Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87480
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Impact of Digitalization on Entrepreneurship Development in the Context of Business Innovation Management |
Other Titles |
Вплив цифровізації на розвиток підприємництва у контексті менеджменту бізнес-інновацій |
Authors |
Sadigov, R.
|
ORCID | |
Keywords |
бізнес-інновації високі технології ІКТ менеджмент інновацій новий бізнес розвиток підприємництва цифровізація business innovation high technology ICT innovation management new business entrepreneurship development digitalization |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87480 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Sadigov, R. (2022). Impact of Digitalization on Entrepreneurship Development in the Context of Business Innovation Management. Marketing and Management of Innovations, 1, 167-175. http://doi.org/10.21272/mmi.2022.1-12 |
Abstract |
У статті розглядаються сучасні тенденції цифровізації з позиції управління бізнес-інноваціями, актуальність яких істотно
зросла під час пандемії COVID-19. Аналізуються та обгрунтовуються взаємозв'язки між показниками інноваційного та
цифрового профілю та рівнем розвитку підприємництва на основі світового та європейського досвіду в цілому та
Азербайджану зокрема. Основною метою дослідження є емпіричне підтвердження, формалізація та оцінювання впливу
цифровізації на розвиток підприємництва в Азербайджані та інших країнах Європи та Азії для вдосконалення державної
політики у сферах, що вивчаються. Для досягнення поставленої мети було застосовано наукові методи статистичного,
аналітичного, графічного, кореляційного та регресійного аналізу, економіко-математичне моделювання з використанням
програмних продуктів Excel та Stata. Інформаційну базу дослідження склали наукові праці та публікації в галузі інноваційного
менеджменту, цифрової економіки та підприємництва, а також дані Світового банку для вибірки з 14 країн Європи та Азії
(Азербайджан, Чехія, Естонія, Грузія, Угорщина, Казахстан, Киргизька Республіка, Латвія, Литва, Польща, Румунія, Словенія,
Словаччина та Україна) за 2006-2І020 роки. Автором охарактеризовані динамічні тенденції загальної кількості фірм та,
зокрема, нових, загальної щільності бізнесу та щільності нового бізнесу, а також показників порівняльної вартості процедур
та часу для відкриття бізнесу у досліджуваних країнах. Особливу увагу приділено питанню експорту та імпорту товарів ІКТ,
комунікаційних, комп'ютерних послуг. У ході дослідження побудовано регресійну модель панельних даних із фіксованими
ефектами з метою визначення впливу параметрів диджиталізації на параметри розвитку підприємницького сектору.
Результати оцінювання впливу цифровізації на розвиток підприємництва в Азербайджані та інших країнах Європи та Азії
можуть бути корисними вченим, науковцям, органам державної влади та місцевого самоврядування, бізнес-структурам та
підприємцям. The article discusses current digitalization trends from the perspective of business innovation management, the relevance of which has increased significantly during the COVID-19 pandemic. The relationship between the innovative and digital profile indicators and the level of entrepreneurship development is analysed and substantiated based on the world and European experience in general and Azerbaijan in particular. The study's main goal is empirical confirmation, formalization, and evaluation of digitalization's impact on entrepreneurship development in Azerbaijan, some European and Asian countries to improve public policy in the areas under study. For achieving the study goals, scientific methods of statistical, analytical, graphical, correlation and regression analysis, and economic and mathematical modelling using Excel and Stata software products were applied. The information base of the study is formed from scientific papers and publications in the field of innovation management, digital economy, and entrepreneurship, as well as World Bank data for a sample of 14 countries in Europe and Asia (Azerbaijan, Czech Republic, Estonia, Georgia, Hungary, Kazakhstan, the Kyrgyz Republic, Latvia, Lithuania, Poland, Romania, Slovenia, Slovak Republic, and Ukraine) for 2006-2020. The author characterized trends in the total number of new firms, the overall density of business and the density of new business in the countries included in the sample, and indicators of the relative cost of procedures and the time to start a business in the studied countries. Particular attention is paid to the export and import of ICT goods, communication and computer services. A panel data regression model with fixed effects has been built to determine the influence of digitalization parameters on the business sector's development parameters. Evaluating the impact of digitalization on entrepreneurship development in Azerbaijan and other European and Asian countries could be useful to scientists, researchers, public authorities and local governments, business structures, and entrepreneurs. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
China
1
Finland
296
Germany
1
Greece
1
Ireland
9438
Latvia
1
Lithuania
1
Singapore
1728599
Ukraine
3457200
United Kingdom
42070
United States
6776590
Unknown Country
137814
Vietnam
1450
Downloads
Argentina
1
Canada
6776587
Chile
1
China
1399711
Egypt
1
France
1
Germany
741919
Hong Kong SAR China
9435
India
1399709
Indonesia
3457199
Israel
1
Japan
1
Lithuania
1
Malaysia
1
Morocco
1
Netherlands
30467
New Zealand
741924
Peru
2901
Portugal
1
Romania
1
Singapore
1
Slovakia
1
South Korea
741922
Turkey
1
Ukraine
1399708
United Kingdom
409
United States
6776591
Unknown Country
3457197
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Sadiqov_mmi_1_2022.pdf | 247.91 kB | Adobe PDF | 26935694 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.