова діяльність у державних медичних закладах з метою підвищення рівня довіри.
Цільова аудиторія – пацієнти та керівники державних медичних закладів. Мета – надання рекомендацій керівництву
медичних закладів щодо інформаційної діяльності для формування довіри до медичної системи.
Для досягнення поставлених цілей використовувалися такі методи дослідження: порівняльний, аналітичний,
статистичний, анкетний метод. Інформаційною базою дослідження є аналіз результатів дослідження; аналіз
нормативної бази, аналіз наукової літератури, матеріалів науково-практичних конференцій, статистичних довідників
та Інтернет-ресурсів. Інформаційною базою польового кількісного дослідження є анкетне опитування населення у
соціальних мережах та державних лікарнях.
У лютому 2021 року було проведено представницьке опитування щодо ставлення населення до державних медичних
закладів серед населення Сумської області. В опитуванні взяли участь 203 респонденти: 117 (58%) жінок і 86 (42%)
чоловіків.
Люди відповідали на запитання про оцінку довіри та стану медичної системи, причини вибору державного чи
приватного закладу, критерії, які враховуються при виборі сімейного лікаря та канали спілкування пацієнта з лікарем.
Аналізуючи нормативно-правову базу щодо інформатизації в галузі медицини в Україні, виявлено, що актуальною
проблемою є погана система організації та надання інформації. За даними опитування, 68,5% населення не довіряють
медичній системі України та оцінюють стан медицини як задовільний. Але рівень довіри в цілому покращується. На жаль,
інформаційно-комунікаційній політиці в Україні приділяється мало уваги. Працівники медичних закладів не зацікавлені
розвиватися та йти в ногу з інноваціями. Лише 37% респондентів використовують альтернативні способи спілкування
з лікарем (інтернет, телефон). Більшість респондентів зазначили, що необхідно покращити комунікацію між лікарями
та пацієнтами.
Для медичних працівників розроблено рекомендації щодо покращення комунікації на основі маркетингу з пацієнтами
та підвищення інформаційної грамотності фахівців. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для
управління закладів охорони здоров’я окремих територій, для сімейних лікарів, які ведуть безпосередньо комунікацію із
пацієнтами та для інших органів та їх представників, що займаються у сфері медичної системи та є відповідальними
за інформаційну та комунікаційну складову взаємодії із споживачами. The peculiarity of social development in modern life is the development of the role of knowledge and information in society, in the intensive promotion of information technology, and in the formation of new qualitative forms of information interaction between people. Systematization literary sources and approaches for solving the problem indicates that social relations between doctor and patient are built on the basis of practical mutual trust. The better the communication between them, the better the result. This has a positive effect on the patient's satisfaction with the quality of medical care provided and, in turn, increases the reputation and loyalty to the medical institution. The object of the study is the reasons for patients' distrust of doctors of government agencies and the medical system of Ukraine as a whole. The subject is informational and marketing activities in public medical institutions in order to increase the level of trust. The target audience is patients and managers of public medical institutions. The purpose is to provide recommendations to the management of medical institutions on information activities to build trust in the medical system. To achieve the goals used these research methods: comparative, analytical, statistical, questionnaire method. The information base of the study is the analysis of the results of research, analysis of the regulatory framework, analysis of scientific literature, materials of scientific and practical conferences, statistical reference books and Internet resources. The information base of the field quantitative research is a questionnaire survey of the population on social networks and public hospitals. In February 2021, a representative survey was conducted on the attitude of people to public medical institutions among the population of Sumy region. 203 respondents took part in this survey: 117 (58%) women and 86 (42%) men. People answered questions about the assessment of trust and the state of the medical system, the reasons for choosing a public or private institution, the criteria that are considered when choosing a family doctor and the patient's communication channels with the doctor. Analyzing the regulatory framework for informatization in the field of medicine in Ukraine, it was found that the current problem is the poor system of organization and provision of information. According to the survey, 68.5% of the population do not trust the medical system of Ukraine and assess the state of medicine as satisfactory. But the level of trust as a whole is improving. Unfortunately, little attention is paid to information and communication policy in Ukraine. Employees of medical institutions are not interested in developing and keeping up with innovations. Only 37% of respondents use alternative methods of communication with a doctor (internet, telephone). Most respondents said that communication between doctors and patients needed to be improved. Guidelines have been developed for healthcare professionals to improve communication as based on marketing with patients and increase the information literacy of professionals. The results of the study may be useful for the management of health facilities in certain territories, for family physicians who communicate directly with patients and for other institutions and their representatives involved in the health system and are responsible for information and communication component of interaction with consumers. |
Appears in Collections: |
Health Economics and Management Review |
Views

1

1

1

435440887

1

1

2814030

1811507619

1

1

1

1

1

1

4840895

-1006935946

106942621

1811507621

808512277

1019
Downloads

1

149559827

1

1

1811507620

1

1

4840896

-1228757941

-539599059

4840891

-1006935947

1937360816

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Rosokhata_hem_4_2021.pdf | 341.42 kB | Adobe PDF | 1132817109 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.