Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87610
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The Relationship between Metaphorical Perceptions of Consumption and Mental WellBeing in the Period of COVID-19 |
Other Titles |
Зв'язок між метафоричними сприйняттями споживання та психічним самопочуттям у період COVID-19 |
Authors |
Zengin, H.
|
ORCID | |
Keywords |
концептуальна метафора споживання COVID-19 психічне самопочуття Туреччина conceptual metaphor consumption mental well-being Turkey |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87610 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Zengin, H. (2022). The Relationship between Metaphorical Perceptions of Consumption and Mental Well-Being in the Period of COVID-19. Marketing and Management of Innovations, 1, 219-231. http://doi.org/10.21272/mmi.2022.1-16 |
Abstract |
У статті визначено сутність та трансформацію сприйняття суспільством концепції споживання під час пандемії COVID19. Для аналізу концепції споживання автором використано метафори, які є важливим маккретинговим комунікаційним
інструментом при визначенні та інтерпретації дефініцій. Метою дослідження є визначення зв’язку між споживанням та
психічним самопочуттям споживачів під час пандемії. Теоретичний внесок та актуальність даної статті полягає у намаганні
інтерпретувати концепцію споживання у свідомості людей під час пандемії. Оригінальність дослідження полягає у спробі
виявити взаємозвʼязки між інтерпретаціями феномену споживання та психічним самопочуттям населення. Для
метафоричної інтерпретації використано теорію концептуальної метафори, розроблену Лакоффом і Джонсоном у 1999 році.
Автором наголошено, що метафоричний підхід є одним з альтернативних, який заснований на суб’єктивному досвіді, що
дозволяє ідентифікувати та осмислити конкретні, широковживані та абстрактні поняття, а також символи чи елементи, які є
складнішими для розуміння та сприйняття. Для визначення рівня психічного самопочуття споживачів застосовано шкалу
психічного самопочуття Уорвіка-Едінбурга (Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale, WEMWBS). Усі метафори (розроблені
та оцінені відносно концепції споживання) згруповано в три концептуальні категорії: "задоволення, ненаситність та
марнославство", "необхідність і потреба", а також "звикання та шкідливість". Отримані результати засвідчили, що середній
рівень психічного самопочуття всіх учасників оцінюється на рівні 53,46. У статті автором визначено, що за концептуальними
категоріями, найнижчий рівень психологічного самопочуття виявлено у категорії "звикання та шкідливість". Автором
встановлено, що учасники, які інтерпретували поняття споживання як "негативне", мали низький рівень психічного
самопочуття. This study aims to examine the relationship between the interpretation of the consumption concept of individuals and their mental well-being levels during the pandemic period. Metaphors are the essential communication tools used in defining and interpreting the consumption concept. The effort to reveal the interpretations loaded on a complex and multidimensional concept such as individuals' consumption expresses the important contribution of this research. The fact that these interpretations were made during the pandemic turned individuals' lives upside-down increases the degree of contribution. The study's originality has been tried to be revealed by establishing a relationship between the interpretations of the consumption phenomenon of individuals and their mental well-being. The Conceptual Metaphor Theory developed by Lakoff and Johnson was used in metaphorical interpretation. The metaphorical approach, which is one of the alternative approaches based on subjective experiences, enables the comprehension of concrete and well-known concepts, abstract concepts, symbols, or elements that are more difficult and complex to understand. The Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (WEMWBS) was used to determine the mental well-being levels of individuals. All the metaphors developed and evaluated regarding the concept of consumption have been grouped into three conceptual categories: "pleasure, insatiability and vanity", "necessity and requirement", and "addictive and harmful". In this study, the mental well-being average of all participants was calculated as 53.46. The lowest average was calculated in the "addictive and harmful" category according to conceptual categories in terms of mental well-being averages. It was determined that the mental well-being averages of the participants who interpreted the concept of consumption as "negative" were also low. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
1
Belgium
1
China
1938192992
Finland
172
Germany
1
Greece
1463
Iran
1
Ireland
35030672
Japan
1
Latvia
1
Lithuania
1
Malaysia
1
Netherlands
-266903458
Pakistan
1
Singapore
1
Spain
410684
Taiwan
1
Turkey
-1888863908
Ukraine
1849390820
United Kingdom
174155
United States
1852139611
Unknown Country
803644876
Vietnam
128721784
Downloads
Canada
1
China
1450317173
Colombia
1
Germany
119
India
1
Ireland
112
Israel
1
Lithuania
1
Malaysia
1
Netherlands
1450317173
Saudi Arabia
1
Singapore
1
Turkey
-266903441
Ukraine
-899801989
United Kingdom
1
United States
1852139612
Unknown Country
1
Vietnam
128721785
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zengin_mmi_1_2022.pdf | 310.92 kB | Adobe PDF | -580176742 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.