Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87771
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Дослідження проблем ринку служби крові України |
Other Titles |
Research of Blood Service Market Problems of Ukraine |
Authors |
Khomenko, Liliia Mykolaivna
Saher, Liudmyla Yuriivna Liubchak, Vladyslav Viktorovych |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-5690-1105 http://orcid.org/0000-0002-5628-5477 http://orcid.org/0000-0003-0352-4355 |
Keywords |
служба крові маркетинг маркетингові інструменти ринок blood service marketing marketing tools market |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87771 |
Publisher | Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Хоменко Л. М., Сагер Л. Ю., Любчак В. В. Дослідження проблем ринку служби крові України // Інфраструктура ринку. 2022. № 65. C. 110-115. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct65-19 |
Abstract |
У статті подано результати дослідження проблем ринку служби крові України. Завданнями
роботи є виявлення сучасних проблем в службі крові України; систематизація та класифікація їх, та виокремлення тих, які можна вирішувати за допомогою інструментів маркетингу. Спираючись на статистичні дані та експертні оцінки щодо служби крові України, було визначено найбільш актуальні проблеми служби крові України. Їх було систематизовано та класифіковано на групи: інформаційні, логістичні, виробничі, проблеми безпеки, фінансові та політичні. З’ясовано, що за допомогою інструментів маркетингу можна вирішити лише інформаційні (відсутність достатньої бази кадрових донорів; з боку держави не проводиться належна популяризація добровільного донорства та логістичні) та логістичні (недостатня кількість донорів; проблема забезпечення медичної галузі компонентами та препаратами
донорської крові в достатній кількості; проблема доступності компонентів та препаратів крові для галузей медицини; великий відсоток списання еритроцитарної маси). One of the health problems facing society is the regular need in blood components and preparations. Decreasing the volume of blood procurement and its components to a critical level in recent years is a significant problem in Ukraine. Various aspects of Ukrainian blood service institutions’ activity are presented in the works of Ukrainian and foreign scientists. At the same time, the possibilities of marketing in eliminating modern problems of the blood service remain unresolved. The aim of the work is to study the problems of the blood service market and identify those that can be solved with the help of marketing tools. The article’s objectives are to identify current problems in the blood service of Ukraine; systematization and classification of them, and the separation of those that can be solved with the help of marketing tools. Based on expert assessments and statistics on the blood service of Ukraine, the 15 most pressing problems of the Ukrainian blood service have been identified. All of them were systematized and classified into groups: information, logistics, production, security, financial and political. Some of them can be solved only at the state level, the negative impact of some can be solved by blood service institutions. It was found that with the help of marketing tools can be solved only information (lack of sufficient base of staff donors; the state does not properly promote voluntary donation and logistics) and logistics (insufficient number of donors; the problem of providing the medical industry with components and drugs of sufficient blood quantity, the problem of availability of components and blood products for medicine, a high percentage of write-off of erythrocyte mass) problems. Developed and implemented marketing programs to promote voluntary donation, marketing programs to attract new ones, retain existing ones and return lost donors can help increase the number of donors and the staff donor base. The development of information products for the accounting and exchange of data on the needs of the medical industry and their availability in blood centers and direct marketing tools in their divergence can solve a number of logistical problems. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Czechia
13353
Côte d’Ivoire
1
France
1
Germany
2079356976
Greece
1
Ireland
263361
Japan
1
Netherlands
1
Poland
380558537
Singapore
1
Slovakia
154159053
Sweden
1
Turkey
1
Ukraine
-1876893745
United Kingdom
1476455117
United States
2079356978
Unknown Country
1646985332
Vietnam
526714
Downloads
China
-442109259
France
2079356977
Germany
870383538
Ireland
1
Poland
226
Singapore
1
Ukraine
-1876893744
United Kingdom
1
United States
2079356974
Unknown Country
1
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Khomenko_Research_blood_service.pdf | 740.62 kB | Adobe PDF | -1584872579 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.