Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87607
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Design of an Innovative Dashboard for Assessment of Risks that are Specific to E-Commerce Activity |
Other Titles |
Розроблення інноваційної системи індикаторів оцінювання ризиків для e-commerce |
Authors |
Grosu, V.
Socoliuc, M. Hlaciuc, E. Corin, C.M. Tulvinschi, M. |
ORCID | |
Keywords |
захист прав споживачів електронна комерція інноваційна панель оцінка ризиків тригерні фактори consumer protection e-commerce innovative dashboard risk assessment triggers factors |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87607 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Grosu, V., Socoliuc, M., Hlaciuc, E., Corin, C. M., & Tulvinschi, M. (2022). Design of an Innovative Dashboard for Assessment of Risks that are Specific to E-Commerce Activity. Marketing and Management of Innovations, 1, 186-201. http://doi.org/10.21272/mmi.2022.1-14 |
Abstract |
Глобальна криза, викликана пандемією, спровокувала стрімкий розвиток електронної комерції у світі. Своєю чергою це
сприяло зростанню кількості ризиків, оскільки компанії мають швидко адаптуватися до нових умов ринку. Метою статті є
виявлення та оцінювання ризиків у сфері електронної комерції, а також попередження неетичної поведінки у секторі
електронної комерції. Систематизація наукових напрацювань засвідчила, що електронна комерція має позитивний
взаємозв’язок із організаційними інноваціями та безпосередньо впливає на продуктивність і стійкість бізнесу. При цьому
авторами наголошено, що оцінювання характеру та інтенсивності ризиків, пов’язаних з операційною діяльністю є складним
завданням, що є однією з головних причин зростання недовіри серед споживачів та зацікавлених сторін. Таким чином, у
статті запропоновано інструменти для попередження, зниження та усунення ризиків, характерних сектору електронної
комерції, а також підвищення стійкості бізнесу та довіри споживачів до інтернет-магазинів. Для досягнення поставленої мети,
дослідження здійснено в наступній логічній послідовності: визначено головні категорії ризиків та їх тригери; встановлено
звʼязки між робочими гіпотезами та мінімальною пороговою аргументацією, яка пов’язана з ними. Авторами зазначено, що
для кожної категорії ризику може бути встановлена певна функція ризику. Для визначення мінімального порогу впливу ризику
застосовано методологію їх оцінювання з використанням шкали значень від 1 до 5 залежно від ступеня впливу на операційну
діяльність, продуктивність та стійкість електронної комерції. Якісне дослідження проведено на основі панельних даних,
сформованих для вибірки з 208 господарських суб'єктів сектору електронної комерції. Статистичною базою дослідження є
фінансова звітність та внутрішня інформація компаній. Відповідно до результатів дослідження авторами розроблено набір
тригерів для моніторингу ризиків за їх сегментами. Запропонований набір тригерів може бути основою для прийняття рішень
керівництвом щодо забезпечення стійкості бізнесу та удосконалення бізнес-моделі відповідно до прийнятих стратегій. Також,
це може стати основою для своєчасного виявлення та контролювання загроз операційній діяльності в онлайн-середовищі,
що сприятиме консолідації бізнесу та проникненню на нові онлайн-ринки. The current global sanitary crisis determined consumers to use e-commerce in all its forms. It has led to an expansion of e-commerce activity and increased associated risk, as companies must adapt quickly to new market conditions and cope with all the risks that arise in such context. This paper aims to identify and assess the relevant risks specific to e-commerce activity and prevent unethical behavior that is often associated with entities operating in this sector by consumers. The review of a significant part of the literature confirms that e-commerce business directly impacts performance and sustainability, being positively associated with organizational innovation. However, investigating the nature and intensity of the risks associated with the operational activity is difficult to assess. It is the main reason for mistrust increasing among many consumers and stakeholders. This research also derives from the fact that it provides real tools to prevent, reduce and even eliminate risks specific to e-commerce activities. Therefore, it could directly contribute to increasing the sustainability of businesses and gaining the trust of consumers regarding online shopping activities. An investigation was conducted in the following logical sequence: identifying the main risk categories and triggers; establishing the link between working hypotheses and the minimum threshold argumentation associated with them. According to the above, it is possible to establish a specific risk function for each risk category. To determine the minimum threshold of risk influence, the unitary risk assessment methodology was applied using a scale of values from 1 to 5, depending on the impact on the operational activity, performance, and sustainability of the e-commerce business. The research methods are specific to quantitative research, the object of the research being a sample of 208 economic entities operating in the e-commerce sector. The statistical analysis regarding the behavior of the most relevant financial indicators was achieved by collecting data from financial reporting and other internal sources. The results serve as an empirical confirmation regarding the specific difficulties encountered in e-commerce activity that need to be solved. Therefore, a dashboard was developed to monitor triggers by risk segments. The designed dashboard is intended to support management in the decision-making process to ensure business sustainability and improve the business model in line with the adopted business strategies. At the same time, with the help of the risk functions developed by risk segments, management could monitor and control the threats to which the operational activity in the online environment is exposed, which will lead to business consolidation and penetration of new online markets. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

176888

1

-457036398

3795

169

-117920397

846289147

3800

41342004

176890

1

158819721

1082

1

1

1

1

1

1

1685771

775087145

1

1

1

54201

1610202609

-1474384398

-1927041114

846289150
Downloads

1

-855112597

-855112599

1

-1474384400

-1474384403

1

1

1

1

1

1

41342003

775087147

1

1

1

1

-457036399

-1474384402

-1474384399

1

846289151
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Grosu_mmi_1_2022.pdf | 866.62 kB | Adobe PDF | -2107113589 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.