Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87976
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Current trends and current problems of training educational managers |
Authors |
Tsekhmister, Ya.
Malatsai, I. Nechitailo, I. Yemelianova, Olena Valerianivna Korol, O. Statsenko, Н. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-3277-1227 |
Keywords |
higher education institution professional training manager educational management leadership educational process innovation growth mindset заклад вищої освіти професійна підготовка керівник лідерство освітній процес інновації мислення зростання |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87976 |
Publisher | ТОВ "ФІНТЕХАЛЬЯНС" |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Tsekhmister Я., Malatsai І., Nechitailo, I., Yemelyanova О., Korol, O., & Statsenko Н. (2021). CURRENT TRENDS AND CURRENT PROBLEMS OF TRAINING EDUCATIONAL MANAGERS. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 6(41), 556–563. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v6i41.251532 |
Abstract |
Проаналізовано проблему професійної підготовки фахівців у сфері освітнього менеджменту. Виявлено, що поява зазначеної спеціальності зумовлена метаморфозами в суспільно-економічному житті та гострою конкуренцією між освітніми установами. З огляду на чисельність полівекторних наукових публікацій зазначена проблема актуальна і динамічна, відтак поле для її розкриття дає нові дослідницькі напрями. Огляд літератури дозволив окреслити такі ключові проблеми освітнього менеджменту: практична діяльність керівника, упровадження інновацій; процес підготовки фахівців; моніторинг ефективності та оцінка якості освітнього менеджменту. Через ознайомлення та аналіз із ними ми зробили спробу розкрити сучасні тенденції та актуальні проблеми підготовки менеджерів освіти.
З’ясовано, що освітній менеджмент — міждисциплінарна категорія, котра перебуває на периферії теорії і практики освітньої галузі та економіки. І якщо в першому варіанті зв’язок очевидний, то у другому — на перший погляд, латентний, проте саме суспільно-економічні процеси детермінують діяльність керівника, завдання якого полягає у вивченні тенденцій ринку праці та побудові ефективної стратегії загального розвитку закладу освіти.
Актуальним питанням є висвітлення базових для керівника особистісних якостей, психологічних характеристик і практичних умінь. Так, чільне місце займає вивчення когнітивної сфери, творчого потенціалу та готовності до інноваційної діяльності. Злободенною залишається і проблема організації освітнього процесу. Зокрема, компетентнісного підходу і розкриття творчих можливостей студентів як ресурсу для майбутньої професійної діяльності.
Глибше розуміння професійної підготовки забезпечив фрагментарний аналіз окремих аспектів діяльності закладів вищої освіти в Україні, Великій Британії та Сполучених Штатах Америки (по одному закладу із кожного регіону). Установлено, що загальні тенденції підготовки аналогічні, проте європейські ЗВО акцентують увагу на міжнародній академічній мобільності; США — на практичній компоненті; України — теоретичній базі.
На основі вищезазначеного матеріалу ми розробили ієрархічну модель факторів-детермінантів освітнього процесу підготовки освітніх менеджерів. Визначили, що їхній вплив, залежно від масштабності дії — лише на освіту чи на суспільство в цілому, може бути явний або латентний. Така модель дає чітке уявлення про місце освітнього менеджменту в суспільному житті.
Перспективи дальших досліджень убачаємо в розробленні конкретних рекомендацій, що стосуються розв’язання актуальних проблем підготовки менеджерів освіти. The article analyzes the problem of professional training in the field of educational management. It was found that the emergence of this specialty is due to metamorphoses in socio-economic life and fierce competition between educational institutions. Given the number of multi-vector scientific publications, this problem is relevant and dynamic, so the field for its disclosure provides new research directions. The review of the literature allowed to outline the following key problems of educational management: practical activities of the head, the introduction of innovations; the process of training specialists; monitoring the effectiveness and evaluation of the quality of educational management. Through acquaintance and analysis with them, we made an attempt to reveal current trends and current issues of training education managers. Educational management has been found to be an interdisciplinary category on the periphery of education and economics. And if in the first case the connection is obvious, in the second - at first glance latent, but it is socio-economic processes that determine the activities of the head, whose task is to study labor market trends and build an effective strategy for the overall development of education. The topical issue is the coverage of basic personal qualities, psychological characteristics and practical skills. Thus, the study of cognitive sphere, creative potential and readiness for innovative activity occupies a prominent place. The problem of organizing the educational process also remains topical. In particular, the competence approach and the disclosure of creative opportunities of students as a resource for future professional activities. A deeper understanding of professional training was provided by a fragmentary analysis of certain aspects of higher education institutions in Ukraine, the United Kingdom and the United States (one institution from each region). It is established that the general trends in training are similar, but European universities focus on international academic mobility; USA — on the practical component; Ukraine — the theoretical basis. Based on the above material, we have developed a hierarchical model of determinants of the educational process of training educational managers. They determined that their impact, depending on the scale of the action — only on education or on society as a whole, can be explicit or latent. This model gives a clear idea of the place of educational management in public life. We see the prospects for further research in the development of specific recommendations for solving current problems of training education managers. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ІФСК) |
Views
Australia
113077
Azerbaijan
19075589
Belgium
1
Canada
1
China
-1865621652
Colombia
1
Ecuador
310142
France
1
Germany
1
India
-1989301505
Indonesia
-1989301507
Iran
-927848966
Ireland
1881366645
Japan
1
Malaysia
-1989301504
Netherlands
1
Philippines
-927848968
Poland
1
Romania
1477230918
Russia
328992905
Singapore
-1989301502
Slovakia
-1793352191
South Africa
1457067509
Sri Lanka
1
Taiwan
1
Thailand
1
Turkey
1457067511
Ukraine
-1989301506
United Kingdom
751646
United States
1457067506
Unknown Country
-794245395
Downloads
Australia
812944454
Azerbaijan
19075590
China
1491055240
Czechia
1
Ecuador
812944454
Germany
19075582
Greece
1
India
812944453
Indonesia
1
Iran
812944453
Ireland
1
Kenya
1
Lithuania
1625888485
Malaysia
-1989301503
Netherlands
1
Pakistan
1625888491
Philippines
1
Romania
1
Russia
1625888489
Singapore
1
Slovenia
1
South Africa
689187323
South Korea
1
Sri Lanka
1
Sweden
1
Thailand
19075580
Turkey
1
Ukraine
812944453
United Kingdom
1
United States
-927848967
Unknown Country
413553356
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Tsekhmister_et_al_Current_trends_2022.pdf | 1.64 MB | Adobe PDF | 86325356 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.